Změny v roce 2025 uvítají všichni řidiči: Zvýšení povolené rychlosti na 150 km/h. Kde a od kdy?

Zvýšení maximální povolené rychlosti na českých dálnicích se může zdát jako fantastická věc. Ono to ale nebude tak horké.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Téma je to stále aktuální a po dlouhé době se něco možná změní ve prospěch nás, řidičů. Mluvím o omezené rychlosti. Tedy o zvýšení její hranice. Můžeme se ptát, proč to funguje v Německu? Z jakého důvodu tam lze mít na dálnicích neomezenou rychlost, z jakého důvodu to u nás nelze. Bylo by to téma na delší dobu. A já nechci zdržovat, takže rovnou k věci. Jestliže jsme u nás zvyklí striktně na maximálku 130 km/h, můžeme se začít těšit na zvýšení. Ne hned, ne všude. Nicméně je to ve vzduchu. Rychlost 150 km/h na českých dálnicích?

Neomezená rychlost na českých dálnicích zůstane jen snem

To zní jako sen každého, kdo se někdy ocitl na prázdné D1 a měl pocit, že by jeho auto zvládlo mnohem víc, než mu dovoluje současný limit. Mimochodem právě D1 se tato změna nedotkne. Alespoň o tom nevím. Nicméně je to krok vpřed, nebo jen další zbytečná změna, která ve výsledku nic nevyřeší? A hlavně – co to přinese běžným řidičům? Toto téma rozhodně stojí za pozornost. Začněme tím, že zvýšení rychlosti na 150 km/h není úplně nová myšlenka. Už několik let se o tom mluví, ale teprve teď se zdá, že by se to mohlo stát realitou.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Ministerstvo dopravy totiž zvažuje, že by na vybraných úsecích dálnic, které splňují určité podmínky, mohlo dojít ke zvýšení maximální povolené rychlosti ze 130 km/h na 150 km/h. A co je na tom nejlepší? Že by to mohlo platit už od roku 2025. Ale než začneme jásat, pojďme si říct, co to obnáší. První otázka, která každého napadne, je: Proč zrovna 150 km/h? Proč ne třeba 140 nebo rovnou 160? Odpověď je jednoduchá. Rychlost 150 km/h je kompromis.

Belgičanovi přišla pokuta za jízdu rychlostí skoro 700 km/h. Jak to dokázal?

Na jedné straně umožňuje rychlejší a plynulejší dopravu, na druhé straně stále prý zohledňuje bezpečnost. Právě bezpečnost je klíčovým faktorem, který se při rozhodování o zvýšení rychlosti bere v úvahu. Logicky, to se dá předpokládat. Podle odborníků je totiž rozdíl mezi 130 km/h a 150 km/h z hlediska bezpečnosti minimální, pokud jsou splněny určité podmínky. A co to znamená? Že by se zvýšení rychlosti týkalo jen těch úseků dálnic, které jsou na to technicky připravené. Jinými slovy – žádné rozbité povrchy, ostré zatáčky, žádné nebezpečné sjezdy.

Dálnice D1 mezi Prahou a Brnem parametry zjevně nesplňuje

Jen rovné, přehledné a kvalitní úseky, kde je jízda vyšší rychlostí bezpečná. Tím je de facto většina české sítě mimo hru. Znovu připomenu D1. No nic. Teď si představte, jaké by to bylo, kdybychom mohli na některých úsecích dálnic jezdit 150 km/h. To by znamenalo pro nás, běžné řidiče, především to, že bychom se dostali do cíle rychleji. Super, kdo by to neocenil? Zvlášť když vezmeme v úvahu, že na některých trasách, jako je třeba Praha–Brno, může každá ušetřená minuta hrát roli. Znovu ale, tahle trasa je mimo. Vyšší rychlost by mohla také přispět k plynulejší dopravě.

iZdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě.cz

Tím, že by se snížil rozdíl mezi rychlostí osobních aut a kamionů. Protože přiznejme si, že právě rozdíly v rychlosti jsou jedním z hlavních důvodů, proč na dálnicích dochází k nehodám. Ale teď se podívejme na druhou stranu mince. Podle některých odborníků by to mohlo vést k nárůstu počtu nehod. Proč? Protože vyšší rychlost znamená delší brzdnou dráhu a menší čas na reakci. A to je něco, co by mohlo být problémem, zvlášť pokud vezmeme v úvahu, že ne všichni řidiči jsou na jízdu vyšší rychlostí připraveni. A technický stav aut? Ne všechna auta jsou prý na jízdu rychlostí 150 km/h připravena. A teď nemluvím jen o starších modelech, které by se při takové rychlosti mohly doslova rozpadnout.

Kdo jezdí rychle dnes, bude jezdit i zítra, neřeší maximálku

Mluvím i o novějších autech, jež sice zvládnou 150 km/h bez problémů, ale jejich řidiči na to nejsou zvyklí. No, já bych řekl, že ten, kdo che už teď jezdit nad rámec povolené 130 km/h, tak tak jezdí. Není to podle mě o autech, ale spíše o řidičích. Hulvát s telefonem u ucha, ten asi 130 km/h nebo 150 km/h neřeší. Další otázka, která se v souvislosti se zvýšením rychlosti na 150 km/h často zmiňuje, jsou emise.

Podle některých studií totiž vyšší rychlost znamená vyšší spotřebu paliva, a tím pádem i vyšší emise. Což je něco, co by mohlo být problémem, zvlášť v době, kdy se stále více mluví o ochraně životního prostředí. Ale na druhou stranu – pokud by se zvýšení rychlosti týkalo jen vybraných úseků dálnic, nemělo by to na celkové emise tak velký vliv. A teď si položme otázku: Stojí zvýšení rychlosti na 150 km/h za to? Odpověď záleží na úhlu pohledu.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Pro některé řidiče je to skvělá zpráva. Pro jiné je to zbytečné riziko, které by mohlo vést k nárůstu počtu nehod. Ale jak to nakonec dopadne, ukáže až čas. Jedno je jisté – pokud se zvýšení rychlosti na 150 km/h opravdu stane realitou, bude to platit na padesátikilometrovém úseku dálnice D3. Hovoří se také o tom, že by se spustil testovací provoz na dálnicích D1 před Ostravou a na hradecké dálnici. V globálu vlastně nic moc. Němcům můžeme pořád jen závidět.

Měla by se rychlost zvýšit na 150 km/h?

Zdroj: MD ČR
Diskuze Vstoupit do diskuze
131 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články