Je větší než mladoboleslavský vrcholný model, luxusnější a také levnější, přesto si ho u nás nekoupíme. Výjimky neexistují.
Spousta lidí dnes asi nebude vědět, co to je Moskvič. Pro mne to je dětství. Výlety s dědou, neskutečné zážitky, na které nikdy nezapomenu. Moskvič 412, jemuž děda přezdíval Stalinovy sáně. Pro mě vzpomínka na první roky života, pro ostatní možná jeden z těch automobilů, jež si i po letech dokážou získat pozornost nejen milovníků veteránů, ale i těch, kteří se zajímají o historii automobilového průmyslu. Byť se jedná o historii v Sovětském svazu. Tento vůz, vyráběný od roku 1967 do roku 1976 v moskevském závodě MZMA, byl ve své době považován za moderní a technicky pokročilý.
V Československu patřil mezi ty luxusnější a rychlejší vozy
Model 4112 navazoval na svého předchůdce, model 408, a přinesl několik zásadních vylepšení, která z něj udělala jeden z nejúspěšnějších sovětských automobilů své doby. Nechci ale mluvit o modelu 412 ani o žádném jiném konkrétním voze značky Moskvič z minulého století. Jen zmíním automobilku Moskvič jako takovou. Což je trochu paradox, automobilka se tak jmenuje od roku 2022. Historicky se jednalo o automobilku MZMA, jak jsem řekl, Moskvič bylo jméno vozu, ne značky. Mimochodem to myslím znamená Moskvan, tedy obyvatel Moskvy.
No, doba hlubokého komunismu byla svá v mnoha ohledech. Kořeny automobilky Moskvič sahají až do roku 1929, výroba byla pak přerušena druhou světovou válkou. Po válce, v roce 1945, byl závod přejmenován na MZMA a začal se specializovat na výrobu malých osobních automobilů. Prvním poválečným modelem byl Moskvič 400, který byl licenční kopií německého vozu Opel Kadett.
V 50. a 60. letech se automobilka stala jedním z hlavních výrobců osobních automobilů v Sovětském svazu. V 70. a 80. letech se automobilka snažila držet krok s konkurencí, ale postupně začala zaostávat. Modely jako Moskvič 2140 a 2141 byly sice technicky pokročilé, ale trpěly problémy s kvalitou zpracování a nedostatečnou modernizací. Navíc se automobilka potýkala s finančními problémy a nedostatkem investic, to vedlo k úpadku.
Automobilka zkrachovala, znovu ožila jen díky válečnému stavu
Po rozpadu Sovětského svazu v roce 1991 se situace automobilky ještě zhoršila. Značka byla přejmenována na Moskvič a snažila se přežít v nových tržních podmínkách. Nepodařilo se a podnik v roce 2006 zkrachoval, na výrobních linkách se vyráběly automobily značky Renault. A pak přišla další válka. Ta s Ukrajinou. Z Ruska odešly západní automobilky a Rusko začalo vyrábět a prodávat „své“ produkty pod svou značkou. A tak, jako v restauracích opuštěných McDonaldem začali vařit Rusové de facto ten samý sortiment, ale pod ruskou značkou, zrodil se znovu Moskvič. Teď je tady nový model pod značkou, jež vstala z popela. Bez čínské pomoci by to ale nešlo.
Jde o automobil, který je technicky založen na čínském JAC JS6. Moskvič se snaží nabídnout něco navíc – především atraktivní cenu, solidní výbavu a moderní techniku. Nový Moskvič 8, jak se model oficiálně jmenuje, je SUV, jež svou velikostí spadá do kategorie velkých SUV. S délkou 4 824 mm je větší než například Škoda Kodiaq, což je v našich končinách často referenční model. Design vozu je moderní a odpovídá současným trendům – ostré linie, výrazná maska chladiče a LED světlomety dodávají vozu dynamický vzhled, který by mohl oslovit mladší i starší zákazníky.
Android Auto a Apple CarPlay jsou zde samozřejmostí
Interiér Moskviče 8 je navržen tak, aby nabídl co nejvíce komfortu a moderních technologií. Dominantou palubní desky je velký dotykový displej infotainmentu, který podporuje všechny běžné funkce, jako je navigace, připojení chytrého telefonu nebo ovládání klimatizace. Kromě toho je vůz vybaven digitálním přístrojovým štítem, jenž zobrazuje všechny důležité informace o jízdě. Sedadla jsou čalouněná kvalitními materiály a nabízejí dostatek pohodlí i na delších cestách.
Zavazadlový prostor je více než dostatečný pro běžné potřeby rodiny. Co se týče techniky, Moskvič 8 je nabízen s benzinovým motorem o objemu 1,5 litru s výkonem 174 koní. Tento motor je spojen s automatickou sedmistupňovou převodovkou. Pohon všech kol auto mít nebude, a to ani za příplatek. Což mi přijde v Rusku docela hendikep. Na rozdíl od nás tam zima dokáže udeřit v plné parádě a s hromadami sněhu. A to i v té nejvýchodnější části. Nemluvím ani o tom, že na sibiřském východě by auto asi dost neobstálo.
A teď cena. Asi nemá smysl odrážet se od té čínské, u JAC X8 Plus. Byť je pro Moskvič 8 základem, v přepočtu jde asi o 470 tisíc Kč, jsou ruské ceny obvykle vyšší než ty čínské. Podle dostupných zdrojů ale bude stát nový model od Moskviče asi 700 tisíc Kč v přepočtu z rublů. To je o téměř 300 tisíc Kč méně, než za kolik se u nás prodává už zmíněný Kodiaq. Moskvič očekává prodejní úspěch. Jestli se dostaví, ukáže čas. Já vím jen jedno, v tomhle autě už stejně příjemné zážitky jako v modelu 412 mít nebudu. V životě ho neuvidím na vlastní oči.