Nevědomky ničí motor svého auta. Tento „nevinný“ problém přehlíží 86 % řidičů, i vy? Zadělávají si na generální opravu

Kdo by si myslel, že více znamená lépe, tak se v případě množství motorového oleje šeredně mýlí. Může to stát na servisu moc peněz.

i Zdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě.cz
                   

Kdo maže, ten jede. Do určité míry tak trochu pejorativní heslo. Ale platné. Pamatuji si reklamy z devadesátých let na „zázračné“ mazací prostředky. Z auta vypustili všechen motorový olej, napustili kapku speciálního přípravku a na ten auto jezdilo čtyřiadvacet hodin v kuse. Nezadřelo se. Motor musí být mazán. Jinak to nejde. To znamená, že každý řidič by měl dbát na pravidelnou kontrolu motorového oleje. Ovšem dnes, zvláště u moderních vozidel, se toto stává činností spíše opomíjenou. Tak schválně, kdy jste měli naposledy měrku oleje v ruce?

Motor v provozu bez kvalitního oleje dlouho nevydrží a zadře se 

Moderní automobily jsou navrženy tak, aby mezi jednotlivými návštěvami servisu vyžadovaly co nejméně údržby. Nejčastěji tak většina z nás jen dolévá kapalinu do ostřikovačů a tankuje pohonné hmoty. Přestože je technologie stále vyspělejší, nutnost dolít olej může řidiče na cestách překvapit. Dlouhé cesty, vysoké teploty nebo i náročnější provoz mohou způsobit, že oleje v motoru není dostatek. A je tak potřeba jej dolít. I přes všechny technologické pokroky a možnosti elektronické kontroly je většina aut stále vybavena klasickou olejovou měrkou.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Právě ta umožňuje snadno zjistit, zda je potřeba olej doplnit. Při kontrole je důležité dodržovat několik pravidel. Auto by mělo být zahřáté, tedy jeho motor. Mělo by stát na rovině. Po vypnutí motoru je třeba několik minut počkat, než olej steče zpět do vany. Výrobci některých modelů, jako například starších vozů Porsche, doporučují kontrolu oleje při běžícím motoru, ale u většiny běžných aut se s takovými specifiky nesetkáte.

Mimochodem, když zmiňuji Porsche, tak modernější 911 klasickou měrku nemá. Takže pokud si pořídíte třeba generaci 997, „měřit“ olej budete přes displej. Měřit olej ihned po zastavení auta je chyba. Pokud to uděláte, tak naměříte nižší hladinu, protože část oleje je stále v oběhu. Pokud auto kontrolujete studené, může dojít k podobné situaci, olej se při zahřátí rozpíná. Jak tedy správně změřit olej? Měrku je potřeba nejprve vytáhnout.

Mechanická měrka je klasika, moderní auta zobrazují na displeji

Otřít čistým hadrem nebo ubrouskem a opět zasunout zpět, aby byl odečet správný. Poté měrku znovu vytáhněte a zkontrolujte hladinu. Ta by se měla pohybovat mezi dvěma ryskami – horní a spodní. Pokud je olej v polovině, není důvod k panice. Přestože množství oleje není na maximu, dolévání v takové situaci není nutné, zejména pokud máte zkušenost, že vaše auto olej spotřebovává v normálním množství.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Tedy že ho lidově „nežere“. Když máte najeto například deset tisíc kilometrů od poslední výměny oleje, asi mazivo dřív vyměníte, než že by se jeho hladila přiblížila k dolní rysce. Mnozí řidiči se domnívají, že je vhodné udržovat hladinu oleje na maximu, ne. Ve skutečnosti to není nutné. Naopak. Příliš vysoká hladina může dokonce způsobit problémy. V moderních vozech je situace o něco jednodušší. Řada z nich je vybavena systémy, které hladinu oleje sledují automaticky. Pokud olej ubývá, systém upozorní řidiče prostřednictvím signalizace na přístrojové desce.

