Snadné jako facka, člověk ušetří tisíce za mechanika a stovky tisíc za generálku motoru. Diagnostiku to samozřejmě nenahradí.
Koupě ojetého auta je vždy tak trochu sázka do loterie. Můžete narazit na skvělý kousek, který vám bude sloužit roky, nebo na past, jež vás bude stát víc, než kdybyste si rovnou pořídili nové auto. Tohle je fakt, který za redakci AutoŽivě prezentujeme dlouhodobě a opakovaně. Jinak řečeno, před každou koupí je třeba ojetinu pořádně prověřit. Existují sofistikované postupy, stejně jako selské rady a jednoduché triky a fígle. Jako ten s papírem.
Diagnostika je drahá a ne každý ji má k dispozici, kapesník ano
Takhle se dá samozřejmě ověřit stav oleje nejenom u ojetiny před koupí, ale předpokládám, že u auta, které člověk vlastní, to není potřeba. Tam mění olej podle předepsaných intervalů, raději častěji. Existuje tedy jednoduchý trik, jak si při prohlídce ojetiny udělat představu o stavu motoru – a stačí vám k tomu obyčejný papírový ubrousek. Motor je srdcem každého auta, a pokud nefunguje správně, můžete se připravit na finanční zátěž.
Opravy motoru nejsou levné, a pokud se ukáže, že je motor v katastrofálním stavu, může být levná ojetina rázem tou nejdražší investicí vašeho života. Na první pohled nemusí být problém vůbec vidět. Auto může startovat na první otočení klíčku, motor může běžet hladce, ale pod povrchem se může skrývat celá řada problémů. Jak začít? Najděte měrku oleje. Obvykle je to tenká kovová tyčka s barevnou rukojetí, která je zasunutá do motoru.
Vytáhněte ji, otřete ji ubrouskem a znovu ji zasuňte. Poté ji opět vytáhněte a podívejte se na olej, který na ní zůstal. A co hledat? První věc, na kterou byste se měli zaměřit, je barva oleje. Když je motorový olej nový, má krásnou zlatavou nebo jantarovou barvu. Je to skoro jako tekuté zlato, které chrání váš motor před opotřebením, přehříváním a dalšími nepříjemnostmi. Ale jakmile se olej začne používat, jeho barva se mění. A tady přichází na řadu první otázka, je tmavý olej špatný? Odpověď vás možná překvapí – ne vždy.
Zlatá barva, ideální viskozita a žádný zápach, tak to má vypadat
Tmavý olej totiž nemusí nutně znamenat, že je špinavý nebo nefunkční. Naopak, může to být známka toho, že olej dělá svou práci a zachytává nečistoty, které by jinak zůstaly v motoru. Ale pozor, pokud je olej příliš tmavý, nebo dokonce černý, může to být signál, že je čas na výměnu. Tady je třeba porovnat se zápisem v servisní knize. Pokud je čas na výměnu a olej je tmavý, dává to smysl. V obecné rovině, pokud je olej čirý a má zlatavou nebo jantarovou barvu, je to dobré znamení. Znamená to, že olej je relativně nový a motor by měl být v pořádku.
Pokud je ale olej tmavý, nebo dokonce černý, může to znamenat, že je starý a motor nebyl správně udržován. A co když je olej mléčně bílý nebo pěnivý? To je špatná zpráva. Může to znamenat, že se do oleje dostala voda nebo chladicí kapalina, což je často známka vážného problému, jako je prasklé těsnění hlavy válců. Pokud tedy při kontrole oleje narazíte na něco, co připomíná kávu s mlékem, měli byste okamžitě dát ruce pryč. Anebo zamířit do servisu, pokud je auto vaše. A co když olej voní spáleně? To je další varovný signál.
Když nemá auto měrku, logicky olej vizuálně neprověříte
Spálený zápach může naznačovat, že motor běží příliš horký nebo že olej ztratil své mazací vlastnosti. Další věc, na kterou byste se měli zaměřit, je konzistence oleje. Pokud je olej hustý a lepkavý, může to znamenat, že motor nebyl dlouho servisován. Naopak pokud je olej příliš řídký, může to znamenat, že byl zředěn palivem, to je další varovný signál. A co když na měrce najdete kovové částice? To je jednoznačně špatné znamení.
Kovové částice v oleji obvykle znamenají, že se v motoru něco opotřebovává, což může vést k vážným problémům. A teď přichází na řadu onen papírový ubrousek. Vezměte ho a otřete jím měrku oleje. Poté se podívejte na skvrnu, kterou olej na ubrousku zanechal. Pokud je skvrna rovnoměrná a čistá, je to dobré znamení. Pokud ale vidíte tmavé flíčky, nečistoty, nebo dokonce kovové částice, měli byste být opatrní.
U vlastního auta se bezvadná kvalita oleje předpokládá
Už jsem to popsal podrobně výše. Na bílém kusu papíru je ale vše vidět tak, jak je potřeba. Lépe než na měrce samotné. Když už mluvím pořád dokola o měrce. Ne každé auto ji má. A to pak můžete na test s papírkem zapomenout. Třeba mé oblíbené Porsche 911. Nemá měrku, hladina oleje se měří na displeji grafickým ukazatelem. Takže smůla. Bílý papírový ubrousek znovu a jinak. Dá se využít i jako test na kontrolu stavu výfukových plynů. Pomůže naznačit, jestli motor správně spaluje palivo, nebo zda vykazuje známky opotřebení.
Ubrousek se podrží přímo u výfuku běžícího motoru. Když agregát spaluje správně, na kapesníku by mělo zůstat jen minimum černých skvrn nebo sazí. Když ubrousek zčerná nebo na něm zůstanou výrazné stopy oleje, něco není v pořádku. Znovu a naposledy, jde o jednoduchý test, který nenahrazuje diagnostiku, ale jako základní pomůcka může pomoci. Tak příště, až půjdete do autobazaru, nezapomeňte na čistý bílý kapesník.