Převrat století: Bezvzduchové pneumatiky odolné vůči defektům. Budou povinné? Kdy je v Česku nazujeme?

Vyšší spolehlivost, menší opotřebení, bez rizika, že dojde k proražení ostrým předmětem. Toto se zdá být revolucí v pneumatikách.

i Zdroj fotografie: Michelin
                   

Pro někoho zbytečnost, jen další náklad na provoz auta. Pro jiného zase prostředek, jak jezdit bezpečněji, rychleji, ekonomičtěji. Pneumatiky. Většina z nás je bere jako naprosto běžnou součást auta. Když se o nich mluví, je to často v souvislosti s přezouváním na zimní nebo letní, případně s tím, že je potřeba dofouknout, protože tlak není ideální. Nadšenci pak řeší jízdní vlastnosti, snižování času na kolo na závodním okruhu. Přilnavost, schopnost udržet auto při jízdě na limitu co nejdéle. Tak jako tak pro nás pro všechny je to věc, která se dofukuje plynem.

Propíchnutá pneumatika se stane minulostí, tohle je revoluce

Nechci říct vzduchem, jsou tady jiné možnosti, třeba dusík. Ale každý asi ví, že tlak je důležitý a že stačí hřebík nebo jiný ostrý předmět, a je po pneumatice. To se ale asi změní. Co kdybych vám řekl, že se blíží revoluce, jež by mohla úplně změnit to, jak pneumatiky vnímáme? Ano, čtete správně. Na obzoru jsou pneumatiky, které nepotřebují vzduch. Žádné dofukování, žádné starosti s tlakem, žádné defekty. Zní to jako sci-fi? Možná. Ale realita je taková, že na tomto konceptu už nějakou dobu pracují přední výrobci pneumatik a zdá se, že jsme blízko tomu, aby se tato technologie dostala na silnice. A co to vlastně znamená?

iZdroj fotografie: Michelin

Už jsme o tom kdysi psali, šlo o zprávu spíše v rovině technologické novinky než něčeho, co by se mohlo dostat do výroby. Nicméně vize se začíná naplňovat. Bezvzduchové pneumatiky, jak se jim říká, jsou navrženy tak, aby fungovaly bez potřeby vzduchu. No dobře, plynu. Místo toho využívají speciální konstrukci, která zajišťuje potřebnou pružnost a odolnost. Jedním z hlavních hráčů v této oblasti je společnost Michelin, která na této technologii pracuje už řadu let. Jejich koncept se jmenuje Uptis, což je zkratka pro „Unique Puncture-proof Tire System“, tedy jedinečný systém pneumatik odolných proti defektu.

Exploze pneumatiky kamionu vedla k hrozné nehodě. Drobný hatchback vymrštil přes svodidla do lesa, řidič vše natočil

Právě odolnost proti defektu je jedním z hlavních argumentů, proč by tato technologie mohla být revoluční. Každý, kdo někdy zažil prázdnou pneumatiku, ví, jak nepříjemná situace to může být. Říká se, že řidič prorazí gumou v ten nejméně vhodný okamžik. Já si ale říkám, že si neumím představit, že bych si řekl, že tenhle okamžik je právě vhodný. Snad jenom při vjezdu do pneuservisu, když jedu na výměnu zimních na letní. No nic. Ať už jde o ztrátu času, nervy, nebo peníze, defekt je prostě něco, co nikdo nechce zažít.

Bez duše už tady gumy jsou, ale jezdit na nich spíše nejde

S bezvzduchovými pneumatikami by tento problém mohl být vyřešen. A to není všechno. Další výhodou je, že odpadá potřeba pravidelného kontrolování tlaku. Kolikrát jste si říkali, že byste měli zkontrolovat tlak v pneumatikách, ale nakonec jste to odložili? Nevím jak vy, ale já si sypu popel na hlavu. Myslím na to pravidelně, a pravidelně to ignoruji. S bezvzduchovými pneumatikami byste na to mohli „vědomě“ zapomenout. A co víc, díky jejich konstrukci by měly být odolnější vůči opotřebení, což by mohlo znamenat delší životnost.

iZdroj fotografie: Michelin

To zní až neuvěřitelně. Ale jak už to tak bývá, nic není tak jednoduché, jak se na první pohled zdá. I tato technologie má své komplikace. Jednou z nich je například hlučnost. Bezvzduchové pneumatiky jsou totiž o něco hlučnější než ty klasické, to by mohlo být problémem zejména při delších jízdách. Další otázkou je cena. I když se očekává, že se postupem času sníží, v současné době by byly bezvzduchové pneumatiky výrazně dražší než ty klasické. A pak je tu otázka kompatibility.

Komfort by měl být v pořádku, problém je spíše vyšší hlučnost

Ne každé auto je na tuto technologii připraveno, což znamená, že by mohlo být potřeba upravit konstrukci vozidla. Ale i přes tyto výzvy se zdá, že budoucnost bezvzduchových pneumatik je slibná. Michelin plánuje, že by se jejich Uptis mohl dostat na trh ve velmi krátkém časovém výhledu. Pokud se tato technologie prosadí, mohli bychom se dočkat pneumatik, které jsou bezpečnější, odolnější a méně náročné na údržbu. Sám jsem na to zvědavý. Pneumatiky, jež se neplní plynem, tady už samozřejmě jsou. Ale je rozdíl mezi zednickým nářadím a automobilem. Kolečko na transport malty nepotřebuje být zrovna pohodlné. Bantamová kola splní svůj účel, ale na autu je mít nechcete.

Tohle bude tedy jiné. Sofistikovanější. Mohlo by to znamenat nejen úsporu času a peněz, ale také větší pohodlí a klid na cestách. Samozřejmě, jako u každé nové technologie, bude chvíli trvat, než se bezvzduchové pneumatiky stanou běžnou součástí aut. Ale pokud se podíváme na to, jak rychle se vyvíjejí technologie v automobilovém průmyslu, není těžké si představit, že by se to mohlo stát dříve, než si myslíme. A kdo ví, možná za pár let budeme na klasické pneumatiky vzpomínat stejně, jako dnes vzpomínáme na kazety nebo faxy. V dnešní době bláznivých předpisů EU se nabízí i otázka: „Budou snad povinné?“ Uvidíme. Budoucnost je tady, nebo vidíme jen krok nesprávným směrem?

Koupíte si je?

Zdroj: Michelin
Diskuze Vstoupit do diskuze
126 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články