Jeden ovladač a chyba, kterou s ním lze udělat, může stát na pokutě tisíce Kč. Je třeba vnímat aktuální počasí.
Je to věčné téma. Tedy jinak, za mne je to téma, které je diskutované lidmi, kteří vědí, jak na věc. A štve je, když jedou a do očí jim pere někdo, kdo neumí používat světla. Přesněji řečeno mlhovky. Co vy, umíte je používat? Jsou řidiči, kteří zapínají mlhová světla, jakmile se ve vzduchu objeví pár kapek deště. Jiní zase nepustí mlhovky, ani když jedou chumelenicí, ve které není vidět na dva metry. Obojí je špatně.
Nová pravidla jasně říkají, kdy mlhovky použít. Nás se to netýká
Je to bratru jeden rok, co platí jedno zcela nové pravidlo. Od 1. října platí nová pravidla pro používání světel. Nejde o českou legislativu, jde o situaci na polských silnicích. Porušení může vést k pokutě v přepočtu až 2 000 Kč. Problém nastává při nesprávném použití mlhových světel. Mnoho řidičů si zjevně neuvědomuje, že mlhová světla jsou určena výhradně pro situace, kdy je špatná viditelnost. Typicky mlha, sněžení nebo silný déšť.
Čas a místo, kdy viditelnost klesne pod 50 metrů. Při mírném zhoršení podmínek nebo při žádné mlze je používání mlhových světel nepatřičné. A může být pokutováno. Za nesprávné použití světel mohou být řidiči pokutováni v přepočtu částkou v rozmezí 500 až 1 000 korun a v případě opakovaného porušení pravidel se pokuta může vyšplhat až na 2 000 korun. Plus jsou tady trestné body. V případě opakovaného prohřešku v navýšeném počtu. To se nás ale netýká. Ovšem finanční postih ano.
Řidiči by tak měli věnovat zvýšenou pozornost správnému používání světel. Určitě s příchodem podzimu, kdy dochází ke zhoršení viditelnosti. Do Polska jezdí hodně českých řidičů a při přeshraničních jízdách je nutné respektovat tamní zákony. Jak je tomu ale u nás? V České republice je situace podobná, ani u nás nejde používat mlhovky jen tak. Motorista nesmí zapnout mlhovky, kdy se mu zlíbí. Zákon o provozu na pozemních komunikacích stanoví jasná pravidla pro používání mlhových světel.
Zákon jasně definuje, kdy se smí a kdy nesmí mlhovka použít
Podle § 32 (4) tohoto zákona mohou být přední mlhová světla použita pouze v případě mlhy, sněžení nebo silného deště. Jejich použití je v těchto podmínkách nepovinné, neboť ne všechna auta jsou těmito světly vybavena. Na druhou stranu, zadní mlhová světla jsou povinná vždy, když je viditelnost výrazně snížená. Snížená viditelnost je definována jako situace, kdy účastníci silničního provozu nedokážou jasně rozpoznat jiná vozidla, osoby, zvířata nebo překážky na silnici, a to například od soumraku do svítání, při mlze, hustém dešti nebo sněžení.
Použití zadních mlhovek je tedy vyžadováno nejen pro bezpečnost řidiče samotného, ale také pro ostatní účastníky silničního provozu. Tady si neodpustím jednu zajímavost. Často se díky práci setkávám s automobily dovezenými z USA. Ty zadní mlhovku nemají, tam není povinná. Pro přihlášení pro provoz na našich komunikacích je třeba auta tímto typem světla dovybavit. Je někdy zarážející, jak a kam pak technici mlhovku umísťují.
Přední mlhovky jsou dobrovolné, ta zadní je naopak povinná
Extrémem je třeba klasické sportovní americké kupé s „tradiční“ tuzemskou hranatou mlhovkou pod nárazníkem. Jedno je jisté. Pokud mlhovky zapnete v nevhodné situaci, může vám hrozit pokuta. V České republice se pokuta za nesprávné použití mlhovek pohybuje až 5 000 Kč ve správním řízení. Na místě vás policie může pokutovat částkou, pokud se nepletu, až 1 500 Kč. Zapínat mlhovky v nesprávný okamžik je značně nesolidární s ostatními řidiči.
Popřípadě pokud byste mlhovky zapomněli vypnout, když vyjedete z mlhy, můžete tím oslňovat ostatní řidiče. Dodržování pravidel je klíčové zejména s příchodem podzimního a zimního období, kdy se viditelnost na silnicích zhoršuje a správné používání světel je zásadní pro zajištění bezpečnosti. V případě mlhových světel neplatí, že „když nevím, tak to radši zapnu“. Tady je zapotřebí přesně a správně rozpoznat sníženou viditelnost a teprve v takovém případě mlhová světla zapínat.