Malé světlo, ale velký problém, pokud motorista dělá, že ho nevidí. Žluté nebo červené, opravy vyjdou na desítky tisíc korun.
Nesnáším kontrolky. Je to můj osobní problém, psychologická věc, soukromé trauma. Jak se mi na přístrojové desce něco rozsvítí, propadnu panice. Aby také ne, až na pár výjimek jde vždycky o něco nepříjemného. I kdyby mi systém jen hlásil, že mám dolít vodu do ostřikovačů, nemám z toho radost. Přesto ale vím jedno, a to že ignorovat kontrolky na přístrojové desce vozu může být riskantní. Je to chyba, která může stát nejen peníze, ale ohrozit také bezpečnost. Mnozí řidiči si neuvědomují, že včasná reakce na varovné signály může zabránit dalšímu poškození vozidla, nebo dokonce nehodě. Já si to uvědomuji. A přiznávám, že i přesto někdy mám ne právě aktivní přístup.
Řidiči by měli kontrolky znát, u elektromobilů neví skoro nikdo
Přestože se může zdát, že všechny kontrolky nejsou závažné, opak je pravdou. Většina z nich upozorňuje na problémy, které je potřeba řešit okamžitě. To už jsem říkal. Jinak mohou vést k nákladným opravám. Klíčové je proto naučit se rozpoznávat, co jednotlivé kontrolky signalizují, a reagovat na ně správným způsobem. Řídit auto znamená nejen ovládat volant a pedály, ale také chápat, co se děje pod kapotou a v celém vozidle. Součástí této dovednosti je schopnost rozumět signálům, které auto dává prostřednictvím kontrolek na palubce.
Mezi nejznámější kontrolky patří ty, které signalizují běžné situace, jako je nedostatek paliva, zapnuté potkávací a dálkové světlomety nebo směrová světla. Jasně, tam jde v podstatě o informace odrážející to, co řidič dělá. Přepnete světla, změní se kontrolka. Vyjedete nádrž, rozsvítí se kontrolka. Řidiči také většinou rozpoznají indikátor problému s motorem nebo baterií. Co ale dělat, když se na palubovce objeví symbol, který neznáte? Mimochodem, ten symbol motoru. Pamatuji se, jak se mi poprvé u mého Subaru rozsvítilo „Check engine“. Málem jsem zkolaboval.
Nicméně tam šlo o to, že se pod plynem do kopce odlil benzín, měl jsem téměř prázdnou palivovou nádrž. Stačilo zastavit, vypnout motor, znovu nastartovat a bylo vyřešeno. S tím, jak se technologie v automobilech neustále vyvíjejí, přibývá i nových funkcí, a tedy i nových kontrolek. Moderní automobily jsou vybaveny sofistikovanými systémy, které monitorují různé pochody a procesy v autě, od tlaku v pneumatikách až po bezpečnostní systémy. Elektrická a hybridní auta často mají kontrolky, které jsou pro řidiče zvyklé na spalováky neznámé a matoucí.
Prázdnou nádrž pozná každý, ale hlášky spojené s hybridem ne
A že těch elektromobilů bude víc a víc. Tedy, možná. Zajímavé výsledky přinesl nedávný průzkum, který byl zaměřen na schopnost evropských řidičů rozpoznávat kontrolky na přístrojové desce automobilů. Výsledky ukázaly, že až 80 % aktivních řidičů mělo potíže s identifikací jasných signálů. Hlavně v elektrických vozidlech. Není to však jen problém u nových technologií. Vidím to kolem sebe, mnoho řidičů má nedostatečné znalosti i o kontrolkách, které se objevují v tradičních benzinových a naftových autech.
To je znepokojivé, protože špatná nebo žádná reakce na varovné kontrolky může vést k vážným problémům. Kontrolky na přístrojové desce vozu můžeme obecně rozdělit do několika kategorií. Podle barev, které naznačují závažnost problému. Zatímco zelené kontrolky zpravidla indikují aktivní funkce, jako jsou zapnutá světla nebo směrovky, žluté a červené kontrolky signalizují problémy, kterým je třeba věnovat pozornost.
Žluté kontrolky upozorňují na potenciálně nebezpečné situace, jež by však ještě neměly bezprostředně ohrozit provoz vozidla. Nebo bezpečnost řidiče. Patří sem například zmíněné upozornění na nízký tlak v pneumatikách nebo prázdnou palivovou nádrž. Tyto záležitosti by měly být co nejdříve vyřešeny. Mohou signalizovat drobné poruchy, které se ale mohou rozvinout ve větší problémy, pokud nebudou včas opraveny. U docházejícího paliva je pak zjevné, co po ignorování „hlášky“ nastane.
Ignorovat kontrolku je hloupé, následky mohou být katastrofální
Dobrým příkladem je skutečně právě kontrolka, která se rozsvítí, pokud některá z pneumatik ztrácí tlak. Když to řidič neřeší, může to vést k tomu, že bude jezdit s podhuštěnou pneumatikou. To nejen zvyšuje opotřebení pneumatiky, ale také snižuje bezpečnost jízdy. A dřív nebo později, pokud obutí ztratí tlak zcela, auto dojede. Minimálně na čas, než to dá řidič do pořádku. Červené kontrolky jsou jako „hlášení“ závažnější a vyžadují okamžitou pozornost. Upozorňují na zásadní a akutní problémy. Patří sem například kontrolka brzdového systému, motoru nebo airbagu.
Pokud se taková kontrolka rozsvítí, měli byste co nejdříve zastavit a zjistit příčinu. V mnoha případech to může znamenat jediné. Že je nutné okamžitě vozidlo odstavit a vyhledat odbornou pomoc. Je chyba ignorovat tyto signály. Motoristé často předpokládají, že se jedná o drobný problém.
Že jde o banalitu, která nevyžaduje okamžitou akci. Kontrolka signalizující nízkou hladinu motorového oleje svítí, ale auto jede. Tak co řešit hned? To je špatně. Pokud si jako řidiči nejste jisti, co která kontrolka znamená, v případě, že se „něco“ rozsvítí, jděte hned do manuálu auta. Nebo googlete. Každopádně nezavírejte před svítícími kontrolkami oči. Můžete tak ušetřit peníze za opravy, ale hlavně předejdete nehodám a nepříjemnostem na cestách.