Retro kvíz: Poznáte loga socialistických automobilek z dob ČSSR? Dříve je znal každý, dnes plný počet nedají ani 2 z 10

Čtyři kruhy, trojcípá hvězda nebo kosočtverec, to jsou znaky, které asi dnes pozná každý člověk, ne nutně fanda do aut. Co ale stará auta?

i Zdroj fotografie: Stribrohorak / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Automobilky socialistického Československa. Pro někoho nostalgická vzpomínka na dobu mládí, pro jiné utrpení v autech, které neměly klimatizaci. Tak jako tak byla nabídka aut v dobách ČSSR omezená. Největší a nejznámější automobilkou tehdejšího Československa byla Škoda. I přes centrální plánování a omezené zdroje dokázala Škoda vyrábět vozy, které byly na svou dobu technicky pokročilé a spolehlivé.

Nabídka aut v ČSSR byla velmi omezená a na auta se čekalo

Až na výjimky, jistě. Další významnou automobilkou byla Tatra, která se specializovala na výrobu nákladních vozidel a luxusních limuzín. Tatra 603, jež se byla symbolem luxusu a autem pro papaláše. Českých značek bylo víc, ale do ČSSR se dostala i auta z tehdejšího východního bloku. Ze Sovětského svazu, z Rumunska, z Východního Německa. Dříve každý poznal na ulici Žigulíka, Moskvič nebo Volhu tak, jako dnes na první pohled současné značky.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Odhalit dnes třeba BMW, Mercedes nebo Subaru je snadné. Ale kdo by na první dobrou poznal třeba Yugo, Oltcit nebo Zastavu? Myslím si, že jen málokdo. Ale to se dá hravě zjistit, za pár minut se ukáže, jak na tom současní znalci a nadšenci motorismu jsou. Dal jsem dohromady krátký kvíz, který ukáže, jak se vyznáte ve značkách tehdejších automobilových značek. Později narození ale myslím nemají sebemenší šanci.

Kvíz: Jak dobře znáte staré autobusy z doby socialistického Československa? Plný počet bodů nezískáte snadno

iZdroj fotografie: ilovebutter / Creative Commons / CC-BY-SA

1. Logo na obrázku patří automobilu:
a) Simca,
b) Trabant,
c) Slovnaft.

iZdroj fotografie: Palauenc05 / Creative Commons / CC-BY-SA

2. Poměrně komplikované logo se dá spatřit – dnes už spíše v muzeu než na silnici – na kapotě automobilu: 
a) Wartburg,
b) Auto Union,
c) Opel.

3. Jeden z automobilů, jehož logo tady máme, má jednu zajímavost. Jde o unikátní materiál, ze kterého byla vyrobena karoserie. Nešlo o kov, ale v případě Trabantu byl na výrobu karoserie použit:
a) laminát,
b) kevlar,
c) bakelit.

iZdroj fotografie: Tobias Nordhausen / Creative Commons / CC-BY-SA

4. Logo na obrázku patří automobilu značky:
a) Dacia,
b) Toyota,
c) Škoda.

iZdroj fotografie: C.A.N. / Creative Commons / CC-BY-SA

5. Logo, byť modernizované, patří automobilu z dob socialismu, jde o značku:
a) Moskvič,
b) Lada,
c) Niva.

iZdroj fotografie: Georgy90 / Creative Commons / CC-BY-SA

6. Logo na obrázku patří automobilu značky:
a) Fiat,
b) Lada,
c) UAZ.

iZdroj fotografie: ROCostiTheBunnyCZ / Creative Commons / CC-BY-SA

7. Logo na obrázku patří automobilu značky ARO, jde o výrobce z: 
a) Rumunska,
b) Bulharska,
c) Sovětského svazu.

iZdroj fotografie: Cars az / Creative Commons / CC-BY-SA

8. Logo na obrázku patří automobilu značky:
a) Fiat,
b) Lada,
c) UAZ.

iZdroj fotografie: Spurzem – Lothar Spurzem / Creative Commons / CC-BY-SA

9. Logo na obrázku patří automobilu značky:
a) Cadillac,
b) Tatra,
c) Avia.

iZdroj fotografie: Serhio Magpie / Creative Commons / CC-BY-SA

10. Logo na obrázku patří automobilu značky:
a) Yugo,
b) Volga,
c) Leninavto.

Správné odpovědi:

1b, 2a, 3c, 4a, 5a, 6b, 7a, 8c, 9b, 10b

Poznáte všechna loga?

Diskuze Vstoupit do diskuze
94 lidí právě čte
Autor článku

Filip Rakovan

Dráhu motoristického žurnalisty zahájil v době tištěných médiích v časopise Speed a prošel velkou řadou renomovaných tuzemských časopisů, například Carauto, český TopGear. Následně zakotvil v online světě a pozvedl na špičkovou úroveň ve své době prestižní magazín Autoweb.cz a Garaz.cz. Řídil snad vše, co má čtyři kola, od litrového hatchbacku po F1. Pořádá kurzy pro řidiče a amatérské závody, vyjadřuje se k problematice v televizi. A hlavně dnes s radostí píše na AutoŽivě.

Zobrazit další články