Nové „chytré“ semafory v ČR řidiče vytáčí. Jsou efektivnější než radar i policie, donutí vás změnit styl jízdy

Opatření, které je důslednější a účinnější, než je klasický radar. Zastaví asi každého, projede jen ten, kdo neřeší následky.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Jediná pozitivní věc je, že za překročení rychlosti nedostanete pokutu. Jinak je, podle mého názoru, tento systém dost k vzteku. Semafory, které vás zastaví, i když tam není žádný chodec, a přinutí vás zpomalit. Proč? Je to věc, která má regulovat rychlost jízdy. To je realita, jež se pomalu, ale jistě šíří po českých obcích. Řeč je o semaforech s detekcí rychlosti, které se stávají stále oblíbenějším nástrojem v boji proti rychlým řidičům. Ať už jste fanouškem plynulé jízdy, nebo vás semafory spíš štvou, jedno je jisté – pokud jedete rychle, budete muset sundat nohu z plynu.

Radary jsou na každém kroku a jde o super byznys pro obce

Když ne, červená vás zastaví. Tedy pokud se nerozhodnete ji ignorovat. Jak to celé funguje a proč je to účinnější než klasické radary? Jde o psychologii, radar člověk přehlídne, i záměrně, u červené na semaforu už si to nedovolí. Pojďme se na to podívat. Princip těchto semaforů je vlastně docela jednoduchý. V základním stavu svítí červená. Jakmile se k semaforu blíží auto, systém detekuje jeho rychlost. Pokud jedete povolenou rychlostí, například do 50 km/h, semafor se přepne na zelenou a vy můžete projet.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Pokud ale překročíte povolenou rychlost, červená zůstane svítit. A co to znamená? Musíte zpomalit, nebo dokonce úplně zastavit. Tento systém je navržen tak, aby řidiče donutil zpomalit, aniž by bylo nutné nasazovat radary nebo pokutovat každého, kdo jede o pár kilometrů rychleji. Viděl jsem i inverzní systém, kdy stále svítila zelená, a když jel člověk rychle, padla červená. Můj názor na věc? Nejsem zastáncem anarchie a dbám na bezpečnost. Na druhou stranu mě irituje vše, co člověka nějak zbytečně omezuje.

Fotografie z radarového měření ukázala těžce uvěřitelný záznam. Traktor měl naměřenou rychlost 263 km/h

Funguje to nejen na hlavních tazích, ale i na méně frekventovaných přechodech pro chodce. Jak jsem říkal o tom opačném systému, napadá mě, že to je právě v souvislosti s přechody pro chodce. A to dává logiku. Auta mají stále zelenou, a když přijde chodec, zmáčkne tlačítko a systém přepne autům červenou a dá zelenou pro chodce. To je podle mě v pořádku. V pořádku ale není, když to auta zpomaluje bez chodce na dohled. To se děje, když systém zaznamená auto, které jede rychleji než 30 km/h, pak se rozsvítí červená. Možná si teď říkáte, co se stane, když budete semafor ignorovat.

Pokuta nepadne, tedy pokud není poblíž akční hlídka policie

Je to za pokutu? Ano i ne. Tady je odpověď trochu složitější. Pokud vím, tak samotné semafory s detekcí rychlosti nejsou navrženy tak, aby automaticky udělovaly pokuty. Hlavní funkcí je zpomalit nebo zastavit auta jedoucí nepovolenou rychlostí. To znamená, že pokud projedete na červenou, semafor vás zaznamená ve smyslu, že vezme na vědomí vaši rychlost a na ni zareaguje. Ale pokutu vám neudělí. Zákon nezná takové zařízení, nechápe ho jako standardní světelnou signalizaci, která by mohla být použita k automatickému udělování pokut.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Pozor ale, to neznamená, že jste zcela bez rizika trestu. Pokud je v blízkosti semaforu policejní hlídka, která zaregistruje vaše projetí na červenou, můžete mít problém. Jízda na červenou je samozřejmě podle zákona tvrdě trestaný přestupek. A co to znamená? Pokuta, body a v krajním případě i zákaz řízení. Ve správku až 25 000 Kč, šest trestných bodů a půl roku bez řízení. Takže i když vás semafor sám o sobě nepokutuje, stále je lepší ho respektovat. A co víc, pokud zpomalíte, ušetříte si nejen nervy, ale i peníze. Nevíte, kdo stojí za bukem.

Znáte tyhle semafory?

Diskuze Vstoupit do diskuze
121 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články