Kontrolka ukáže nevyhnutelné, když je nedostatek oleje

Rozsvítí se žlutá kontrolka ve tvaru olejničky. To znamená, že je potřeba olej zkontrolovat a případně dolít. U některých strojů, především prémiových značek, se dokonce na palubním počítači zobrazuje přesné množství oleje. Řidič ví, kolik oleje je v motoru, aniž by musel otevírat kapotu. Některé modely se dokonce zcela spoléhají na elektronické měření a olej klasickou měrkou už vůbec nezkontrolujete. A jsme zpátky třeba u toho Porsche.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Co když se musí řidič spolehnout na měrku? Mezi spodní a horní ryskou bývá rozdíl zhruba jeden litr oleje. Při doplňování oleje není vhodné dolévat celou lahev najednou. Lepší je dolévat postupně – přibližně po 250 ml. Čekat, nechat olej natéct do vany a pak znovu zkontrolovat hladinu. Proces se opakuje, dokud se nedosáhne optimální hladiny. Dolévání velkého množství oleje najednou může vést k přelití. To může způsobit problémy s těsněním nebo s tlakem. Přílišné množství motorového oleje skutečně může vést k vážným poruchám motoru.

Málo je špatně, ale příliš oleje také škodí, někdy až fatálně

Je důležité udržovat hladinu oleje mezi minimální a maximální hodnotou. Spotřeba oleje může být různá, někdy se uvádí, že přípustná hodnota je půl litru až jeden litr na tisíc kilometrů. Pokud motor spotřebovává víc, může to být známka blížících se problémů. Nedostatek oleje je nežádoucí, to jsem už řekl. Vede to k předčasnému opotřebení motoru. Pozor ale. I nadbytek oleje je nebezpečný. Jedním z hlavních důvodů přelití oleje je lidská chyba.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě.cz

Mechanik při výměně oleje může odhadovat potřebné množství od oka. A tak se stane, že do motoru nalije příliš mnoho oleje. Stejně tak se to může stát, pokud olej doléváte sami. Proto je důležité dolévat olej pomalu a v menších dávkách, jak už jsem zmínil. Zejména ke konci, tedy pokud auto není v rovině. Nemluvím o tom, že stojíte na úpatí Řípu. Po každém dolití je dobré několik minut počkat a znovu změřit hladinu oleje.

Jaké poruchy může způsobit nadměrná hladina oleje? Jakmile se olej v motoru zahřeje, zvětší svůj objem, to může vést k únikům oleje pod tlakem a následnému průniku maziva do spalovacích komor. Tak může dojít k úplnému zničení pohonné jednotky. Při jízdě ve vysokých otáčkách může dojít dokonce k jeho zadření. Obzvláště rizikový je nadbytek oleje u naftových motorů s filtrem pevných částic (DPF).

Moc oleje? Moc vysoký tlak, moc velký objem a riziko poruchy

Při regeneraci filtru pevných částic může docházet ke spalování většího objemu nafty. To způsobuje, že se nafta smíchá s olejem. Proces výrazně zhoršuje mazací vlastnosti oleje a zvyšuje tlak v celém systému. A znovu. To vede k netěsnostem a dalším problémům, které mohou skončit drahou opravou. Pokud zjistíte, že jste do motoru nalili příliš mnoho oleje, jediné řešení je olej odsát pomocí stříkačky a hadice.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Takový postup je jednoduchý a během několika minut se tak můžete zbavit nadbytku oleje. A předejít dalším problémům. V žádném případě se nedoporučuje pokoušet se vytáhnout olej pomocí nasávání ústy. Motorový olej je nebezpečný, nelze riskovat, že se dostane do úst. Nesprávnou hladinu oleje v systému nelze ignorovat. Tady mohu doporučit jedno jediné. Prevenci. Tedy včasný a pravidelný olejový servis bez prodlužování intervalů výměny. 

Hlídáte si hladinu oleje?

Diskuze Vstoupit do diskuze
97 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články