Jak moc rychle by se mělo jezdit na dálnicích a je 130 km/h dostatečných? Návrhy na zvýšení rychlosti tady jsou a nejde jen o teoretizování.
Jsou místa, kde porušit pravidla a překročit maximální povolenou rychlost může být skutečně ošemetné. V tom smyslu, že někde to řidiči projde, jinde ho to může stát auto. Jaká je situace u nás? Podle bodového systému je překročení o méně než 10 km/h v obci nebo mimo ni bez bodu, za pokutu do 1 500 Kč na místě nebo za 2 000 Kč až 5 000 Kč v rámci správního řízení. Když překročíte rychlost o 10 km/h a více v obci nebo mimo ni, vyjde to na 1 500 Kč až 2 000 Kč na místě, ve správním řízení to je za 2 000 Kč až 5 000 Kč. K tomu už jsou dva trestné body. Čtyři trestné body dostane ten, kdo překročí rychlost o 20 km/h v obci (o 30 km/h mimo obec) a více.
Bodový systém je přísnější, přijít o řidičák tedy rychlejší
Pokuta na místě je do 3 500 Kč, ve správním řízení to je za 4 000 Kč až 10 000 Kč. Maximum trestných bodů, tedy šest, je za překročení rychlosti o 40 km/h v obci (o 50 km/h mimo obec) a více. Na místě se tohle už neřeší, věc jde rovnou do správního řízení. Tam čeká na řidiče „odměna“ ve výši 7 000 až 25 000 Kč a také zákaz řízení na šest až osmnáct měsíců. V sousedním Rakousku vás překročení rychlosti vyjde mnohem dráž. Mnohem, mnohem dráž. Jak to myslím? Je třeba vědět, že při překročení rychlosti o více než 80 km/h ve městě a více než 90 km/h mimo něj může řidič přijít o automobil. Okamžitě, hned na místě. A napořád.
Úřady jej vydraží, cca třetina z toho jde na konto místní samosprávy, zbytek na fond silniční bezpečnosti. A to není vše, nejenom, že přijdete o auto, ale ještě navíc dostanete pokutu. O auto nepřijde řidič, když nedosáhne uvedených limitů, ale překročí rychlost o více než 60 km/h ve městě a o více než 70 km/h mimo město. To čeká pokuta, která narostla v přepočtu až na 190 000 Kč. Opravdu, čtete správně, to není překlep. Je až paradoxem, že se tedy i v Rakousku začíná debatovat na téma zvýšení rychlosti na 150 km/h a příkladem jsme my, tedy ČR. Tato změna by mohla být blíž, než si myslíme. Začněme fakty.
V současné době je na rakouských dálnicích maximální povolená rychlost 130 km/h, což je standard v mnoha evropských zemích. Výjimkou je samozřejmě Německo, kde na některých úsecích dálnic platí neomezená rychlost. Rakousko se rozhodlo jít jinou cestou a zvažuje zvýšení limitu na 150 km/h. Tento návrh přichází od rakouské strany FPÖ (Svobodná strana Rakouska), která argumentuje tím, že moderní auta jsou bezpečnější, rychlejší a lépe vybavená než kdy dřív. Podle nich je současný limit 130 km/h zastaralý a neodpovídá technickým možnostem dnešních vozidel. Navíc tvrdí, že zvýšení rychlosti by mohlo zkrátit dobu cestování a zlepšit plynulost dopravy.
Je to snad poprvé, co je Česká republika pozitivní inspirací
Teď si vzpomenu, co bylo před deseti lety u nás, mám v hlavě prohlášení tehdejšího ministra dopravy Dana Ťoka. „Česká dálniční síť v současné době není stavěná na to, aby se po ní mohlo bezpečně jezdit rychlostí 150 km/h. Ministerstvo dopravy proto nevybíralo žádné úseky, kde by se rychlost zvýšila až na tento limit. Jsem rád, že Senát ustanovení o možném navýšení na 150 km/h neschválil.“ Vzpomínáte? „Nechci, aby řidiči na dálnicích závodili. Naopak si přeju, aby jezdili bezpečně a ohleduplně,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok. Navýšení rychlosti přesto ohlásil na vybraných úsecích silnic I. třídy, které jsou směrově dělené a mají mimoúrovňová křížení.
Na těchto úsecích navrhl ministr zákonem zvýšení rychlosti z 90 km/h na 110 km/h. Protože tomu komunikace konstrukčně odpovídaly. O deset let později tady máme téma reálného zvýšení rychlosti na 150 km/h na první vybrané české dálnici. Navýšení rychlosti na 150 km/h tedy teď začíná rezonovat v rakouském prostředí a ano, inspirací je tedy ČR. Zní to skvěle? Pokud by to klaplo, člověk by přestal mít v Rakousku strach z porušení obligátní stotřicítky. Jenže věc má i druhou stranu mince.
Zabavení auta na místě a prodej je děsivým a krutým trestem
Kritici návrhu, včetně ekologických organizací a některých dopravních expertů, varují, že zvýšení rychlosti by mohlo mít negativní dopad na bezpečnost a životní prostředí. Vyšší rychlost znamená delší brzdnou dráhu, větší riziko nehod a také vyšší emise CO2. Rakousko se už teď potýká s problémy s kvalitou ovzduší, zejména v oblastech blízko dálnic. Zvýšení rychlosti by mohlo tyto problémy ještě zhoršit. Navíc se objevují obavy, že by vyšší rychlost mohla vést k většímu stresu a agresivitě na silnicích. To by prý mohlo mít negativní dopad na celkovou kulturu řízení. No, rakouská mentalita je tak trochu jiná. Proč řeším Rakousko?
Je to náš přímý soused a cestuje tam hodně našich občanů. Pokud pravidelně jezdíte do Rakouska, například na dovolenou nebo za prací, mohlo by zvýšení rychlosti znamenat příjemnější a rychlejší cestování. To určitě. Ale je tu jedno velké „ale“. Rakousko je prostě a jednoduše známé svými přísnými pravidly a vysokými pokutami za překročení rychlosti. Pokud by byl limit zvýšen na 150 km/h, je velmi pravděpodobné, že by policie ještě více zpřísnila kontroly, aby zajistila, že řidiči nepojedou ještě rychleji. Pokud nejste zvyklí na rakouský styl řízení, mohlo by to znamenat více stresu než pohodlí. Je to o přístupu a vnímání maximální povolené rychlosti.