Elektromobilita není spásou světa a automobilky to dobře vědí. Minimálně některé. A nepodřezávají si pod sebou spalovací větev.
Mazda je značka, která je podle mého názoru dlouhodobě nedoceněná. Technologie, kterou do svých aut nabízí, je myslím natolik zajímavá, že by o ní měla veřejnost vědět mnohem víc. A to neříkám jako nějaký fanatický nadšence této japonské automobilky. Nikdy jsem Mazdu neměl. Nebylo k tomu tedy daleko, Mazda 6 kombi s atmosférickým benzínovým dvoulitrem se mi líbila. A byla v hledáčku, když jsem řešil rodinné kombi s úsporným motorem. Ale nedělali ji v manuálu a s pohonem všech kol. Navíc měla pro mne nepříjemný přechod pod pravou rukou.
Mazda je nenápadná značka v ČR, ale globálně velký hráč
Na středové konzole, tlačila mě od něj ruka. Možná detail, ale rozhodující. Tedy, kdyby měli benzín v manuálu se čtyřkolkou, asi bych si na otlačenou ruku zvykl. No nic. A Mazda 3 byla pro mé potřeby moc malá. Neidealizuji si tuto značku, vidím u jejich aut některé dílčí slabiny. Ale motory? Ty jsou fantastické. Smekám před dvoulitrovým benzínovým čtyřválcem. Má dost velký výkon a minimální spotřebu. Pamatuji si jediné kdysi z prezentace – benzínový motor, ale tlak jako v nafťáku. To je to kouzlo. Motory jsou parádní. A podle všeho budou i nadále.
Mazda totiž opět ukazuje, že se nebojí jít proti proudu. Zatímco většina automobilek se soustředí výhradně na elektrifikaci, Mazda zůstává věrná svému „tradičnímu“ přístupu. Co to znamená? Jednoduše řečeno, Japonci nevsadili vše na jednu kartu. Nejdou slepě po elektrifikaci. Místo toho pokračují v rozvoji elektrických pohonů, hybridů i spalovacích motorů. V tomto duchu Mazda oznámila vývoj zcela nového motoru Skyactiv-Z. Ten má být uveden na trh v roce 2027. Tento motor bude dostupný ve dvou variantách.
Jako čtyřválec a řadový šestiválec – a má splňovat nejpřísnější emisní normy Euro 7. A co to znamená pro nás, běžné řidiče? Možná víc, než si myslíme. Mazda se rozhodla, že budoucnost není jen o elektromobilech. To je zásadní zpráva, která posiluje tento trend. Podobně hovoří třeba Toyota, která věří svým hybridním technologiím. Mazda tedy také neustoupila nesmyslnému tlaku a nezabila vše na úkor elektromobility. Strategie je jasná. Nabídnout zákazníkům co nejširší výběr motorů, které budou odpovídat různým potřebám a preferencím.
Motory s originální konstrukcí, výkonem a nízkou spotřebou
Nový Skyactiv-Z motor má být nejen ekologický, ale také výkonný a efektivní. Čtyřválcová verze s objemem 2,5 litru bude využívat technologii SPCCI (Spark Controlled Compression Ignition), která kombinuje výhody zážehových a vznětových motorů. To znamená lepší spotřebu paliva, nižší emise a zároveň vysoký výkon. Mazda slibuje, že tento motor bude ideální pro menší modely, jako je například budoucí generace CX-5. A co řadový šestiválec?
Ten bude určen pro větší modely na jiné platformě. To znamená, že se s ním pravděpodobně setkáme v luxusnějších SUV nebo sedanech. Mazda plánuje, že tento motor bude nejen výkonný, ale také mimořádně kultivovaný, což je vlastnost, kterou si řidiči u šestiválců cení nejvíce. Navíc se očekává, že technologie použité v Skyactiv-Z budou integrovány i do budoucích verzí rotačního motoru. Jde o další důkaz toho, že Mazda nezapomíná na své kořeny. Třeba konečně dokáže, že rotační motor dává smysl víc než jen v unikátním sportovním autě.
Wankel nikdy nezemřel, jen si od něj dala Mazda na čas pokoj
Mazda však nejde jen cestou inovací v oblasti motorů. Společnost se zaměřuje také na zefektivnění výroby a vývoje. Nový Skyactiv-Z motor bude mít méně komponentů a jednodušší software pro řízení. Tím dojde ke snížení nákladů na výrobu a zároveň se zvýší spolehlivost. A co to znamená pro nás, běžné řidiče? Nižší ceny a vyšší kvalitu. Mazda navíc plánuje, že spolu s novým motorem uvede na trh i nové hybridní systémy, což opět rozšíří možnosti výběru pro zákazníky. Říkám si, proč Mazda stále investuje do spalovacích motorů?
Když se zdá, že budoucnost patří elektromobilům? Odpověď je asi jednoduchá. Mazda si uvědomuje, že přechod na elektromobilitu nebude okamžitý. A že mnoho zákazníků stále preferuje tradiční pohony. Navíc v některých částech světa, kde infrastruktura pro elektromobily není dostatečně rozvinutá, budou spalovací motory hrát klíčovou roli ještě mnoho let. Jinak řečeno Mazda se snaží najít rovnováhu mezi ekologickými požadavky a praktickými potřebami svých zákazníků. Za mě má palec nahoru.