Zepředu dozadu a naopak, každých deset tisíc kilometrů. Měnit kola mezi nápravami se vyplatí, opotřebení je nižší.
Pro vynikající kondici automobilu, z důvodu minimalizace opotřebení, udržení servisních nákladů na co nejnižší úrovni, a také z důvodu bezpečnosti, je třeba dodržovat pravidelný servisní plán. Mezi pravidelné servisní intervaly motoristé obvykle zahrnují výměnu motorového oleje filtrů, svíček, s půlroční frekvencí rotaci letních a zimních pneumatik. Měnit obutí mezi sebou v rámci náprav však řidiči nezvládají, anebo o tomto zvyku vůbec nevědí.
Zákon mluví jasně. Kde mlčí, řidiči improvizují
Přitom je zapotřebí pneumatikám věnovat maximální péči, jde o jediný kontakt automobilu s vozovkou. Vyplatí se znát pravidlo 10 000 km a nezanedbávat výměnu v rámci jedné sady. Zákon o pozemních komunikacích poměrně přesně definuje, kdy a za jakých podmínek má řidič povinnost jezdit na letních a kdy na zimních pneumatikách. V létě letní, v zimě, pokud hrozí sníh a led, zimní obutí. Alternativou jsou univerzální gumy.
Zákon také předepisuje pro letní i zimní varianty nejmenší možnou hloubku vzorku. V tom všem mají motoristé poměrně jasno. Jak je to ale s aplikací různých pneumatik na jednu nápravu? Tam zákon nic nenařizuje ani nezakazuje, takže jezdit v létě vpředu na zimních a vzadu na letních gumách je v teoretické rovině legální. Legální, ale vysoce nepraktické a nebezpečné. Takovéto schéma obutí totálně rozhodí vyvážení auta, změní jeho jízdní vlastnosti k horšímu. Nedává to smysl. Tohle snad nikoho ani nenapadne.
Výměna mezi pneumatikami je vhodná. Ušetří peníze
Dejme tomu jen v nutném případě náhrady propíchnuté pneumatiky, na nutně omezenou a nezbytnou dobu k dojedu do pneuservisu. Bohužel však motoristy nenapadá ani to, že by měli měnit pneumatiky mezi nápravami. A to je jiná věc, důležitá, ale pro valnou většinu veřejnosti neznámá. Pneumatiky na jednotlivých nápravách se mohou ojíždět každá jinak a toto pravidlo problém s různým opotřebením řeší.
V první řadě je samozřejmě věnovat dostatečnou pozornost geometrii vozu, správné seřízení je základ. Nejde o nijak nákladný úkon v řádech několika set korun za auto a vplatí se. I tak ale, aby se celá sada v průměru opotřebovávala stejnoměrně, je dobré jednou za 10 000 km sundat jednotlivá kola a prohodit je. Samozřejmě toto je možné pouze u kol a pneumatik, které mají vpředu i vzadu stejně rozměry a nejsou směrové. Vozy, které mají na zadní nápravě širší obutí, jsou z tohoto pravidla samozřejmě vyjmuty.