Čínská auta se na náš trh dříve nebo později dostanou. A řada lidí ani nebude tušit, že si vedle francouzských značek kupuje asijský import.
Automobilový trh se otřásá v základech. To, co platilo ohledně aut se spalovacími motory, má za pár let přestat platit. Mají nastoupit elektrická auta. A i pod těmi se třese půda. Nikdo neví, co bude, a všichni se snaží vydělat co nejvíce peněz. Jedno je jisté, velkou roli v tom, v čem budeme jezdit, budou hrát čínská auta. Boj o zákazníky se stává intenzivnějším, napětí roste. Vnímám to každý den, když řeším podklady pro články na AutoŽivě.
Výrobci aut jsou víc a víc nervózní, hledají skuliny a možnosti
Roste také nejistota, a to i mezi výrobci. Ti klasičtí dělají vše pro to, aby se vyčlenili, ukázali konzervativním zákazníkům, že „mají něco navíc“ nebo „něco jiného“. Do této konkurence se tlačí nová značka. Ta slibuje revoluci v segmentu městských aut a SUV, hlavně díky atraktivním cenám. Za novou značkou ale stojí „starý“ koncern, který má pod svými křídly tradiční evropské značky. Společnost Stellantis, jeden z hlavních hráčů na trhu s auty, investovala 1,5 miliardy eur do vedení nové značky.
Ta má být schopna konkurovat zavedeným automobilkám, jako je Dacia. Nová značka se jmenuje Leapmotor a její vstup na trh vyvolává velkou senzaci. Zejména díky novému SUV, které slibuje vynikající poměr cena/výkon, a na to zákazníci slyší. Původ? Asi už tušíte, je to Čína. Stellantis nedávno získal 21% podíl ve značce Leapmotor a rozhodl se pro ni založit nové sídlo v Amsterdamu. Společnost Leapmotor International bude řídit bývalý ředitel Stellantis China, Tianshu Xin. Já to vidím tak, že se prostě někdo nepoučí a nepoučí.
Když nejde hora k Mohamedovi, musí Mohadem k hoře? Zjevně, Evropani si vozí asijské „odborníky“ domů a dosazují je na vysoké posty. Výrobce potvrdil, že má všechna potřebná povolení k zahájení provozu nové značky v Evropě. To znamená, že Leapmotor International bude mít výhradní práva na export, prodej a výrobu vozů Leapmotor mimo Čínu. Co to znamená pro Evropu? Stellantis plánuje zpočátku nabídnout dva modely – malé městské auto a SUV, které se v Číně prodává jako čerstvé rohlíky.
Evropský koncern, ale čínská auta vyráběná přímo v Číně
Tím se chce Stellantis zaměřit na segmenty, které jsou v Evropě velmi populární. „Založení společnosti Leapmotor International je významným krokem vpřed v řešení naléhavého problému globálního oteplování s modely BEV nové generace, které budou konkurovat stávajícím čínským značkám na klíčových trzích po celém světě,“ uvedl Carlos Tavares, generální ředitel Stellantis. Jedním z klíčových modelů nové značky je tedy SUV s označením Leapmotor C10. Auto naznačuje, že bude přímou konkurencí nejen pro Dacii, ale také pro další zavedené značky.
Model segmentu D se může pochlubit autonomií, teoretickým dojezdem 420 kilometrů a pěti hvězdičkami v hodnocení E-NCAP. Kromě toho se vyznačuje vlastní architekturou technologie LEAP3.0, která zahrnuje integrovanou centrální elektronickou a elektrickou architekturu, technologii cell-to-case (CTC) a inteligentní kokpit. Tyto vlastnosti „zajišťují vysokou úroveň bezpečnosti a komfortu pro řidiče i pasažéry.“
V Číně model C10 dosáhl značného úspěchu, když za pouhých 24 hodin od zahájení předprodeje obdržel 15 510 objednávek. Zopakuje rychlý rozjezd i v Evropě? Možná, model je prý skvělou volbou pro rodiny, které hledají „dostupné a kvalitní SUV“. Se vstupem na evropský trh se očekává, že tento model skutečně „zopakuje svůj úspěch i zde, zejména díky své konkurenceschopné ceně.“ Mně se to moc nelíbí. Auto se bude tvářit jako evropské, ale půjde o čínský stroj. Je to tak. Nové SUV Leapmotor C10 bude zpočátku dováženo z Číny.
Stellantis plánuje postupně rozšířit výrobu i v Evropě. To je ale zatím jen teorie. Anebo uklidňování zákazníků, kteří by si jinak třeba čínské auto nekoupili? Má to naznačit, že značka bude někdy evropská? Tak jako tak, tímto krokem chce firma zajistit rychlejší dodávky a lepší dostupnost vozů na evropském trhu. Kromě SUV C10 bude Stellantis nabízet i městský model T03. To je malé elektrické auto s dojezdem 265 kilometrů.
Vypadá to dobře? Možná až moc na to, aby to byla pravda
Tento model se už na některých evropských trzích prodává. Například ve Francii, kde jeho cena začíná na 630 000 Kč. Takže zase tak moc levné to není. Leapmotor International oficiálně zahájí provoz v Evropě v září tohoto roku. Zpočátku budou vozy nové značky dostupné na trzích devíti zemí, a to ve Francii, Itálii, Německu, Portugalsku, Nizozemsku, Belgii, Rumunsku, Řecku a Španělsku. Od čtvrtého čtvrtletí se připojí další klíčové regiony jako Indie, Asie a Tichomoří, Blízký východ, Jižní Amerika, Afrika, Turecko, Izrael.
Musím uznat, že plány společnosti Stellantis jsou ambiciózní. Během následujících tří let se má v Evropě každý rok objevit minimálně jeden nový model. Nová SUV, hatchbacky. Díky těmto novinkám plánuje Stellantis dosáhnout prodejního cíle 500 000 kusů ročně do roku 2030. Pokud někdo hledá nové SUV a nevadí mu čínský původ, Leapmotor C10 by mohl být správnou volbou. Očekává se, že se značka stane významným hráčem na evropském trhu, minimálně s SUV.