Které auto jako první projede křižovatkou? Pravidla platí jasně, ovšem co je na obrázku, splete i ostříleného řidiče

Křižovatka je tak jednoduchá, že už jednodušší ani být nemůže. Ale dojít na to může a pak je riziko nehody poměrně značné.

i Zdroj fotografie: AutoŽivě
                   

Křižovatky jsou někdy centrem chaosu. Nejde o to, jestli jsou složité, poskládané z mnoha komunikací. Anebo se jedná o dvě silnice, o křížení třeba jen se třemi rameny. Mám tady teď ten druhý případ. Téčko. Bez dopravních značek. A tři auta. Ovšem když se člověk podívá na věc pozorně, zjistí, že jde vlastně o patovou situaci. Tři auta a každé z nich musí dát přednost. Kdo má přednost? Kdo pojede jako první? A co ten cyklista, který se zničehonic objevil zleva? Pokud jste si někdy připadali jako hlavní hrdina dopravní telenovely, nejste sami.

Chaos, zmatek a stres jsou zbytečné, ale časté ingredience

Křižovatky jsou zkrátka místem, kde se teorie z autoškoly potkává s realitou, a ne vždy to dopadne podle učebnic. Pro všímavé a precizní čtenáře se smyslem pro detail upozornění, že obrázky a grafiky nejsou přesným zobrazením reality. Jde o schematické znázornění dopravní situace tak, aby byl vysvětlen problém, nicméně nejsou v grafice všechny značky či semafory, jež by jinak ve skutečnosti na místě byly. Stejně tak nemusí odpovídat realitě velikosti jednotlivých objektů na obrázku a jejich vzájemné měřítko.

iZdroj fotografie: AutoŽivě

Začnu tím, co by mělo být jasné každému řidiči, pravidla přednosti. Ano, ta pravidla, která se učíme už v autoškole a která by měla být základem každého našeho rozhodnutí na silnici. Provedl jsem si rychlý průzkum mezi našimi čtenáři a zjistil jsem, že i takto základní křižovatka dělá v reálu problém 73 % zkoušených lidí. Máme tady vážně jednoduchý silniční koncept. Jedna silnice, druhá je na tu první kolmá, tedy opět silnice jsou podobné, leží proti sobě v pravém úhlu. Nikde není žádné dopravní značení. Takže bude nutné řídit se pravidlem pravé ruky.

Hrozivě vypadající nehoda: Poznáte alespoň tovární značku havarovaného vozu?

Jak se ukázalo z našeho průzkumu, tak většina dotazovaných v průzkumu řekla, že první projede křižovatkou zelené auto. A jak to vlastně je? Kdo projede křižovatkou jako první a kdo si počká až na konec? Základem je samozřejmě dopravní značení. Pokud je křižovatka řízena semafory, je to jednoduché – zelená znamená jeď, červená stůj. Ale co když semafory chybí? Pak přichází na řadu značky. Hlavní silnice, vedlejší silnice, stopka – to všechno jsou signály, které nám říkají, kdo má přednost. A pokud ani značky nejsou, platí pravidlo pravé ruky.

Přednost zprava platí, je třeba ale i tak přemýšlet nad pořadím

Ano, to pravidlo, jež říká, že přednost má ten, kdo přijíždí zprava. Pravidlo pravé ruky je pro pohyb na pozemních komunikacích jedno z nejdůležitějších pravidel, které je i jednoznačně upraveno zákonem č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích. Právě zde je v ustanovení § 22 odst. 2 uvedeno: Nevyplývá-li přednost v jízdě z ustanovení odstavce 1 (křižovatka je označena dopravním značením), musí dát řidič přednost v jízdě vozidlům nebo jezdcům na zvířatech přijíždějícím zprava nebo organizované skupině chodců nebo průvodcům hnaných zvířat se zvířaty přicházejícím zprava.

iZdroj fotografie: Ing.Mgr.Jozef Kotulič / Creative Commons / CC-BY-SA

Je to jedna z mála křižovatek, u níž je třeba vzít rozum do hrsti. A zamyslet se, než se člověk rozjede. Jistě, mohlo by to být tak, že ten, kdo přijede první, také jako první jede. Ale to je špatná úvaha. Tady to není o tom, kdo je na místě nejdříve nebo zda je to ten „silnější pes“. Neexistuje žádné pravidlo, které by spojovalo přednost v jízdě a pořadí příjezdu na křižovatku nebo velikost auta. Takže znovu od začátku a postupně. Nejsou tady semafory, nejsou tady značky. Co to znamená? Platí přednost zprava. A také platí přednost protijedoucího vozidla, pakliže řidič odbočuje doleva. Správný postup je tedy takový, že do křižovatky jako první najede řidič červeného auta.

Ten, kdo vyjede, se zase hned zastaví a pak jede někdo jiný

Ovšem vzápětí zastaví, protože musí dát přednost řidiči v zeleném automobilu. Ten zase musí dát předost modrému vozu. Proces tak jako tak zahájí řidič červeného vozidla. Rozjede se, ale obratem zastaví, jak najede do křižovatky. Když je červený automobil v křižovatce, nemá řidič modrého automobilu po pravé ruce žádné auto, jemuž by měl dát přednost. Co to znamená? To, že projede křižovatkou jako první. Následně projede křižovatkou zelené auto, protože už ani to nemá nikoho, komu by bylo třeba dát přednost zprava. Třetí, jako poslední, projede křižovatkou červený automobil.

Jak byste to projeli vy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
60 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články