Někteří majitelé aut si kupují stále stejnou značku a model a mají k tomu své důvody. U jiných výrobců naopak toto nefunguje, zákazníci jsou nevěrní.
Mezi populární modely prodávané v tuzemských autobazarech, ale také dovážené coby ojetiny ze zahraniční, patří dlouhodobě Audi A4, Volkswagen Golf nebo Opel Astra. Autům je v průměru 12 let a podle nároků kupujících mají být hospodárná, prostorná a fungovat jako jediné auto v rodině. Platí, že nejvíce aut se k nám dostane z Německa. A že populární auta jsou převážně od německých značek.
Některé ojetiny majitelé nenávidí, jiné by si koupili znovu
Jak jsou s nimi jejich majitelé spokojení? Požádali jsme o názor našeho partnera a konzultanta, experta na servis evropských a japonských aut, pana Pavlíčka. Ten zanalyzoval záznamy ze svého domovského servisu a několik měsíců se dotazoval zákazníků, zda by si znovu koupili auto, které si pořídili jako ojetinu. Výsledky jsou pro dané vozy poměrně pozitivní.
Audi A4 B8: 85 % majitelů by si je koupilo znovu
Cenově dostupný vstup do prémiového světa funguje také jako důkaz, že i dvanáct let staré auto může vypadat moderně. Musí se však pamatovat na to, že prémiová jízda s sebou nese také náklady na prémiové používání. Řidiči si stěžují na stísněný prostor a v jejich hodnocení je negativně upozorňováno na prostor pro řidiče a spolujezdce. Při servisu se vyplatí u aut s benzínovými motory věnovat pozornost časování.
V případě dieselových agregátů jsou zásadní vstřikovače. Vzhledem ke stáří vozu se již rozbilo cokoliv, co se mělo rozbít, takže v případě zájmu o koupi bude klíčové hledat vozy bez nehod. „Stojí za to se při koupi podívat komplet na celé auto, na dokumentaci, ale i karoserii,“ říká expert, „protože některé modely už mají najeto půl milionu, ne-li více, hlavně diesely.“
Volkswagen Golf VI: 76 % majitelů by si ho koupilo znovu
Šestá generace VW Golf je v praxi velmi spíše faceliftem svého předchůdce, pod kapotou se toho ale hodně změnilo. Bohužel k horšímu. Volba pohonné jednotky musí být cílená, 1,4litrové benzínové motory měly natažený rozvodový řetěz, větší motory vyžadovaly hodně oleje. Vznětové jednotky jsou na tom o něco lépe, nenajdeme ale ikonickou a bezproblémovou 1.9 TDI. Řidiči podotýkají, že Golf této generace má malý kufr, ale v jiných ohledech ho chválí. „To auto je prostě dobré,“ říká jeden z řidičů, „na druhou stranu se o něm ví, že je nudné.“
Opel Astra: 77 % majitelů by si ho koupilo znovu
Opel Astra je sice oblíbené, ale tak trochu nedoceněné auto. Bodovalo u zákazníků, kteří hledali jednoduché auto s minimem využitím elektroniky a levným servisem. Benzinový motor 1.4 je nejen nekomplikovaný, ale dobře spolupracuje i se systémem LPG. Jen je třeba brát na zřetel a smířit se s tím, že auto není nijak zvlášť dynamické.
„Nejdřív jsem si myslel, že s tím není něco v pořádku,“ říká jeden z majitelů, „ale je to jen ubohých 200 Nm točivého momentu plus velká hmotnost.“ Rozhodně je nutné vyhnout se převodovce M32. Uživatel vozu s takovou převodovkou říká, že „je pod rukou při řazení cítit každý zub“.
BMW 3 E90: 88 % majitelů by si je koupilo znovu
Další prémiové auto s vysokými náklady na servis. Nejzábavnější je jízda s šestiválcovými motory. Ještě před faceliftem se dal pod kapotou najít vychvalovaný vznětový motor M57, později jeho místo zaujala o něco problematičtější N57. „Většina problémů, které majitelé s těmito vozy mají,“ říká servisní odborník, „vyplývá z nedbalosti při servisu.“
To potvrzuje i vyjádření jednoho z řidičů. „Ty, které nastaly, byly způsobeny najetými kilometry, stářím nebo možná něčí nedbalostí,“ potvrzuje jeden z majitelů, „nebýt nákladů na údržbu, nebylo by to tak zlé.“ Často se v názorech objevuje vlákno o malém prostoru u řady 3. „Nekoupil bych znovu jen proto, že bych preferoval komfortnější a prostornější auto,“ říká jeden z majitelů.
Audi A3: 86 % majitelů by si je koupilo znovu
Teoreticky jde o dvojče zmiňovaného Volkswagenu Golf VI, ale řidiči potvrzují, že by si tento vůz koupili znovu mnohem ochotněji. Tato generace byla prvním krokem výrobce k moderním motorům TFSI, které mají řadu problémů. Vznětové motory se zdají být spolehlivější. Zajímavé je, že 1.9 TDI sice opustil nabídku Volkswagenu, ale v případě Audi byl stále dostupný.
„Pořídil jsem si 13 let staré auto s nájezdem 290 000 km. Po téměř 4 letech má přes 400 000 km,“ říká jeden z vlastníků, „na úplném začátku provozu bylo potřeba udělat 5. a 6. rychlostní stupeň, poté dvě vstřikovací čerpadla.“ Audi má bohužel problémy s elektroinstalací, a pokud je po kolizi špatně opravená, tak i s korozí.
Volkswagen Passat B6: 61 % majitelů by si ho koupilo znovu
Ikona a svého času modla všech středních manažerů a obchodních cestujících. Volkswagen Passat B6 měl být téměř ve všech aspektech lepší než jeho ikonický předchůdce. Touha po zlepšení způsobila, že se na trhu objevil komplikovaný vůz. „Téměř každý Passat B6 má pod kapotou naftový motor,“ říká expert Pavlíček, „takže je třeba počítat s typickými poruchami tohoto pohonu.“
Mezi časté patří poruchy vstřikovačů, ucpané DPF filtry a poškození dvouhmotového setrvačníku. Passaty B6 trápí i poruchy ruční elektrické brzdy nebo drobné nešvary plynoucí z nekvalitních materiálů či montáže. „Prvních pár let přineslo něco málo vážných poruch kromě elektrické ruční brzdy,“ říká jeden z majitelů, „po devíti letech začala karoserie rezavět. Po jedenácti letech došlo na regeneraci turba.“
Ford Focus: 81 % majitelů by si ho koupilo znovu
Dlouhodobě oblíbený pro své jízdní vlastnosti, věčný rival Golfu. Na trhu s ojetinami jde o zajímavou nabídku. „Vlastně si stačí dávat pozor na vznětový agregát 1.6 TDCi,“ říká expert, „který při špatné údržbě může zkomplikovat život poruchami elektriky, vstřikovacího systému nebo dobíjení.“ Levné auto, levný servis, levné díly? „Nasednete a jedete. Bez problémů. Pokud se o něj budete starat, odvděčí se vám bezproblémovým provozem. Doporučuji všem, kteří potřebují každý den prostorný vůz s velkým kufrem,“ říká jeden z řidičů.