Tohle se týká 70 % všech řidičů, patříte mezi ně? EU dá jedno razítko a 1,5 milionu lidí přijde o své auto

Stačí jedno razítko a auto, dosud v běžné tržní hodnotě, bude najednou vrakem bez ceny a na odpis. Stát se to může každému.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Pamatuji si doby, kdy za minulého režimu koupit auto nebylo tak jednoduché jako dnes. Nová auta nebyla. Čekalo se na ně. Dlouho se čekalo. Koupit si auto zahraniční produkce zvládl jen málokdo, povětšinou v Tuzexu. Jestli nevíte, co byl Tuzex, zeptejte se rodičů na „bony“ a „veksláky“. Legálně a relativně snadno se dala koupit typicky Škoda. Člověk musel mít dost peněz, počkat, až na něj přijde řada (pokud nezvládl někoho podplatit a předběhnout), a pak si auto převzít a v hotovosti uhradit. Dnes je nákup auta mnohem jednodušší. Aut je dostatek a zájemce ani nemusí mít peníze. Pořídit si auto na splátky je dnes běžnou praxí.

Máte na auto úvěr nebo leasing? Buďte ve střehu

Ne každý má k dispozici dost financí na koupi nového nebo zánovního vozu, a tak se leasing nebo úvěr jeví jako ideální řešení. Jenže co dělat, když se situace zkomplikuje a splátky začnou být problém? Bohužel stále více lidí se dostává do situace, kdy jim hrozí zabavení auta kvůli nesplácení. A to není jen nepříjemné, ale může to mít i dalekosáhlé důsledky. V České republice je financování aut na splátky velmi populární. Udělal jsem si rychlý průzkum mezi našimi čtenáři a podle statistik si až 70 % nových vozů pořizují lidé právě prostřednictvím leasingu nebo úvěru. Místo jednorázové obrovské investice si rozloží náklady do menších měsíčních splátek.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Jenže problém nastává ve chvíli, kdy se majiteli finanční situace změní. Stačí ztráta zaměstnání, nečekané výdaje nebo třeba zvýšení úrokových sazeb, a najednou zjistíte, že na splátky prostě nemáte. Pokud se dostanete do prodlení se splácením, většina leasingových společností nebo bank vám dá určitou dobu na řešení. Obvykle jde o 30 až 60 dní, během kterých se můžete pokusit situaci doladit. Existuje třeba možnost splátky posunout, odložit. Dá se refinancovat. Pokud ale ani poté nedojde k úhradě dlužné částky, přichází na řadu tvrdší opatření – zabavení vozu. A tady začíná opravdový problém. Zabavení auta kvůli nesplácení není jen otázkou ztráty dopravního prostředku.

Jedete autem na dovolenou? Pozor, v této zemi vám za přestupek zabaví auto a odešlou ho na Ukrajinu

Pro mnoho lidí je auto nezbytností, ať už kvůli dojíždění do práce, nebo zajištění rodinných potřeb. Bez auta se tak mohou dostat do ještě větších problémů, například ztráty zaměstnání, což situaci jen zhorší. Navíc zabavením vozu problémy nekončí – pokud se dostanete do potíží a hodnota auta nepokryje celý dluh, budete muset zbytek doplatit. Evropská unie se v posledních letech zabývá otázkou ochrany spotřebitelů v oblasti financování aut. Cílem je zajistit, aby lidé nebyli vystaveni nepřiměřeným podmínkám.

Jak potíže zjistit? A jak je začít co nejdříve řešit?

Prostě aby měli možnost řešit problémy se splácením dříve, než dojde k zabavení vozu. Jedním z navrhovaných opatření je například povinnost leasingových společností nabídnout klientovi možnost restrukturalizace dluhu nebo dočasného odkladu splátek. To by mohlo pomoci lidem, kteří se dostanou do krátkodobých finančních potíží, aniž by museli přijít o auto. Problém je to i v USA. Tam se domácnosti potýkaly s nárůstem životních nákladů. To se odrazilo do všech aspektů běžného života. Ratingové agentury zaregistrovaly značné navýšení počtu motoristů, kteří jsou se splácením ve zpoždění více než dva měsíce. To je nejvíce za posledních třicet let.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Hrubé odhady říkají, že se věc může týkat v rámci EU milionů lidí. Zvýšené životní náklady, vyšší nákladnost půjček a splátek představuje stále více potíží pro stále více lidí. Co tedy dělat, pokud se dostanete do problémů se splácením? Prvním krokem je vždy komunikace s poskytovatelem úvěru nebo leasingu. Většina společností je ochotna hledat řešení, pokud s nimi budete jednat včas. Může jít například o dočasné snížení splátek, odklad splátek nebo prodloužení doby splácení. Důležité je ale jednat rychle a nečekat, až se situace vyhrotí. Další možností je prodej auta. Pokud víte, že na splátky dlouhodobě nebudete mít peníze, může být lepší auto prodat a dluh uhradit z výnosu. I když to není ideální řešení, může to ušetřit spoustu problémů v budoucnu.

Dnes auto na STK projde, ale kvůli EU už zítra bude na odpis

Problémy se splácením auta jsou bohužel realitou. Klíčem k jejich řešení je včasná reakce a ochota hledat kompromisy. Samozřejmě že při pořizování auta na splátky vždy pečlivě zvažte, zda si takový závazek můžete dlouhodobě dovolit. Jinak se sen o novém autě může velmi rychle změnit v noční můru. Když už ale dojde na potíže, je třeba je začít řešit, nezavírat před nimi oči. Vidím ale problém ještě jinde, v nečekané ztrátě hodnoty auta. Teď existuje jistá metodika měření emisí STK a podle té auta nyní projdou. Mohlo by se ale stát, že EU změní metodiku, mluví se o tom. A auta, která doteď prošla STK, už neprojdou.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Ve své podstatě budou na odpis. A nejsem si jistý, jestli banka bude i nadále brát takové auto jako plnohodnotné ručení za úvěr. Co se stane, když nebude klient splácet? Banka auto zabaví, ale jako „bezcenné“ ho neprodá. Nemůže se stát, že pokud tohle začne platit, banky budou některé úvěry rušit? Nebo jinak, budou chtít jiný typ ručení? Těžko říct. Mám obavu, že auta budou na odpis a řidiči s tím nic neudělají. Co pak s autem, které nebude mít cenu? Prodat na evropském trhu nepůjde, možná nějací spekulanti začnou auta za pár babek vykupovat a pak draze prodávat tam, kde o ně bude zájem. V jiné části světa, kde EU nemá své prsty.

Máte auto na leasing?

Diskuze Vstoupit do diskuze
131 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články