Jak se zbavit koroze? Korekční tužka pomůže jen pro mikroskopické zásahy, jinak je to práce pro brusky a lakovnu.
Automobily potkávají různé technické potíže, ale rez je pro většinu řidičů a majitelů doslova noční můrou. Možná i proto, že je vidět a auto, kdysi nové a hezké, působí velmi nevábným dojmem. Když už se koroze na autě objeví, existují tři možnosti, podle rozsahu zasažení, jak se s rezavou rakovinou vypořádat.
Korozi se nevyhne žádné auto, které má ocelové díly
Jen velmi malé, mikroskopické zásahy korozí lze ne ignorovat, ale ošetřit korekční tužkou. Vše ostatní už musí být vyřešeno broušením, novým lakováním. Nejde o nijak levnou záležitost. Do určité míry může řidič korozi předcházet. Jednak výběrem kvalitního auta prověřené značky. Dále pak pravidelným mytím, ovšem s následným protikorozním ošetřením, keramikou. V zimě dále voskováním.
Lokální a drobné zkorodované skvrnky
Koroze na karoserii obvykle začne tam, kde jsou škrábance. Těch auto nabírá za svůj život víc než dost. S těmi se dá bojovat vhodným ošetřením karoserie, voskováním auta odspodu. Také lokálními opravami, retušemi. Místním lakováním drobně porušených míst. Stačí místečko ošetřit brusným papírem, pozinkovat, přelakovat a je hotovo.
Korozní skvrny velkého rozsahu
Je-li automobil zasažen velkými fleky a místy se rzí, pomůže už jen spolupráce s odborníkem. Pro většinu majitelů aut či řidičů je nevyhnutelným krokem cesta do profesionálního servisu. Do hry vstupuje klempírna a autolakovna. Nicméně řidič si může pomoci sám, potřebuje ale zázemí garáže a vybavení, které už je nad rámec běžné domácí dílny.
Koroze? Klempíř a lakýrník budou mít dost práce
Proces je složitější a časově náročnější. Postižená oblast se nejprve obrousí drátěným kartáčem. Poté se vyleští brusným kotoučem, tím se zbaví bublinek a korozních puchýřů. Pak se plocha ošetří brusným papírem s různou hrubostí. Po odstranění rzi se plocha pozinkuje, nanese se základní nátěr. Pak je místo natřeno a ošetřeno ochranným lakem.
Korozní místa s rozpadlou karoserií a dírami
Neošetřovaná malá koroze může přejít ve skutečný problém s rozpadem karoserii a vznikem děr. Tam už je to případ pro autoklempíře. Stojí to pak i zásadně víc peněz. Základem je odstranění postižených míst, a to s přesahem do zrzavého kovu. Poškozená část musí být kompletně vyříznuta. Pak je na místo navařen nový, zdravý plech. A pak následuje technologicky shodná práce jako ve výše uvedených bodech. Tedy pozinkování, barvení a lakování. Vše je ale rozsáhlejší, a tím také nákladnější.