Každý majitel auta by si jistě přál, aby jeho motor najel co nejvíce kilometrů. Maximální nájezdy zvládnou ale jen některé značky a modely.
Provozování automobilu podléhá určitým konvencím. Řídí se nepsaným režimem, který vychází z konstrukčních vlastností automobilu, z jeho plánovaného životního cyklu, servisních intervalů. A také z vývoje ceny, ve srovnání s náklady na udržování automobilu ve formě takové, aby stroj splňoval jak podmínky pro komfortní a bezpečnou jízdu, tak také předpisy a legislativní normy.
Auta nejsou obvykle stavěna na nájezd milion kilometrů
Většina ojetých automobilů tak obvykle po nájezdu několika set tisíc kilometrů mizí v propadlišti dějin. Což může znamenat vrakoviště, dílnu specializovanou na rozprodej starých náhradních dílů nebo automobilový trh od Balkánu dále na východ. Jen málo aut najede milion kilometrů, většinou proto, že jsou ve stavu, který další cestování již nedovoluje. Existují ale výjimky, existují pohonné jednotky, které zvládnou natočit na tachometr sedmicifernou porci kilometrů.
Požádali jsme o vyjádření specialisty na ojeté automobily, dlouholetého servisního technika zaměřeného na evropské a japonské značky, pana Pavlíčka. A pana Červenku, který má letité zkušenosti s automobily zejména německých automobilek. Pan Pavlíček zhodnotil nejprve situaci v globálu: „Pokud jde o spolehlivost, a to v horizontu desítek let a vyšších stovek najetých kilometrů, jsou tímto známé zejména japonské společnosti Mitsubishi a Honda.“
Některé značky a modely jsou svou dlouhověkostí proslulé
„A německý Mercedes-Benz a Volkswagen a také americký koncern General Motors,“ doplnil výčet servisní specialista Červenka. „Pro čtenáře by tak mohlo být zařazení motorů Toyota, a také přítomnost pohonných jednotek značky BMW v níže uvedeném výčtu, překvapením,“ pokračuje Pavlíček. „To, že zejména u BMW znají zákazníci spíše komplikované technologie se složitými koncepcemi neznamená, že u starších agregátů nelze ukázat nadprůměrnou spolehlivost, a to právě chceme,“ doplnil pan Červenka.
Řadové šestiválce v kategorii nájezdu nad milion kilometrů hrají prim. Relativně jednoduchý design je základem úspěchu, k tomu celková vyváženost a nekomplikovanost systému není rušena nežádoucími vibracemi. To vše má vliv na pozitivní provoz. Není problém, aby takové motory najely více než milion kilometrů. „Je zapotřebí rozlišovat ovšem mezi motorem, který najede bez problémů milion kilometrů a zbytkem auta,“ říká specialista Červenka.
Motor přežije milion kilometrů, spojka asi ne
„Zejména u sportovně laděných stroj motor přežije, ale to samé nelze říct o podvozku, zavěšení, převodovce, v žádném případě spojce a ostatních komponentech spotřebního charakteru,“ upřesňuje Pavlíček, „to, že funguje motor neznamená, že jde o bezporuchové auto jako takové. Ale stát se může i to.“
Nejjednodušší čtyřválce jsou také spolehlivé, ale na rozdíl oblíbených větších motorů, třeba i osmiválců, nejsou mezi motory s milionovým nájezdem tak zastoupené. Je třeba poznamenat, že jednoduché atmosférické motory jsou spolehlivější než přeplňované verze. Ty mají složitější konstrukci a jsou více zatěžované, i díky vyššímu výkonu.
Šestiválce vedou, odolné jsou i čtyřválce
To se projevuje negativně na jejich trvanlivosti. Milionářskou elitu motorů Toyota otevírá světoznámý dvoulitrový čtyřválec 3S-FE s šestnácti ventily. Je známý hlavně z nejoblíbenějších modelů značky, a to RAV4, Avensis, Celica, Camry a MR2. Ty znají hlavně zákazníci mimo domácí trh. Na export naopak nešly povětšinou modelové řady Carina, Corona, Vista, Caldina a nespočet dalších modelů.
