Kdykoli je auto špinavé je špatná odpověď, načasování je zásadní a podstatné. Chybuje skoro každý motorista.
Udržování automobil v čistotě možná na první pohled souvisí pouze s estetikou, možná osobní hygienou řidiče či provozovatele, ale není tomu tak. Mytí auta je velice důležité i v rámci prodlužování bezvadného stavu a slušné kondice. Spolu s péči o pneumatiky, pravidelnými výměnami oleje a dalších technických kapalin, kontrolou vzduchového filtru, patří mytí mezi základní povinnosti každého dobrého řidiče. Udržuje se tím hodnota auta, funguje jako prevence před zdravotními potížemi řidiče i celé posádky.
V zimě se auto myje, jen když nemrzne
Mytí vozu má však svá specifika a pravidla, která je dobré dodržovat. Je podstatné, jakou chemii volí řidič pro mytí, celý proces má několik fází, které nelze vynechat, jinak hrozí poškození karoserie. Záleží na volbě jak kosmetiky a také pomůcek. Co ale spousta řidičů neví, podstatný je také čas mytí auta. Chladné a vlhké počasí není optimální. Neznamená to ale, že by na podzim a v zimě měl automobil zůstat bez mytí.
Právě zimní období je pro automobil velice náročné. Sníh, led, břečka, navíc mnohdy prosolené a promíchané se štěrkem, přímo ohrožují zejména spodní část automobilu. Odletující kamínky jsou hrozbou pro lak karoserie a čelní sklo. Zde ale mytí nepomůže, prevencí je do určité míry keramické ošetření, respektive pouze vhodná a pevná ochranná fólie. Sůl je svou agresivitou nežádoucí pro podvozkové komponenty a obecně veškerý prostor ve spodní části vozu.
S ochranným nástřikem nemá sníh se solí šanci
V zimě je důležité mytí auta naplánovat. Vyrazit ven k autu s kýblem a houbou, když jsou teploty pod nulou, je kontraproduktivní. Nejenom že „pečlivý“ řidič omrzne, ale může poškodit auto. Zanese vodou například zámky, panty, škvíry, voda v nich okamžitě zamrzne a začne negativně působit na materiály. V zimě se hodí investovat do vnitřního mytí či mytí bez vody.
Ohledně sněhu, bahna, břečky se slanou přísadou se hodí už před příchodem zimy investovat do prevence. Tou může být vhodné ošetření podvozku nástřikem. Takzvané voskování auta stojí kolem deseti tisíc korun v závislosti na nabídce a kvalitě služby, a ošetří auto minimálně na dva roky. Zezačátku je zvenku nástřik trochu cítit, ale po pár dnech to zmizí. Pak už jen stačí auto odspodu opatrně oplachovat bez saponátu, pouze vodou.
Pod stan s kýblem a houbou, nejenom tábořit
Na druhou stranu ani v létě nejsou chvíle, kdy je dobré začít automobil zbavovat nečistot. V horkém letním dni může voda nalitá na rozpálenou karoserii poškodit povrch. Čistá voda je v pořádku, rizikem je jen ledová kapalina nalitá na rozpálené matriály, hrozí praskliny. Jakákoli jiná kapalina může být v parném létě problémem. Nevhodná kosmetika nebo nesprávný roztok se na horkém plechu rychle odpaří a může dojít ke vzniku skvrn, map, prasklin.
Jaký je tedy ideální čas na mytí auta? Kdykoli, jen mimo extrémy. V zimě, když nemrzne, což lze suplovat ošetřením v interiéru, nebo chemickým mytím bez vody. V létě mimo přímé slunce, ideálně dopoledne. Anebo naopak pozdě odpoledne, když je slunce za vrcholem a teploty klesají. Není-li vyhnutí, osvědčilo se v létě zajet s autem alespoň do stínu, je-li to možné. Chytří řidiči pro letní mytí na slunci používají jednoduché a levné party stany, pod které se i s autem schovají.