Motor na suchu a není po ruce olej na dolití? Existují varianty, čím ho v nouzi nahradit

Není to nic na chlubení a není to ideální situace, ale stát se to může: na měrce oleje nic nevidíte a jste mimo dosah servisu nebo benzinky. Co udělat, abyste dojeli v pořádku?

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Jsou situace, které opravdu nikdo nevyhledává, přesto se jednou za čas mohou stát. Téměř každému. Osobně si na tu popsanou v nadpisu – a o níž bude dnešní článek – pamatuji docela přesně: jednou na výletě mimo civilizaci, povídání o autech s kolegou a „jen tak namátková“ kontrola oleje v motoru našeho auta. Podotýkám, studeného motoru. Na rysce nic. A ještě jednou nic a znovu nic. Lehká panika pak může zachvátit každého, otázka je totiž nasnadě: co v takové situaci dělat? Pojďme se na to podívat společně.

Vozit v kufru náhradní balení oleje se více než vyplatí

A ta úplně nejjasnější odpověď – „Máte mít v kufru litrovku rezervního oleje“ – je samozřejmě mimořádně přesná a trefná. Nicméně jsou zkrátka situace (a vozy a jejich posádky), které tu „litrovku“ v kufru nemají. Ať už ji tam řidiči neměli nikdy (ne všichni tuší, kam se vůbec olej dolévá a jak se měří jeho hladina), nebo ji použili již 2x a nějak zapomněli koupit novou (a nějaký čas už vozí jen prázdný obal), stát se zkrátka může cokoli. Důležité je minimálně to, že jste na to přišli relativně zavčasu.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Neb předpokládáme, že motor před tím, než jste onu měrku vytáhli, běžel. Respektive nějaký čas stál, aby měl olej čas stéct zpátky do vany. Což je obecné pravidlo číslo 1: hladinu oleje měříme ideálně za studeného motoru, kdy je všechen dole a údaj na rysce může být relevantní. Pokud měříme těsně po vypnutí motoru a náplň konkrétně v našem motoru není nijak velká, může se snadno stát, že na rysce uvidíme výrazně menší hodnotu, než jaká by byla za studena. A zbytečně se vylekáme.

Jezdil se starým BMW bez kapky oleje. Motor vydržel překvapivě dlouho, ale pak to přišlo

Měřit hladinu vždy jen u studeného („odstátého“) motoru

Pokud ale měříme u „odstátého“, studeného motoru a hladinu na měrce opravdu ne a ne najít, co s tím? Popravdě, hodně bychom uvažovali, jestli s tím jet dál, byť „sem to dojelo“. To sice souhlasí, ale za 2 kilometry můžete ten motor zadřít, a tím nad ním v podstatě vykonat rozsudek smrti. Navíc motor přisává místo oleje „falešný vzduch“ a můžete být na hraně životnosti některých komponentů. A je zbytečné chodit za ni. Tady je několik rad a postupů, co dělat, když není olej a benzinka je daleko:

Rozpohybuje starý dieselový motor obyčejný fritovací olej? Ruský vědátor se přesvědčil na vlastní kůži

  • Zkuste zastavit nějaké auto a požádejte o pomoc. Leckdo s sebou olej vozí, a i když to nebude přesně vaše viskozita a kategorie, pomalu do servisu/na benzinku dojedete. A dokonce se může stát, že natrefíte přesně na váš požadovaný olej
  • Někde v autě může být kapalina do posilovače řízení, třeba tam zkrátka zůstala po nějakém servisu. Je to minerální mazivo s viskozitou blízkou motorovému mazivu, v nouzi jde použít.
  • Rostlinný olej. Možná jedete z nákupu nebo někde za rohem je večerka Vietnamců. Opět, nic ideálního, ale nepojedete na sucho.
  • A pak je poslední možnost: neexperimentovat, ale zavolat asistenční službu. Možná to bude něco stát, ale olej vozí vždy.

Především ale nezapomeňte: při jakémkoli „nouzovém“ dolití čehokoli jiného než správné kategorie a viskozity jeďte opravdu opatrně, motor nevytáčejte a snažte se dojet rovnou do servisu. A tam vypustit, propláchnout atd. – mechanici už si poradí. A jednu litrovou láhev (minimálně jednu) do kufru navíc. A do diskuse nám prosím napište, jestli se vám už něco podobného stalo – a jak jste si v této situaci poradili, děkujeme!

Stalo se vám někdy, že došel olej a jiný nebyl? Jak to dopadlo?

Diskuze Vstoupit do diskuze
123 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články