Benzínové pohonné jednotky 3S-FE byly vyráběny v letech 1986 až 2000 – a pokud pohonná jednotka přiškrcená evropskými regulemi nabízela pouhých 120 koní, tak nejagilnější varianta verze 3S-FE dosahovala 140 koní výkonu. Za další velmi slavné motory, který najedou i milion kilometrů, lze považovat šestiválce s označením 1JZ-GE o objemu 2,5 litru a třílitrové motory 2JZ-GE.
Milion kilometrů najede i leckterý japonský diesel
Agregáty fungovaly v modelech Chaser, Cresta, Crown, Progres, výkonnější 2JZ-GE byl montován také do dvoudveřových řad Altezza, Aristo, Soarer a Supra. Toyota vyráběla motory 1JZ-GE od roku 1990, třílitrová varianta debutovala o rok později. Výroba běžela dlouhých sedmnáct let, poslední japonská auta s těmito motory byla vyrobena v roce 2007.
Vrchol nezničitelných pohonných jednotek značky Toyota představuje čtyřlitrový osmiválec 1UZ-FE. Tím byly vybaveny starší verze modelů Aristo, Crown, Soarer a také japonská Toyota Celsior. Motor je také známý ze sesterské značky Lexus, v sedanu LS byl při dobré péči také schopen odkroutit nájezd milion kilometrů. Kromě benzínových pohonných jednotek má Toyota i spolehlivé naftové motory.
Odolné jsou také mnichovské řadové šestiválce
Například ten s kódovým označením 1HD, který je proslulý z Toyoty Coaster, užitkových vozů a svého času i legendárního modelu Land Cruiser. „S počty vyrobených benzínových motorů řady S, kam patří i 3S-FE,“ poukazuje odborník pan Pavlíček, „se tyto naftové motory nedávají srovnávat. Spolehlivostí ovšem ano.“ Jak je na tom BMW, které bylo v úvodu také zmíněno? „Mezi bavoráky jsou milionářskými motory hlavně řadové šestiválce M30 a M50, které byly desítky let vyráběny v obrovských objemech.
Prošly řadou úprav a podívaly se pod kapotu řady 3, 5, 6 i 7,“ prezentuje odborník Červenka. Šestiválec M30 debutoval v roce 1969 u modelu s kódovým označením E3. Výrobu uzavřela řada 7, ovšem již druhé generace E32. Tyto vozy byly vyráběny do roku 1994. Dnes se mohou tyto automobily chlubit právem nájezdem kolem milionu kilometrů. Konstrukce novějšího motoru M50 se potvrdila být také velmi úspěšnou a odolnou.
Výdrž a nájezd dnešních motorů ukáže až čas
Přes všechna pozitiva však agregát ve výrobě dlouho nevydržel. První vozy sjely z výrobní linky v roce 1990, aby o čtyři roky později BMW výroby utlumilo. V roce 1996 zmizel motor z původní nabídky, přesto v některých modelech ale vydržel až do roku 2000. „V ultimativní verzi mluvíme o M3 generace E36, stejně jako Z3 M, jak coupé, tak roadster,“ říká Červenka.
I v Mnichově mají osmiválec, který zvládne nájezd milion kilometrů je to atmosférický motor s označením M60. Je z let 1992 s objemem 3.0 a 4.0 litru z řad 5,7 a 8. V roce 1995 jen začal nahrazovat motor M62, rok nato byl M60 z výroby vyřazen. Nakonec nafta, jako v případě Toyoty. U BMW stojí za zmínku řadový šestiválcový turbodiesel s označneím M57. Byl představený v roce 1998, vznikla řada modifikací o objemu 2.5 a 3.0 litru. Byl použit ve většině modelových řad, dostal se i do SUV divize X, totiž do X3, X5 a X6. Rok 2013 lze pak považovat za konec výroby.