Lze pomocí papírové utěrky zjistit, jaká je aktuální kvalita oleje v motoru? Ano, ale s nejistým výsledkem v závislosti na typu náplně.
Na internetu koluje řada rad, ale i nepravdivých mýtů, jak ušetřit na motorovém oleji. Tipy, jak poznat, že je olejová náplň ještě v pořádku a nepotřebuje výměnu a naopak. Jak je na tom s pravdivostí amatérský trik založený na testování pomocí kuchyňského vybavení?
Amatérský trik kontroly kvality oleje může fungovat. Kdy?
Podle diskuzí na online fórech tento způsob „kontroly“ praktikují, a uvozovky jsou vlastně docela na místě, protože nejde o nic sofistikovaného, zejména zapomnětlivci. Ti, kteří nevyměnili olej v motoru včas dle servisního intervalu, nájezdu kilometrů nebo signalizace na přístrojové desce.
Pomůcka na testování je jednoduchá, je to obyčejná papírová kuchyňská utěrka. Postačí ale také větší papírový ubrousek nebo toaletní papír. Jak test kvality motorového oleje probíhá? Doporučuje se nechat běžet motor 5 až 10 minut. Pak se agregát vypne, otevře se kapota a vytáhne se měrka olejového oleje.
Postup je jednoduchý, výsledek nejistý
Z té se nechá pár kapek skápnout na kus papíru. Pokud je skvrna stejnoměrná, světlá a s rovnými okraji, je to v pořádku. Není-li v kapce voda, je to také v pořádku. Naopak pokud se střed kapky příliš tmavý, znečištění, nebo dokonce s příměsemi či většími fragmenty kovu, je olej už nevhodný. Je zapotřebí ho vyměnit.
Jaký je názor odborníka na danou věc? Podle technického experta je tato metoda poměrně známá, ale u moderních olejů lze řešit pouze barvu. To, jestli je motor světlý anebo už tmavý, zčernalý. Nicméně moderní oleje rychle tmavnou, a to ihned od okamžiku doplnění do systému. Takže i tmavá barva po několika dnech v oběhu není známkou závady, ale přirozenou reakcí náplně.
U starších olejů to může fungovat, u moderních ne
Hledat kovové částečky na utěrce je podle profesionála také zbytečné. Ty, pokud jsou v oleji, tak klesnou jako těžší proti oleji v systému na dno a rozhodně nevystoupají tak, aby se uchytily na měrce. Nelze je tedy takto na papíru zachytit. Totéž by se mělo stát s vodnou, která má vyšší hustotu než olej a klesne dolů, pod olejovou náplň.
Zrakem je možné olej zkontrolovat, ale pouze po vypuštění z automobilu, a to už je zřejmé, že bude doplněna nová porce oleje. Verdikt je tedy zřejmý, metoda kontroly pomocí papíru sice mohla v minulosti fungovat. Ale dnes, u moderních olejů nefunguje a spoléhat se na ni může vést k prodlevě výměny olejové náplně a poškození motoru.