Jak dlouho může běžet auto na volnoběh, než se motor poškodí? Už pár minut vás může stát tisíce Kč

Stát s autem a čekat na místě s nastartovaným motorem přináší hned dva problémy. Hrozí pokuta, ale možná také poškození?

i Zdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě
                   

Jak dlouho může běžet auto na volnoběh, než se s motorem něco stane? Nevím jak vás, ale mě tohle napadne pokaždé, když vidím třeba taxikáře, jak v zimě čekají na kunčafta. Přiznávám, nemám taxikáře rád, takže ta myšlenka je spojena s určitou mírou škodolibosti. Nejsem žádný svatoušek, tak pardon. Nicméně otázka skutečně není od věci. I běžný řidič nechává často auto běžet na volnoběh, zejména v zimě, když se snaží auto zahřát a odmrazit. Je to ale správně? Ne, není. Stačí se jen podívat do zákona. Zákon o provozu na pozemních komunikacích mluví jasně.

Stát na volnoběh je tak jako tak zakázané, tak proč to dělat?

Říká mimo jiné, že řidič nesmí b) obtěžovat ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích ani jiné osoby zejména nadměrným hlukem, znečišťováním ovzduší, rozstřikováním kaluží, bláta nebo zbytečným ponecháním motoru stojícího vozidla v chodu. Mimochodem pokud vás zajímá a) a pak c) a další, tak řidič také nesmí například při jízdě vozidlem držet v ruce nebo jiným způsobem telefonní přístroj nebo jiné hovorové nebo záznamové zařízení. Lidově řečeno telefonovat za jízdy. A také nesmí kouřit při jízdě na motocyklu, na mopedu a na jízdním kole. Pokud bych měl vybrat ty nejzajímavější zákazy z daného paragrafu. Nicméně zpátky k tomu volnoběhu.

iZdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě

Podle zákona to tedy řidič nesmí dělat a de facto je tam vyřešeno, jestli to řidič může či nemůže dělat v obavě o motor. Prostě se to dělat nesmí. Je to asi stejné jako řešit, za jak dlouho člověk bude mít zdravotní potíže, když bude kouřit cigarety na autobusové zastávce. Když už by to ale někdo chtěl dělat, bez ohledu na legislativní stránku věci. Riskuje v první řadě pokutu, byť finanční postih do třech tisíc Kč není tolik jako náklady na generální opravu motoru. Chod motoru na volnoběh není pro auto vůbec dobrý. Moderní motory jsou navrženy tak, aby pracovaly při určité zátěži. Když běží na volnoběh, spalování paliva není ideální.

3 automobilky se spojily, aby vytvořily novou generaci spalovacích motorů. Bude čistší než elektromobily, EU mlčí a valí oči

To může vést k hromadění karbonových usazenin v motoru. Tyto usazeniny mohou časem způsobit problémy, jako je snížení výkonu, zvýšení spotřeby paliva, nebo dokonce poškození motoru. A to už je něco, co by mělo zajímat každého řidiče. Jsme pak na opravě za desítky až stovky tisíc Kč. Když motor běží na volnoběh, olej se sice stále pohybuje systémem, ale jeho mazací schopnosti nejsou tak efektivní jako při vyšších otáčkách. To znamená, že se motor opotřebovává rychleji. Jak je na tom spotřeba paliva? Možná si říkáte, že na volnoběh auto skoro nic nespotřebuje. Ale i tady byste se mohli divit. Podle odborníků spotřebuje průměrné auto na volnoběh přibližně 0,6 až 1 litr paliva za hodinu. To se možná nezdá jako moc, ale když si to spočítáte za celý rok?

Jedna deci paliva je za rok klidně pár nádrží za několik tisíc Kč

Za rok už to může být pěkná částka. A co životní prostředí? Běh motoru na volnoběh zbytečně zvyšuje emise škodlivých látek, jako je oxid uhličitý, oxidy dusíku nebo pevné částice. Tyto látky přispívají k znečištění ovzduší a mají negativní dopad na zdraví lidí i na klima. Já nevím, jak to máte vy, ale já recykluji odpad, neplýtvám elektřinou a zhasínám. A nerad zbytečně znečišťuji prostředí. V některých zemích, jako je například Německo či Rakousko, je proto běh motoru na volnoběh přísně sledován a pokuty za porušení tohoto zákazu jsou mnohem vyšší než u nás.

iZdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě

Jdou v přepočtu do desítek tisíc Kč. Hodně mechaniků či expertů z oboru, zejména těch starších, obvykle říká, že volnoběh z technického hlediska konstrukce motoru absolutně neškodí. Že řidič může stát na volnoběh patnáct minut, ale klidně také dvě hodiny. Moje zkušenost? Zatím jsem žádný motor na volnoběh nezničil. Nemyslím si, že jsou všechny komponenty motoru špatně mazány kvůli nedostatečnému tlaku, zejména v částech klikové hřídele nebo vačkového hřídele. Já bych si myslel, že moderní a správně navržený motor i při volnoběžných otáčkách perfektně pumpuje olej systémem.

Současné moderní motory by měly dočasný volnoběh vydržet

Koneckonců, moderní mazací pumpy jsou velmi efektivní a mažou všechny důležité třecí uzly i s rezervou při volnoběžných otáčkách. Existuje několik palivových systémů, ty fungují na různá paliva, typicky benzín, naftu, plyn. Benzín je asi nejběžnější palivo. Pokud máme nepřímé vstřikování, tak zanášení sazemi na volnoběh není tak velké. Čím je benzín čistší, tím déle tryska vydrží. Po určitém počtu najetých kilometrů, řekl bych 100 až 150 tisíc km, je žádoucí vyčistit vstřikovače. Pokud vezmeme přímé vstřikování paliva, dochází k hromadění sazí o něco více, zejména na volnoběh.

iZdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě

Jinak řečeno, kdo má „starý“ motor s nepřímým vstřikem, na takzvanou karbonizaci se nemusí soustředit tak jako majitel vozu s přímovstřikovým motorem. Jezdíte-li na plyn, motor je mnohem čistší a je jedno, jestli má přímé nebo nepřímé vstřikování. Zde volnoběh prakticky neovlivňuje stav znečištění. Samotný plyn obsahuje méně nečistot. Diesel? Ano, nafta je trochu „špinavější“. Nicméně většina sazí se jednoduše spálí. Celé bych to za sebe asi shrnul tak, že občasné nechání auta v chodu na volnoběh motoru nijak zásadně neuškodí. Pokud by to někdo chtěl praktikovat hodiny a hodiny denně, byla by to asi jiná písnička. Ale pak trvale porušuje zákon.

Stojíte někdy na volnoběh?

Diskuze Vstoupit do diskuze
84 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články