Kdo chce koupit unikátní ojetinu, mohl by nad Volkswagenem Passat W8 tleskat. V bazaru ho zřejmě nenajde, a pokud ano, stejně se vyplatí vyhnout se mu obloukem.
Ikonická pohonná jednotka značky Volkswagen je podle některých odborníků na ojetiny dodnes ukázkou špičkové technologie. Motor W8, o kterém je řeč, byl vyhlášený svou kultivovaností, později se v modifikacích W12 a W16 dostal do vlajkových lodí koncernu. Oponenti přiznávají motoru zmiňovanou kultivovanost, kladně hodnotí výkon. Ale zároveň upozorňují na značnou nespolehlivost. Tak jak to tedy je?
Papírový výkon ve skutečnosti nestačil
Motor W8 je velmi dobře promyšlený, s originální koncepcí. Vznikl spojením dvou motorů s válci do V pod úhlem 72 stupňů. Mezi jeho přednosti patří relativně malé rozměry, relativně vysoký výkon a vzhledem ke konkurenčním jednotkám také nevídaná kultivovanost. Chod motoru je prakticky bez vibrací. Radikální kritici sice nehodnotí výkon jako dostatečný, výkon 275 koní a 370 Nm točivého momentu prý není dostatečný.
Nicméně zrychlení z nuly na stovku za 6,6 sekundy je jistě velmi slušný údaj na motor, který vznikl před dvě desítkami let. Motor měl objem 4.0 litru, jeho síla na všechna čtyři kola přes automatickou šestistupňovou převodovku s přímým řazením nebo pětistupňový automat. Unikátní hnací mechanismus byl ukryt v karoserii modelu Volkswagen Passat.
Fenomenální technika, ale také fenomenální propadák
Populární model, který měl s dvojitým osmiválcem pozvednout renomé modelové řady na novou úroveň. Stalo se tak? Bohužel ne. Jakkoli by se mohl zdát jako trefa do černého, existuje aspekt, který přispěl k tomu, že bylo od roku 2004 vyrobeno pouze 11 000 kusů tohoto agregátu. Volkswagen se pak rozhodl nahradit W8 3,6litrovým šestiválcem VR6 nové generace.
Koncepce dvojitého V sice zaručovala kompaktní rozměry, ale zároveň to byla příčina oné komplikovanosti. Youtuber a známý jako Humble Mechanic vytáhl jednotky z auta a rozebral ji. Je pravda, že běžný mechanik by asi při pohledu na tak sofistikované a složité dílo vzal nohy na ramena. Humble Mechanic nicméně ukázal světu, o jak komplikované dílo se jednalo.