Řidiči napjatě otevírají své schránky. Kdo do 3 dnů nezareaguje na dopis, koleduje si o pokutu 9 750 Kč

Zastavovat a platit na místě řidič nic nemusí, ušetří se tím čas v kolonách. Kdo ale zapomene uhradit drobný poplatek, přijde o tisíce.

i Zdroj fotografie: Policie ČR
                   

Cestování po dálnicích je pro většinu z nás něčím, co bereme jako nutné zlo. Mnozí z nás se na něj dívají jako na nezbytný prostředek k tomu, abychom co nejrychleji překonali dlouhé vzdálenosti a dostali se z místa A k cíli do místa B. Já rád řídím auto, je to pro mne zábava. Nicméně stát hodiny na plynu s volantem rovně na dálnici? Nic zábavného. A to nemluvím o tom, když se na dálnici něco stane, ta se ucpe a z nudné jízdy rovně se stane poskakování v koloně. Kolem dálnic také obvykle není nic moc na dívání.

Co se to v Česku děje?

Třeba z Prahy na Hradec Králové, to je vyloženě nuda. Tam nejsou ani čerpací stanice, kde by člověk mohl zaparkovat a občerstvit se. Nebo z Prahy na sever, na Ústí. Také nic moc. V zahraničí to může být jinak, už jenom proto, že člověk vidí jiné věci, než na které je zvyklý. Jestliže v Čechách máme kolem silnic a dálnic pšenici, nebo spíše řepku, v zahraničí to může být jinak. Maďarská pusta má možná něco do sebe, francouzská pole s levandulí jsou vyloženě nádherná. Nicméně cestování právě po Francii může být opravdovým zážitkem nejen pro oči, ale i pro duši. Krajina, vinice, fialové lány – to vše může přinést unikátní vizuální zážitky.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Ovšem také zásah do rozpočtu, pokud se řidič kochá a nemyslí na to, že by měl platit. Řidiči asi vnímají mýtné brány jako otravnou nutnost, která kazí pohodlí na cestách. Ale nechtějí se o nic moc starat. Francouzi přišli s řešením, jež na jednu stranu snižuje čas čekání ve frontách na mýtných branách. Na druhou stranu se může prodražit. Free Flow je systém, který je v provozu na několika úsecích dálnic ve Francii a v několika jiných evropských zemích, jako je Itálie, Španělsko a Portugalsko.

„Auto za 50 000 000 Kč: Vyráběli jsme ho 1 rok, zcela podle speciálních přání zákazníka. Takovou nádheru ještě Česko nevidělo“

Princip systému Free Flow je jednoduchý. Kamery umístěné podél dálnice snímají registrační značku vozidla, vy nemusíte zastavovat u mýtné brány. To znamená, že systém umožňuje plynulý průjezd a teoreticky by mělo být možné pokračovat v jízdě bez jakýchkoliv přerušení. Tento systém už funguje například na dálnici A4 mezi Saarbrückenem a Metzem nebo na A79 mezi Montmaraultem a Digoinem, zaslechl jsem cosi o rozšíření na další úseky, například na A13 z Paříže do Caen. Systém ale přináší i značné nevýhody. I když se vše zdá být navrženo pro pohodlný a bezproblémový průjezd, ne vše je tak jednoduché, jak se na první pohled zdá.

Taky jste tudy projeli?

Systém Free Flow neumožňuje platbu přímo na mýtné bráně. Jistě, to by popíralo snahu o plynulost. Jak to funguje v praxi? Projedete mýtnou bránou a musíte zaplatit do 72 hodin. Můžete to provést online kartou, na některém z odpočívadel, v trafice nebo jiných místech. Možnost zaregistrovat své auto online je volbou pro ty, kteří pravidelně jezdí po francouzských dálnicích. Nebo nechtějí myslet na to, že mají zaplatit. Každopádně projedete mýtnou branou, systém zachytí vaši registrační značku, zaznamená platbu. Problém může nastat, pokud zapomenete zaplatit. V takovém případě vám přijde výzva k platbě, která už může obsahovat poplatek navíc.

iZdroj fotografie: Aktron / Creative Commons / CC-BY-SA

Pokud nebudete reagovat, po dvou týdnech vám přijde další upomínka a budete muset zaplatit pokutu ve výši 90 eur (asi 2 340 Kč). Pokud se to stane opakovaně a nebudete reagovat, výše pokuty může vzrůst až na 375 eur, což je přibližně 9 750 Kč. To už je částka, která vám může zkazit celý dojem z cesty, ať už jde o dovolenou nebo pracovní jízdu. Představme si nyní, že by podobný systém platby bez zastavování a pokut do 72 hodin fungoval i u nás. Technologické možnosti by tu byly – kamery, které snímají nákladní vozy, už máme.

Snad jste nezapomněli zaplatit

Ale jak by čeští řidiči zvládali kontrolu platby? A přiznejme si to, kdo z nás si pravidelně kontroluje platby na online portálech nebo hledá místo, kde zaplatit mýtné? Když je potřeba zaplatit na poslední chvíli, mnoho lidí by určitě zapomnělo a problém by byl na světě. Na třetí upomínku by jistě mnozí řidiči nemysleli a v případě vysoké pokuty by se možná začali ptát, zda je vůbec výhodné jezdit po dálnici.

iZdroj fotografie: Zeitblick / Creative Commons / CC-BY-SA

Tady se zdá, že systém placení časové dálniční známky je výhodnější. Minimálně levnější než řešit pokuty za jízdu po dálnici ve Francii. Sice tady máme navýšení na 2 440 Kč pro rok 2025. Což je dost skok z loňských 2 300 Kč, navíc tady ministr dopravy nesplnil, co slíbil, a je tady 40 Kč zaokrouhleno navíc na každý kupon. Ale co. Zastavovat nemusíme, řešit mýtné nemusíme (mluvím za řidiče osobních aut), řešit jednotlivé platby nemusíme.

Také úplně vidím, jak by řidiči zkoušeli v ČR systém obejít a nějak přechytračit. Tady mám podezření, že by se rojili podvodníci s překrytými SPZ jako houby po dešti. Tak jako tak, jestliže plánujete cestu do Francie, nezapomeňte, že mýtné brány, které bývaly běžné, už nejsou jedinou variantou. Že nový systém může být výhodný, ale pokud zapomenete na platbu, můžete se dostat do finančních problémů. Je zbytečné, aby po čase po příjemné cestě začaly z Francie chodit „pozdravy z dovolené“ s příkazem k úhradě.

Je náš systém lepší?

Diskuze Vstoupit do diskuze
73 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články