Nenápadné otvory překryté mřížkami mají v autě důležitou funkci. Kdo je zakrývá a snaží se je zamaskovat, riskuje.
Automobil je vybaven řadou senzorů a elektronických komponent, které zajišťují jeho správný chod a pohodlí. O některých řidiči ani netuší, některé jsou relativně odhalené. Jedním z těch méně nápadných, avšak důležitých prvků je malá mřížka. Obvykle je umístěná na palubní desce, z boku středové konzole, na čele centrálního panelu. Velmi často se nachází vedle ovládacích prvků klimatizace nebo poblíž sloupku řízení. Perforace by nikdy neměla být zakrytá a důvod je jednoduchý.
Nenápadné otvory a mřížky jsou důležité, nelze je zakrývat
„Tato malá mřížka slouží jako vstupní otvor pro snímač teploty vzduchu v kabině,“ říká expert na servis evropských a japonských aut pan Pavlíček. „Podle našich zkušeností smysl mřížky nezná devět z deseti řidičů.“ Otvor je nezbytnou součástí automatického a poloautomatického klimatizačního systému vozu. Informace, které snímač shromažďuje o teplotě vzduchu uvnitř kabiny, jsou předávány do ovládací jednotky klimatizace. To je zvláště důležité v případě, kdy řidič nastaví automatický režim klimatizace.
Díky snímači umístěnému za mřížkou je možné přesně nastavit provozní parametry klimatizace včetně intenzivního chlazení v případě, že je interiér silně vytápěn, nebo vypnutí klimatizace po dosažení požadované teploty. To znamená, že omezování průchodnosti mřížky na palubní desce, jako je její lepení nebo zakrývání, by mohlo nepříznivě ovlivnit správnou funkci klimatizace a topení v automobilu. „Chybou je třeba jen překrýt otvor částečně,“ říká automechanik, „třeba nechtěně zavěšením nějaké cetky, osvěžovače vzduchu a podobně.“
Je třeba si také uvědomit, že mřížka pro snímač teploty vzduchu může mít různé podoby a umístění v závislosti na konkrétním vozidle a výrobci. Někdy je snímač viditelný a odhalený, jindy může být umístěn za maskou chladiče, či dokonce vyčnívat do kokpitu. Není však mřížka jako mřížka, ne vždy se jedná o vstup vzduchu do čidla klimatizace. „Ovšem ani ty se nevyplácí zakrývat,“ doplňuje odborník, „i zde hrozí omezení správného fungování daného systému.“
Mřížek je v autě víc, vypadají různě a mají odlišné funkce
Některé automobily mají charakteristické mřížky na stropním obložení nebo krytech předních střešních sloupků. Za nimi se obvykle nenacházejí žádné vnitřní teplotní snímače, ale handsfree mikrofony nebo čidla alarmu. Je důležité dohlížet na to, aby mřížka na palubní desce nebyla zakrytá. Překážky, jako například přilepené dekorační předměty nebo jiné překryvy, by mohly omezit proudění vzduchu a ovlivnit přesnost a spolehlivost měření teploty v případě klimatizace.
Zaclonění mřížky by mohlo vést k nesprávnému fungování klimatizačního systému a topení vozu. U zakrytého mikrofonu zase hrozí nesprávný chod pro hlasové ovládání a telefonování. Malá mřížka na palubní desce či stropním panelu se může zdát jako nepodstatný detail, avšak má zásadní vliv na správnou funkci konkrétního systému v automobilu. Opatření, jako je dodržování průchodnosti mřížky a zajištění volného proudění vzduchu, jsou důležitá pro optimální pohodlí a komfort cestujících během jízdy.