Koroze postihne dříve či později každé auto, včetně těch moderních. Jak se rzi včas zbavit?

Jak se zbavit koroze? Korekční tužka pomůže jen pro mikroskopické zásahy, jinak je to práce pro brusky a lakovnu.

i Zdroj fotografie: abcMedia
                   

Automobily potkávají různé technické potíže, ale rez je pro většinu řidičů a majitelů doslova noční můrou. Možná i proto, že je vidět a auto, kdysi nové a hezké, působí velmi nevábným dojmem. Když už se koroze na autě objeví, existují tři možnosti, podle rozsahu zasažení, jak se s rezavou rakovinou vypořádat.

Korozi se nevyhne žádné auto, které má ocelové díly

Jen velmi malé, mikroskopické zásahy korozí lze ne ignorovat, ale ošetřit korekční tužkou. Vše ostatní už musí být vyřešeno broušením, novým lakováním. Nejde o nijak levnou záležitost. Do určité míry může řidič korozi předcházet. Jednak výběrem kvalitního auta prověřené značky. Dále pak pravidelným mytím, ovšem s následným protikorozním ošetřením, keramikou. V zimě dále voskováním.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Lokální a drobné zkorodované skvrnky

Koroze na karoserii obvykle začne tam, kde jsou škrábance. Těch auto nabírá za svůj život víc než dost. S těmi se dá bojovat vhodným ošetřením karoserie, voskováním auta odspodu. Také lokálními opravami, retušemi. Místním lakováním drobně porušených míst. Stačí místečko ošetřit brusným papírem, pozinkovat, přelakovat a je hotovo.

Korozní skvrny velkého rozsahu

Je-li automobil zasažen velkými fleky a místy se rzí, pomůže už jen spolupráce s odborníkem. Pro většinu majitelů aut či řidičů je nevyhnutelným krokem cesta do profesionálního servisu. Do hry vstupuje klempírna a autolakovna. Nicméně řidič si může pomoci sám, potřebuje ale zázemí garáže a vybavení, které už je nad rámec běžné domácí dílny.

Koroze? Klempíř a lakýrník budou mít dost práce

Proces je složitější a časově náročnější. Postižená oblast se nejprve obrousí drátěným kartáčem. Poté se vyleští brusným kotoučem, tím se zbaví bublinek a korozních puchýřů. Pak se plocha ošetří brusným papírem s různou hrubostí. Po odstranění rzi se plocha pozinkuje, nanese se základní nátěr. Pak je místo natřeno a ošetřeno ochranným lakem.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Korozní místa s rozpadlou karoserií a dírami

Neošetřovaná malá koroze může přejít ve skutečný problém s rozpadem karoserii a vznikem děr. Tam už je to případ pro autoklempíře. Stojí to pak i zásadně víc peněz. Základem je odstranění postižených míst, a to s přesahem do zrzavého kovu. Poškozená část musí být kompletně vyříznuta. Pak je na místo navařen nový, zdravý plech. A pak následuje technologicky shodná práce jako ve výše uvedených bodech. Tedy pozinkování, barvení a lakování. Vše je ale rozsáhlejší, a tím také nákladnější.

Co vy, je vaše auto zasaženo korozí?

Zdroj: MyMechanic
Diskuze Vstoupit do diskuze
143 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články