Zdravotní sestra ujela 2 600 km s historickou Ladou z Ukrajiny. Zažila apendix i krize, máme exkluzivní video

Některá auta mají opravdu silný příběh, daný často odvahou jejich řidičů – a tato Lada a její řidička k nim rozhodně patří. Více v našem článku a exkluzivním videu.

i Zdroj fotografie: Michal Sztolár
i Zdroj fotografie: Michal Sztolár
i Zdroj fotografie: Michal Sztolár
i Zdroj fotografie: Michal Sztolár
i Zdroj fotografie: Michal Sztolár
i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Čtenář Jiří Goubera pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Michal Sztolár
i Zdroj fotografie: Michal Sztolár
i Zdroj fotografie: Michal Sztolár
i Zdroj fotografie: Michal Sztolár
i Zdroj fotografie: Michal Sztolár
i Zdroj fotografie: Michal Sztolár
i Zdroj fotografie: Michal Sztolár
i Zdroj fotografie: Michal Sztolár
i Zdroj fotografie: Michal Sztolár
i Zdroj fotografie: Michal Sztolár
i Zdroj fotografie: Michal Sztolár
i Zdroj fotografie: Lada
i Zdroj fotografie: Lada
i Zdroj fotografie: Lada
i Zdroj fotografie: Lada
i Zdroj fotografie: Lada
i Zdroj fotografie: Lada
i Zdroj fotografie: Lada
i Zdroj fotografie: Lada
i Zdroj fotografie: Lada
i Zdroj fotografie: Lada
i Zdroj fotografie: Lada
i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Michal Sztolár
i Zdroj fotografie: Michal Sztolár
Dalších 29 fotografií
Dalších 29 fotografií
                   

Přiznám se, že jsem před sepsáním tohoto článku dlouze přemítal, jak jej vlastně uchopit. Není to náš běžný článek, není to nic technického, není to „life hack“ v podobě součástky v autě. Není to ani dopravní video ze STOP CHAMU a už vůbec to není klučina v upnutém tričku z Audi TT. Ne, tady proti mě sedí jedna máma s téměř dospělým synem, kteří k útěku z Ukrajiny využili starou Ladu – a zažili přitom neskutečné věci . Zvu vás na jeden výjimečný příběh, i s exkluzivním videem.

Se synem, dětmi kamarádky a kocourem v přepravce

Ten příběh začíná 24. února 2022. Všechny dny po tomto datu jsou (a navždy už budou) poznamenány ruskou agresí. Poznamenány okupováním cizího území a miliony osudů uprchlíků, kteří se snažili dostat z válkou postižené země. Byla mezi nimi i Aňa ze Severodoněcku, která se k odjezdu odhodlala 7. března. Její město bylo mezi prvními, na které Rusové útočili, a dnes je plně pod ruskou správou. Se synem, dvěma dětmi kamarádky a kocourem, ve stařičké Ladě, ve které byla ještě půlka nádrže benzínu, což rozhodlo. Všechna ostatní auta na tom byla co se benzínu týče hůř, a na čerpacích stanicích docházel úplně.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár

Teď sedí Aňa naproti mě, s lehkým úsměvem na rtech, v bezpečí lázeňského města a v tričku Nirvana se celá story poslouchá už značně uvolněněji. Před volantem výkvětu ruské techniky, jenž byl beznadějně zastaralý už před dvaceti lety leží poslední model mého reportážního diktafonu. Na jeho displeji svítí „REC“ a tipuji, že je v něm více elektroniky, než v celé Ladě Sputnik. A s ohledem na to, jaké sankce Rusko právem postihly se obávám, že ani Lada model 2022 na tom nebude jinak.

Z Favoritu je Superb, ze Samary nikoli

Přitom její „duchovní předchůdce“, legendární Lada 2108 Samara byla v prvních letech výroby opravdu o hodně napřed, než cokoli jiného v ruském automobilovém průmyslu. Analogicky k našemu Favoritu přišla poprvé mezi „ruský lid“ koncepce s motorem vpředu napříč (na jeho vývoji se dokonce podílelo Porsche!) a pohonem předních kol. Po desítkách let se stále stejnými deriváty původního Fiatu 124 působila Samara jako zjevení. Jenže zatímco z Favoritu je dnešní Karoq nebo Superb, ze Samary se Superb nestal a nikdy už ani nestane.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

A Lada Samara (neboli Sputnik) 21099, která nyní stojí před námi, působí v roce 2022 opravdu neuvěřitelně zastarale. Mezi všemi těmi Superby, Golfy a nejnovějšími modely od BMW připomíná automobilovou verzi Cesty do pravěku, člověk jen čeká, odkud se ozve „kamera, klapka, akce!“. Coby kulisa k vyprávění naopak slouží dokonale. Ano, i tohle je Ukrajina v roce 2022, o Rusku nemluvě. Je až neuvěřitelné, že tohle konkrétní auto opravdu zvládlo takovou trasu, i když s nutnými opravami.

Ochotných lidí je vždy víc, než čekáte

Jak Aňa zmiňuje, kdyby nebylo dobrovolníků a ochotných lidí, kteří (zcela zdarma) nechali všeho a pustili se do servisu ruského stroje, nikdy by do Karlových Varů nedojela. Celé její vyprávění je ostatně protkáno slovy díků. Jak k ochotným jedincům, které na strastiplné cestě trvající téměř měsíc potkávala, tak k naší zemi a Čechům jako lidem, kteří jí přijali a nabídli zázemí. Našla si tady práci i ubytování, snaží se fungovat tak, jak fungovali doma. Příběhů mi vyprávěla několik, jeden na mě hodně zapůsobil.

iZdroj fotografie: Čtenář Jiří Goubera pro AutoŽivě

Kdesi v Polsku, dva dny po jedné z oprav auta, kdy už se zdálo, že nic horšího je nemůže potkat dostal její syn v noci horečky a silné bolesti. Po hledání nemocnice a vyšetření se nakonec potvrdil akutní apendix, zřejmě i pod vlivem stresu. Ještě tu noc hocha operovali, vše dopadlo dobře a mladý, aktivní sportovec se plně zotavuje. Když tohle posloucháte, opřeni o prehistorický ruský vehikl a s vědomím všech těch hrůz, odehrávajících se nedaleko dojde vám, jak komfortní umí být Evropa a jak skvělou věcí je Evropská unie.

Evropa je extra komfortní záležitost

A to píšu s plným vědomím a se všemi výhradami, které k EU aktuálně mám. Ostatně kdo čtete moje články víte, že si k Bruselu opravdu servítky neberu. Jejich Euro normy, očekávané vydání v zásadě nesplnitelné verze Euro7, zákaz prodeje spalovacích motorů a další omezení, jenž nám komplikují životy. Ale nikdy bych neměnil, žijeme v superbohaté zemi na superbohatém kontinentě. A Aně z celého přeji, aby se mohla co nejdřív vrátit domů – a našla ten domov pokud možno v pořádku.

Galerie

Dalších 29 fotografií
Dalších 29 fotografií

Souhlasíte s podporou Ukrajiny?

Diskuze Vstoupit do diskuze
65 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články