Motory, které jsou tak spolehlivé, že přežijí zbytek auta. Nikdy nezradí a mají nízké provozní náklady

Koupit si ojetinu s vysokým nájezdem může znamenat automaticky zaplatit drahou generálku pohonné jednotky. Existují však tři značky, které mají nesmrtelné motory.

i Zdroj fotografie: Škoda
                   

Motor by měl v ideálním případě mít stejnou životnost jako celé auto, nicméně generálka pohonné jednotky není ničím výjimečným. U některých značek a modelů dokonce opakovaně. Jsou ale motory, které jsou tak odolné, že je lze prohlásit za nezničitelné. S dobrým a pravidelným servisem fungují bez větších potíží dál, i když zbytek auta je v nevyhovujícím stavu. Najít tři typicky bezproblémové motory je relativně snadné.

Škoda Fabia 1.4 MPI

Škoda Fabia se na trhu objevila v roce 1999, v dané generaci vydržela ve výrobě dalších 8 let, v několika provedených, mimo oblíbeného hatchbacku či kombi také jako sedan. Motor 1.4 MPI ještě s rozvodem OHV je v zásadě nezničitelný. Základní verze má výkon 44 kW, tedy 60 koní, silnější pak 50 kW, tedy 68 koní. Se slabší variantou je Fabia vyloženě pomalá, vhodná tak na městské pojíždění. Ani silnější verze pak není žádným dálničním divochem.

iZdroj fotografie: Škoda

Výkon obecně není nic moc, auto je dnes vhodné pro klidného řidiče, seniora, někoho kdo nemá sportovní ambice a počítá s tím, že na dálnici pojedu pomalu v pravém pruhu. Ale spolehlivost, ta je maximální! Kolem čtvrt milionu kilometrů nájezdu se vyplatí vyměnit rozvodový řetěz, s náklady za díly cca do 500 Kč, zkontrolovat těsnění pod hlavou. Agregát tak bude sloužit dál, karoserie už pravda bude asi naskrz zkorodovaná.

Technické údaje motoru Škoda 1.4 MPI 50 kW

  • zážehový motor s rozvodem OHC
  • palivo: benzín
  • nepřeplňovaný
  • pětistupňová manuální převodovka
  • zdvihový objem: 1 397 cm3
  • počet válců: 4
  • točivý moment: 120 Nm
  • výkon: 50 kW / 68 koní

Honda Civic 1.5 VTEC 16V 84 kW

Ono pejorativní rčení „Japonec až na konec“ v případě tohoto motoru neplatí. Benzínový čtyřválec o objemu 1,5 s přídomkem VTEC disponuje výkonem 84 kW, tedy 110 koní a točivým momentem 134 Nm. Maximum výkonu je k dispozici v rozmezí 5 000 až 6 000 otáček za minutu, navzdory kompaktním rozměrům umí jednotka udělit autu slušnou dynamiku. Mladí řidiči tento Civic milovali. A bohužel často zkoušeli „vytunit“ a la Rychle a zběsile.

iZdroj fotografie: Honda

Motor, to je typická Honda s chutí po vytáčení, v 7 000 otáčkách si sportovně ladění řidiči přijdou na své. Agregát je vybaven vícebodovým variabilním systémem vstřikování. Koncepce se projevuje pozitivně nejenom ve výkonu, ale i na spotřebě, která je kolem 6 l/100 km. Ve své době byl motor označován za špičku technologie a dnes je považován za odolnou a trvanlivou pohonnou jednotku.

Technické údaje motoru Honda 1.5 VTECH 16V 84kW

  • zážehový motor s vícebodovým vstřikováním
  • palivo: benzín
  • nepřeplňovaný
  • pětistupňová manuální převodovka
  • zdvihový objem: 1 493 cm3
  • počet válců: 4
  • počet ventilů: 16
  • točivý moment: 134 Nm
  • výkon: 84 kW / 110 koní

Alfa Romeo 156 2.4 JTD 110 kW

Zajímavý naftový pětiválec s objemem 2,4 litru bychom našli nejenom u výše uvedené Alfy Romeo, italský koncern jej používal i u ostatních svých značek Fiat a Lancia. Agregát bychom našli nejprve v jednodušší verzi pod kapotou populárního Fiatu Croma. Posléze u méně známé a ne tak oblíbené Lancie Lybra. Jde o turbodiesel se vstřikováním Common Rail a výkonem 110 kW, tedy 150 koní. Točivý moment je 305 Nm, s maximem už v 1 800 otáčkách. Parametry předurčují takto vybavené auto k dynamické jízdě. Ovšem s pěknou spotřebou kolem 7 litrů nafty a těžkou nohou na plynu. Jezdit se dá i za 6 l/100 km.

iZdroj fotografie: Alfa Romeo

Jde o turbodiesel se vstřikováním Common Rail a výkonem 110 kW, tedy 150 koní. Točivý moment je 305 Nm, s maximem už v 1 800 otáčkách. Parametry předurčují takto vybavené auto k dynamické jízdě. Ovšem s pěknou spotřebou kolem 7 litrů nafty s těžkou nohou na plynu. Jezdit se dá i za 6 l/100 km, pokud řidič hlídá tempo a zbytečně nedivočí. Motor je s odstupem času vnímán jako vysoce spolehlivý a odolný. S vyšším nájezdem se mohou objevit potíže se zadírajícími se lopatkami turbodmychadla, ale vše lze řešit relativně levným servisem. 

Technické údaje motoru Alfa Romeo 2.4 JTD 110 kW

  • vznětový motor s přímým vstřikováním
  • palivo: nafta
  • přeplňování turbodmychadlem s variabilní geometrií lopatek
  • pětistupňová manuální převodovka
  • zdvihový objem: 2 387 cm3
  • počet válců: 5
  • počet ventilů: 10
  • točivý moment: 305 Nm
  • výkon: 110 kW / 150 koní

Co vy, znáte jiný, nesmrtelný motor?

Zdroj: MyMechanic
Diskuze Vstoupit do diskuze
138 lidí právě čte
Autor článku

Filip Rakovan

Dráhu motoristického žurnalisty zahájil v době tištěných médiích v časopise Speed a prošel velkou řadou renomovaných tuzemských časopisů, například Carauto, český TopGear. Následně zakotvil v online světě a pozvedl na špičkovou úroveň ve své době prestižní magazín Autoweb.cz a Garaz.cz. Řídil snad vše, co má čtyři kola, od litrového hatchbacku po F1. Pořádá kurzy pro řidiče a amatérské závody, vyjadřuje se k problematice v televizi. A hlavně dnes s radostí píše na AutoŽivě.

Zobrazit další články