Milion kilometrů je pomyslná meta, které se mnoho spalovacích motorů nikdy nedožije. Existují ale výjimky – a jedna z nich zvládne dokonce i pětinásobek.
Motory „milionáři“ by mohla být v podstatě moc pěkná kniha. Úplně ji vidím. Pevná vazba, kvalitní křídový papír, na každém dvoulistu pěkně vyvedená fotografie motoru a jeho popis. A fotografie aut, v nichž můžeme tento motor najít. Jinými slovy malý rádce, jak si před dům či do garáže postavit „něco“, co má reálnou šanci, že vás přežije. Což v době „spotřebních automobilů“, kdy čtyři roky po splacení leasingu a ujetí 200 tisíc kilometrů bývají jednosměrnou jízdenkou na vrakoviště, nezní vůbec špatně. Tady jsou „Čtyři spalovací mušketýři“.
Mercedes OM 615/616/617
Nemůžeme začít nikým a ničím jiným. Legenda legend, motor, který vybudoval ságu o nesmrtelnosti dieselů od Mercedesu a který milionům lidí díky této legendě značně pomohl v prodeji jejich totálně vybydleného a „zhuntovaného“ taxi – ale mělo ten „správný motor“. OM 615/616 jsou čtyřválce, OM 617 je pětiválec, oboje k nalezení např. pod kapotou řady W123 neboli „Piana“. Nebo W460 čili původní Třídy G. To kdybyste chtěli tip na „youngtimera“, jehož motor vydrží všechno. Mimochodem, „OM“ znamenalo „Oil-Motor“. Ano, tento motor bude vaši fritézu, resp. její obsah milovat. Aneb jak vetknout hranolkám a řízku druhý život.
Toyota motor série A
Ačkoli takto napsáno to vypadá opravdu velmi historicky, skoro jako model „T“ od Fordu, není to tak úplně pravda. Motor, o němž je řeč, obsazoval s železnou pravidelností Toyoty 80. a 90. let. A stejně jako u Mercedesu byl příčinou jejich nesmrtelnosti. Ostatně preciznost motorářů obou značek je dodnes podobná. Motor série A (vyráběný v mnoha modifikacích) je k nalezení hned v několika generacích Corolly, stejně jako třeba Cariny, rozšířené i u nás. Je to mimochodem první japonský motor s dvěma vačkovými hřídeli v hlavě a 4/5 ventily na válec. Pravěk? Určitě nikoli. Spolehlivost? Absolutní.
Motor Honda série K
A v Japonsku ještě zůstaneme. Tentokrát u konkurenční Hondy. A jejich (dnes už ikonických) VTEC motorů s variabilním časováním vačkového hřídele. Neboli ony známé „Dr. Jekyll/Mr.Hyde“ dvoulitry a vyšší. V klidu a ve městě beránek, na nákup do supermarketu ideální. Za městem na to stačí šlápnout a vy nechápete, že je to jeden a ten samý motor. Začne ječet, točí se jako Formule 1 v dobách největší slávy a sahá k omezovači někde kolem 8 000 otáček. S tímto že jste před chvílí jeli na ten nákup? Vážně? A nejvíc fascinující je, že i tyto „sporťáky“ zvládnou milion kilometrů. Klobouk dolů, pane Honda!
Volvo B18/B20
Z Japonska do Švédska – a jeden mediálně známý „pětimilionář“. Ano, toto je motor, který pod kapotou Volva P1800 najel pět milionů kilometrů bez vážnější opravy a který tak moc chtěla automobilka získat do svého muzea. Chápeme, toto je za 10 reklamních kampaní a 20 TV spotů. Američan Irving Gordon a jeho Volvo se tímto výkonem zapsal do Guinnessovy knihy rekordů, a v tomto případě motor navíc opravdu přežil svého majitele. K vidění v mnoha klasických švédských vozech té doby, včetně „tanků“ 240/242. A také v lodi, a dokonce v jedné houfnici. Nějaký další důkaz o jeho nesmrtelnosti?