Hasiči varují řidiče: Za PET lahve v autě hrozí v roce 2024 pokuty. Od kdy a proč?

Bez vody člověk dlouho nevydrží, mít ji v autě je ale o problémy s požárem. Nebo jde pouze o neuváženou hysterii a zbytečnou paniku?

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
Další 1 fotografie
Další 1 fotografie
                   

Řidič by v autě neměl nic nechávat. U cenností je to tak nějak zřejmé. Při nežádoucí invazi zloděje o cokoli dražšího zapomětlivý motorista přijde. Typicky se jedná o peněženku, tašku či mobilní telefon ponechané na sedačce. Tak, že stačí rychle nahlédnout dovnitř přes okno a pak některým ze zlodějských triků vniknout dovnitř a věci odcizit. Nejde ale jen o to, co má nějakou (vyšší) hodnotu. Napadá mne třeba jídlo. V letním horku nechat třeba sendvič s masem a majonézou v horkém autě? Ne, z jídla se stane časovaná bomba. Maso se zkazí, majonéza žlukne.

Voda je základ života, ale v autě může způsobit pěknou paseku

Sníst takovou svačinu by mohlo znamenat přiotrávit se, nebo si minimálně způsobit průjem. A může se stát i něco horšího. Pak je tady zápach a vše, co se z takového jídla začne v kabině auta šířit. Tak tedy, nejde jen o drahé věci či jídlo. Zapovězeno je nechávat v autě i lahev vody. Proč? Je to pro někoho možná šokující. Nejen, že se můžete přiotrávit, ale také můžete od základů vyhořet. Když se člověk zamyslí, možná by podobný případ pochopil třeba s nějakým sprejem. Náplň, povětšinou silně hořlavá, uzavřená pod tlakem.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Tady se lze domnívat, že by při velké teplotě na slunci mohlo dojít k explozi a poškození auta. Ale obyčejná voda? Jenže jak to tedy dělat, když člověk potřebuje pít. V dnešní době je apel na dodržování pitného režimu skutečně značný. A má své opodstatnění. Láhev s vodou je pro řadu motoristů nedílnou součástí cest automobilem. A je to správně. V dietetické rovině pak je výborné, pokud člověk pije vodu, myšleno neslazenou, bez příchutí.

Jak a kdy správně používat mlhovky? V opačném případě vám hrozí pokuta a koledujete si o nepříjemnosti s policií

Ne ochucenou minerálku, nebo dokonce nějakou „tradiční“ limonádu ve stylu coly, pomerančové limonády a podobně. Nebo dokonce posrkává energetický nápoj. Voda je voda. Pro spoustu lidí je zcela běžné nechat láhev s vodou v autě. I s tím vědomím, že se trochu ohřeje. No a co? Pak zase teplota klesne. Existují ale dva potenciální problémy spojené s bezpečnostním rizikem. První je chemické podstaty. Při zahřívání sluncem se mohou z plastů uvolňovat chemikálie. A pokud láhev obsahuje vodu nebo jiné ochucené nápoje, je tento proces ještě výraznější. Nápoje totiž obsahují kyseliny, které mohou fungovat jako katalyzátory tohoto procesu.

Tohle nikdy nesmíte nechat v autě za sklem, je to za pokutu

Z plastu se pak může uvolňovat antimon a působit jako silné projímadlo. Jinak řečeno, nejenom zkažené jídlo, ale i nápoj může způsobit silnou nevolnost a otravu, nebo minimálně průjem. Pozor ale, pokud by se jednalo o skleněnou lahev a čistou vodu, je situace opačná. Existuje technika, kterou znají vojáci či lidé zabývající se přežitím v přírodě. Ti vědí, že voda zanechaná dlouho na slunci v průhledné lahvi může projít procesem vyčištění. UV paprsky od slunce zlikvidují vše špatné. Chce to ale čas a v láhvi nesmí nic kvasit. Zpět ale do auta, k druhému problému.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Druhé riziko vypadá na první pohled nerealisticky. Tohle nemůže fungovat! Jistě, řekl by si jeden, ale opak je pravdou a ano, jak často říkám, je to „jenom fyzika“. Stačí se podívat na videa nebo fotky od hasičů. Malá PET lahev s vodou může snadno propálit díru do papíru nebo poškodit interiér auta. A to je jen mírnější dopad. Pokud lze někde propálit dírku, znamená to, že od toho místa může vzniknout požár. Fyzika, respektive optika.

Stačí pár hodin a může být po autě, na vině bude čistá voda

Jeden ale nemusí být nutně kovaným fyzikem, stačí třeba číst verneovky. A vědět, jak funguje čočka. Tedy jak ji lze vyrobit. Stačí spojit dvě čirá sklíčka a vyplnit je vodou. Anebo naplnit čirou láhev. To pokud by člověk chtěl čočku vyrobit a třeba v přírodě pomocí ní zapálit oheň. Mimochodem toto už je druhá rada ohledně přežití v přírodě v tomto článku. Stejně ale funguje lahev s vodou, kterou motorista jen tak nechá v autě.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Pokud slunce pere svými paprsky do kabiny, kde je lahev s vodou, k požáru není daleko. Opravdu je to problém, a to takový, že za to mohou hasiči dokonce udělit pokutu za přestupek proti požární ochraně. Je také důležité si uvědomit, že tento problém se netýká pouze plastových lahví s vodou. Jakékoliv předměty, které mohou působit jako lupa a soustředit sluneční paprsky, by neměly být ponechány v autě. Že žádné takové nemáte?

Ale máte, a ani si to možná neuvědomujete. Mezi tyto rizikové věci lze počítat brýle, skleněné ozdoby a další předměty s podobnými vlastnostmi, třeba klíčenky. Všechny tyto věci mohou způsobit požár. Stačí naplnit dané podmínky. Že nejde o planý poplach nebo nějaké poplašné zprávy, dokládá video, jež vzniklo právě v rámci osvěty. 

Namísto černého papíru se dá snadno představit černé čalounění nebo cokoli jiného. Stačí jen chvíle pod přímými slunečními paprsky a oheň je na světě. Závěrem lze říci, že ponechávání plastových lahví s vodou v autě na slunci je velice nebezpečné. Jde o zlozvyk, který může vést k požáru automobilu nebo k vážným zdravotním problémům. Přitom stačí jediné, sáhnout po lahvi a dát ji mimo přímé slunce.

Galerie

Další 1 fotografie
Další 1 fotografie

Opravdu v autě nesmíte mít vodu?

Zdroj: HZS
Diskuze Vstoupit do diskuze
128 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články