Elektrická auta mají hloupé názvy a na první pohled k tomu není důvodů. Tohle pochopí jenom pár řidičů.
Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.
Názvy elektromobilů jsou často zdrojem zmatku a kritiky, není divu, nejde o nic, čím by se chtěl novopečený majitel chlubit. Pofiderní označování může být z několika důležitých důvodů. Názvy těchto vozidel často jdou od klasických vlastních jmen do alfanumerického chaosu. Ten je obtížný na zapamatování a nemá žádný smysl. Je zvláštní. Ale mnoho automobilek volí takové komplikované a neuchopitelné názvy pro své elektromobily.
Mustang, Speedster nebo Octavia dávají smysl, bZ4X ne
Tak složité, že to až může zkomplikovat orientaci zákazníků na trhu. Z marketingového hlediska jsou tyto názvy katastrofou, to lze snadno prohlásit. Jeden se musí ptát, co je špatného na názvech typu Escalade a podobně. „Zákazníky právě Cadillac zmátl tím, že od vlastních jmen před lety sklouzl k SRX, BLS a podobně,“ říká kolega Filip Rakovan. „Ale jak se ukazuje, u elektrických aut může být ještě hůř.“
Nejde jen o elektromobily, ale i o spalovací aua. „Stačí si vzpomenout na QashQai, se kterým měli lidé problémy to vyslovit,“ říká dále kolega Rakovan. „A naopak v písemně formě byl zase problém s Kiou, s modelem Cee‘d.“ Co by měl splňovat správný název automobilu? Měl by být být snadno zapamatovatelný, zajímavý a unikátní v rámci své kategorie. Jména jako Volkswagen ID.3, Toyota bZ4X nebo Honda e:Ny1 tohle rozhodně nesplňují.
Název auta, který si intuitivně nezapamatujete, je špatný
Názvy jsou zcela neintuitivní. Typickým příkladem je Mercedes-Benz. Už klasická škála modelů je poměrně komplikovaná. Když to bylo dříve S, E a C, tak to bylo v pořádku, plus ML a G u velkých aut. Pak se škála rozšířila na CLS, GLK a kdovíco ještě. A s elektrickou řadou EQ došlo ještě k dalšímu chaosu. Jsou tady EQE, EQS, EQA a EQB, respektive EQB SUV, EQS SUV a EQE SUV. Názvy elektromobilů by měly být jednoduché, snadno zapamatovatelné, a především smysluplné.
Vzhledem k rychlému vývoji trhu s elektromobily je důležité, aby zákazníci mohli snadno identifikovat a rozlišit jednotlivé modely. To se neděje. Rebelsky lze prohlásit, jestli za to nemohou odborníci přímo z automobilek, kteří sabotují progres elektrických aut. Auto, které se jmenuje jako počítačový čip, nikdo nemůže chtít. V kontrastu třeba k tomu, že „kamáro“ by chtěl asi každý. A každý by o tom mluvil. O tom, že jezdí e:Ny1, se nikdo u piva kamarádům chlubit nebude.