Co dělat, když se rozsvítí záhadná dioda podivného tvaru? Nepanikařit, nejezdit do servisu, nechat nohu na plynu a vyjet na dálnici.
Jakákoli kontrolka, která se za jízdy rozsvítí, není téměř nikdy signálem žádné pozitivní skutečnosti. I kdyby mělo jít jen o takzvané hladové oko, na než jsou řidiči zvyklí a které hlásí minimální stav paliva v nádrži, nutnost bezodkladné návštěvy čerpací stanice a blížící se zásah do peněženky. Většina dalších kontrolek pak povětšinou hlásí poruchu či disfunkci nějakého důležitého systému.
Oranžové a červené kontrolky řidiče děsí, často právem
Skutečným strašákem je takzvané grilované kuře, ukazatel kontroly motoru Check engine. Jedna kontrolka ovšem nabádá ke zcela opačnému chování, než je snížení rychlosti jízdy, sundání nohy z plynu a opatrná cesta do servisu. Současné moderní automobily disponují mnoha indikátory, které řidiči poskytují aktuální informace o stavu vozidla. Se stále narůstajícím počtem nejrůznějších asistentů a pomocných systémů se zvýšil i počet zpráv, jež lze vidět na přístrojové desce.
Ne všechny ukazatele jsou ale známé, ne všem řidiči rozumí. Jedním ze signálů, které mohou motoristy vyděsit, je kontrolka filtru pevných částic. Hlášení může mít různé podoby, od nápisu DPF přes piktogram připomínající koncovku výfuku až po obdélník plný teček. Co tato kontrolka znamená? V drtivé většině případů se jedná o informaci, že dochází k vypalování filtru pevných částic.
Jen málo kontrolek nehlásí skutečný problém či poruchu
Někdy tento proces nemusí být řidičem ani registrován, k vypálení filtru dojde za jízdy, aniž by o tom motorista věděl. Jde o standardní proces u většiny spalovacích motorů s tímto zařízením. Spálení sazí usazených a nasbíraných uvnitř filtru pevných částic obvykle trvá několik minut, když auto jede konstantně určitou rychlostí po určitou dobu.
„U každého modelu to může být jiné,“ říká expert na servis evropských a japonských vozů pan Pavlíček, „ale s klidným svědomím bych řekl, že vypálení filtru proběhne, když řidič pojede deset až třicet minut s motorem vytočeným nad 2 000 otáček.“ Pokud by měl řidič obavy, že neví, jak rychle jet a na jaký převodový stupeň, expert Pavlíček poučení doplňuje.
Vypálení filtru DPF většinou proběhne automaticky
„Řidiči na vypalování filtru pevných části nemusí nijak konkrétně myslet,“ říká odborník Pavlíček, „stačí prostě normálně jezdit a ten, kdo občas jede po dálnici, má problém vlastně vyřešený a nemusí se o nic starat.“ Co tedy dělat, když se řidiči rozsvítí kontrolka filtru pevných částic? Každý by měl být poučen a měl by vědět, co to podle manuálu vozu znamená. Pokud jde o hlášení vypalování filtrů DPF, uvědomit si, jak najel poslední tisíce kilometrů.
Jestli šlo výhradně o krátké úseky po městě, pak je jasné, co dělat. Pro vypálení filtru by měl motorista vyjet za město a pár minut jet po dálnici nebo rychlostní silnici. Po vypnutí motoru a opětovném nastartování přestane kontrolka svítit, filtr je vypálen. Je možné, že kontrolka po několika minutách jízdy sama zhasne, pak je vše v pořádku. Svítí-li dioda stále, po delší jízdě a po opakovaném nastartování, není to dobré.
Svítící kontrolka nutně neznamená cestu do servisu
Může se jednat o signál, že je filtr zcela ucpaný, nebo že selhal systém úpravy výfukových plynů. V ten okamžik už není jiné východisko než cesta do autoservisu. Některé automobily s plnou automatizací procesy spojené s vypalováním filtru vůbec neukazují, řidič o nich neví. Pokud začne kontrolka svítit, nejedná se o nic akutně rizikového, povětšinou jde právě o pokyn k vypálení zařízení jízdou. Jde o jednu z mála kontrolek, které řidiče nemusí vyloženě děsit.