Tajná funkce u dveří každého auta. Po 28 letech řízení jsem zjistil nejvíc praktickou věc. Proč mi to nikdo neřekl dřív?

Drobnost, která má víc než jednu funkci, řidiči o ní nevědí a zbytečně se namáhají. Přitom je tady jednoduchý návod, jak na věc.

i Zdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě
                   

Auta jsou velmi složitá zařízení. Systémy velmi komplikovaných systémů, řídicích jednotek, asistentů a všemožných chytrých zařízení. Člověk se pak podiví, když narazí na tak obyčejnou věc, jako je kus kovu. Očko. Očko, které má víc než jeden účel, jde o docela chytrou záležitost. O čem mluvím? O drobnosti, kterou většina řidičů vůbec neregistruje. Všimli jste si někdy toho malého kovového háčku na rámu dveří vašeho auta? Pokud ne, nejste sami.

Detail, o který člověk zavadí jen náhodou, při nastupování

Většina řidičů ho přehlíží, na první pohled vypadá jako obyčejná součást zámku. Ale věřte mi, že tahle nenápadná věcička má mnohem víc než jednu funkci. A co je na tom nejlepší? Může ušetřit spoustu starostí, a dokonce i fyzické námahy. Takže co to vlastně je a jak to funguje? Kdo má chuť, může teď zkusit tipovat. Začněme tím, co je zřejmé. Tento háček, vyrobený z pevné oceli, je součástí mechanismu, jenž zajišťuje bezpečné zavření dveří. Když zavřete dveře, západka se pevně zaklesne do očka na rámu karoserie a zajistí, že dveře zůstanou zavřené, i když jedete po hrbolaté silnici nebo se do nich opře silný vítr.

iZdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě

Když stisknete kliku, západka se uvolní a dveře se otevřou. Jednoduché, že? Ale tady to nekončí. Teď přichází ta zajímavější část. Tento háček, toto očko, totiž není jen obyčejný kus kovu. Díky své pevnosti a odolnosti unese i větší zátěž, což otevírá dveře (doslova i obrazně) k dalším možnostem využití. A tady přichází na řadu malý trik, který ocení zejména majitelé SUV nebo jiných vyšších vozů. Pokud jste někdy museli manipulovat s nákladem na střeše auta, například s lyžemi nebo střešním boxem, víte, jak nepříjemné to může být.

Dejte pozor na mazaný trik podvodníku při nákupu vozu z Německa a dalších zemí. Ušetří vám to problémy i peníze

Zvlášť pokud nejste zrovna basketbalista a vaše auto má střechu vysoko nad zemí. Existuje skládací pedál, který se dá jednoduše připevnit na tento háček. Na trhu existují speciální pedály, které se na háček nasadí a vytvoří tak malé, ale pevné a stabilní stupátko. Díky tomu se snadno dostanete na střechu auta, aniž byste museli balancovat na špičkách nebo hledat něco, na co byste si mohli stoupnout. Tento pedál je obvykle opatřen gumovým potahem, takže se nemusíte bát, že byste při jeho používání poškrábali lak na autě. Praktické, že?

Pozor na smeknutí, bez stupátka nikdy, a ani to není bez rizika

Je to určitě lepší než zkoušet na háček šlápnout jenom v botách. To je velmi nebezpečné, podrážka se může smeknout. Pokud člověk potřebuje na střechu jednou za život, pak si asi připraví provizorní pevné poutko. Které pak třeba přestřihne a zase odstraní. Ale pokud se má šplhat na střechu opakovaně, je potřeba něco praktického. Právě jako zmíněné stupátko. Samozřejmě, ne každý bude někdy tento trik potřebovat. Pokud máte malé auto nebo nikdy nepřevážíte nic na střeše, asi si vystačíte bez něj. Ale pro ty, kteří často cestují s nákladem na střeše, je toto řešení doslova k nezaplacení.

Znovu upozorňuji na nebezpečí smeknutí. Třeba na horách, kdy je auto zaparkované na zasněženém parkovišti a vy se snažíte dostat lyže ze střešního boxu. Kov může klouzat. A klouzat může i bota na stupátku, pokud na ní má člověk zespodu sníh či led a neví to. Mám vlastně dotaz. Už jste někdy využili tento háček k něčemu jinému než k zavírání dveří? Jestliže ano, podělte se o své zkušenosti dole v komentářích. A kdo ví, třeba objevíme další skryté funkce tohoto nenápadného, ale geniálního kousku kovu. Jak se říká, ďábel je v detailech. 

Je to pro vás praktické?

Zdroj: Top5choizes
Diskuze Vstoupit do diskuze
136 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články