Má smysl přemýšlet o zimních pneumatikách ještě když jsou venku letní teploty? Nejenom to, vyplatí se rovnou nakupovat.
Přes všechny teorie ohledně globálního oteplování a statistik, které ukazují, že se průměrná roční teplota zvedá, je Česká republika stále svou polohou v místech, kde dochází ke střídání čtyř ročních období. A i když prognostici mohou oponovat, skutečností je, že v zimě se s největší pravděpodobně dočkáme ledu a sněhu. Ve městech a nížinách možná krátkodobě, v horských oblastech téměř s jistotou.
Nákup zimních pneumatik je jako investice do akcií
Vyplatí se už v létě koupit zimní pneumatiky a proč? Je to podobné, jako s investicemi. Ten, kdo se orientuje na trhu s dluhopisy, spekuluje s kryptoměnami nebo se zabývá nemovitostmi ví, že nejlépe je nakupovat, když je minimální poptávka. A prodávat, když zájem trhu roste k maximu. Druhá část investiční teorie se oblasti pneumatik v rovině výměny letní-zimní netýká, ale první část ano.
Lze vyložit tak, že pokud je horko a nikdo s motoristů nemá zájem o zimní pneumatiky, vyplatí se je koupit. Z finančního i taktického hlediska se může jednat o výhodný a promyšlený krok. Ne každý prodejce je přes léto plně zásoben dostatečným množstvím zimního obutí, ale jak bylo naznačeno, když není zájem, i tak se dá předpokládat, že bude z čeho vybírat. Na běžné auto určitě, unikáty mohou být problém.
Zákon říká, kdy je třeba obutí vyměnit za nové
Kdo se rozhodne koupit pneumatiky teď, bude je mít určitě před zimní sezonou. A získá výhodu ve dvou směrech. Tak zaprvé, vyhne se šílenství, které vypukne s prvním sněhem. Dokud nezačne padat sníh, lidé výměnu pneumatik většinou neřeší. První vlna poptávky po zimních pneumatikách a zaplnění kapacit pneuservisů probíhá obvykle na přelomu října a listopadu.
Jak každý řidič ví, tak podle §40a zákona 361/2000 Sb. „mají řidiči povinnost použít zimní pneumatiky v období od 1. listopadu do 31. března, pokud je na silnici souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza.“ A když „lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza.“
DOT je letošní či loňský? To je v pořádku
Praxe ukazuje, že většina řidičů vyčkává do prvních mrazů, do prvního sněhu a ledu. A pak začíná řešit zimní pneumatiky. Velmi často se stane, že až na poslední chvílí majitel vozu zjistí, že hloubka vzorku zimních gum je pod zákonem povolené 4 mm a rozhodne se pro nákup nové sady. Tak jako mnoho jiných. Sklady se vyprazdňují, zásoby klesají, ceny rostou. Kdo nakoupil v létě, ušetřil peníze a nervy.
Jedinou nevýhodou může být starší datum výroby, ale to by mělo být maximálně loňské. A takové gumy koupit je v pořádku. Když řidič zakoupí novou sadu zimních pneumatik už v létě, měl by je vhodným způsobem uskladnit, ideálně na suché a chladné místo. Je třeba vyvarovat se vystavení pneumatik někde na přímém slunci, pak by mohlo dojít k degradaci pryže, k deformaci pneumatik a ke zhorší jízdních vlastností. Jinak má nákup zimních gum v létě spíše jen výhody.