Jak přijít o auto, peníze a iluze v jeden jediný den? Stačí si koupit sportovní vůz a věřit, že vše, co člověk udělal, je v pořádku
Uzavřená smlouva na havarijní pojištění automaticky nezaručuje, že řidič dostane v případě nehody vyplacené pojistné plnění. Své o tom ví tisíce lidí, kteří se kdy s pojišťovnou soudili, a to opravdu nejsou ojedinělé případy. Své o tom í čtenář Jaroslav Šimák, který se nám ozval 2.1.2024 do redakce mejlem. My jsme se rozhodli zveřejnit jeho email po přečtení v plném rozsahu. „Koupil jsem si nové ojeté auto,“ vypráví pan Jaroslav, „šlo o vysněné Subaru STI.“
Povinné ručení je nutné pro převod, havarijní pojištění nikoli
Automobil byl v nabídce relativně dlouho, už od léta. Pan Jaroslav Šimák podlé svého vyprávění oslovil autobazar, kde auto měli na prodej. „Měl to pro mne být takový vánoční dárek,“ pokračuje čtenář Jaroslav, „auto jsem kupoval na konci roku.“ Vše probíhalo relativně v klidu, podle plánu. Pan Jaroslav auto prověřil online, s kamarádem mechanikem zkontroloval technický stav. A pak auto koupil. V autobazaru mu nabídli, že pro něj zajistí i převod na Registru vozidel.
„Stačilo dát plnou moc, zaplatit za danou službu a bylo to,“ vzpomíná na nedávné události pan Jaroslav. Uzavřel u „své“ pojišťovny nejenom povinné ručení, al i havarijní pojistku. Ovšem zvrat událostí nastal, když si Jarda přišel pro auto a vyrazil s ním domů. „Nic nenasvědčovalo tomu, že by mělo začít sněžit,“ pokračuje pan Jaroslav, „auto bylo na letních gumách a já jel opatrně z autobazaru domů.“ Počasí si ale udělalo, co chtělo.
„Nicméně přišla sněhová nadílka a já byl s autem napůl cesty,“ vysvětluje čtenář. „Pokračoval jsem s opatrností dál, ale nebylo mi přáno.“ Pan Jaroslav bohužel vjel do míst, kde bylo opravdu hodně sněhu a naboural. Nedobrzdil do auta před sebou. Když vše nahlásil na pojišťovnu, dozvěděl se nemilou věc. Škodu na druhém autě řekla pojišťovna, že uhradí. Poškozený se nemusel o nic bát. Ale pan Jarda má smůlu.
Letní gumy v zimě nejsou problém, dokud se něco nestane
Bude po něm požadována náhrada škody na druhém autě. A také nedostane peníze na opravu svého nového auta. Proč? Na autě byly letní pneumatiky. A měly být zimní. Ty u nás jsou na sněhu a ledu ze zákona povinné od 1. listopadu do 31. března. Jízdní vlastnosti vašeho auta se ovšem zhoršují už při poklesu teplot pod 7°C, kdy s nižšími teplotami letní gumy tvrdnou a zhoršuje se tak jejich přilnavost.
Letní pneumatiky by sami o sobě nebyly problém. Podle mnoha vyjádření pojišťoven to, že dojde nehodě s autem na letních pneumatikách, není důvod ke krácení pojistného. Jde o to, jestli to mělo či nemělo vliv na nehodu. Tady to ale bylo podle pojišťovny zřejmé. „Přestože jsem měl uzavřenou havarijní pojistku“ stěžuje si pan Jaroslav, „tak mi pojišťovna nic nevyplatila.“
Šlo o to, že letní pneumatiky měly podle pojišťovny přímý vliv na to, že pan Jaroslav nedobrzdil a spáchal dopravní nehodu. Na základě toho pak pojišťovna pokrátila pojistné plnění. Není tedy pravda, že pokud jede člověk v autě na letních gumách v zimě a bourá, znamená to automaticky problém. Ne pokud pneumatiky nemají vliv na nehodu. V opáčeném případě jde pak ale náhrada škod klidně do stovek tisíc korun nebo milionů.