Jezdit na letních pneumatikách na sněhu a ledu zákon vyloženě nezakazuje. Ovšem vyrazit do závějí na letním obutí hraničí s hloupostí.
V nedávném článku jsme psali o tom, jestli se dá jezdit na zimních pneumatikách za deště. S přihlédnutím k tomu, že se jedná primárně o období, kdy už není na silnicích sníh a led. Respektive kdy jsou teploty nad bodem mrazu. Z toho vyvstává jiná otázka opačného charakteru. Dá se jezdit na letních pneumatikách v zimě, když sněží a je náledí? Jakkoli se může zdát taková otázka na první pohled irelevantní a nesmyslná, opak je pravdou.
Zima je jasná, letní pneumatiky jsou zapovězeny. Nebo ne?
Má své opodstatnění a vlastně se může týkat poměrně velkého počtu českých řidičů. Jak? Nejprve je třeba vymezit si zásadní pojmy. Tím prvním je zima. Není myšleno zima jako chlad „po těle“ ve smyslu „je mi zima“. Ale zima jako roční období. Meteorologická zima začíná 1. prosince a končí 28. února, popřípadě 29. února v přestupném roce, což je právě letos. Jinak řečeno, zima končí meteorologicky 1. března, to už je jaro.
Astronomicky ovšem začíná jaro někdy mezi 19. a 21. březnem, zima je pak astronomicky od 21. nebo 22. prosince. Zákon pak definuje nutnost zimních pneumatik tak, že řidič má povinnost použít zimní pneumatiky v období od 1. listopadu do 31. března v případě, že je na silnici souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza. Anebo že lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza.
Čili řidiči motorových vozidel musí mít v tomto období na vozidle zimní pneumatiky nejen, když je na silnici souvislá vrstva sněhu, ledu či námrazy, ale také v případě reálné hrozby, že k tomuto jevu dojde. Toto zákonné období tak pokrývá jak astronomickou, tak meteorologickou zimu. Jinak řečeno, při výše uvedených podmínkách o sněhu a ledu není legální jezdit v zimě na letních pneumatikách. Může ale nastat to, že sníh napadne dřív, než začne zima, respektive než začne platit povinnost zimních pneumatik.
Zima a sníh nejsou jedno a to samé. Už na podzim může padat
Tak třeba v roce 2023 hlásili meteorologové první sníh na Sněžce začátkem října. Rok před tím dokonce první sníh zaskočil Česko už v září. V takovém případě neplatí povinnost mít na autě zimní pneumatiky. Ale je vhodné na letních jezdit na sněhu? „Letní pneumatiky jsou navrženy pro použití v teplém počasí a jejich použití v zimních podmínkách může být rizikové,“ říká odborník na servis evropských a japonských aut pan Pavlíček. „Při nízkých teplotách dochází k tvrdnutí gumové směsi letních pneumatik.“
Co to znamená? Že se snižuje jejich přilnavost a zvyšuje opotřebení. To může mít za následek nebezpečné situace na silnici, zejména pokud to řidič nečeká. V případě nehody na letních pneumatikách v zimě může řidič tušit krácení plnění od pojišťovny. Jenže jednoznačné to není ani mimo „povinnou dobu“ od listopadu do března.
Stále platí, že řidič musí přizpůsobit jízdu povětrnostním podmínkám, že musí připravit auto před jízdou a podobně. Podmínek, na kterých by se policie i pojišťovny točily, je dost. Nejde ale „jen“ o pokuty a peníze jako takové. Je důležité uvědomit si, že na silnici je prioritou bezpečnost. Tedy že jízda na letních pneumatikách na sněhu je riziková a v žádném případě ji nelze nejenom doporučit, ale ani tolerovat.