Na dálnicích po celé ČR rozmístili pokutové pasti: Kde jsou a co kontrolují? Už zaznamenaly 300 000 přestupků

Veřejnost nemá leckdy ani páru o tom, že je neustále pod dohledem státu. Stačí drobná chyba, a pokutě se občan s osobním autem nevyhne.

i Zdroj fotografie: Czechtoll, koláž Ondřej Komárek pro AutoŽivě
                   

Sledují nás, a ani o to nevíme. Teď nejde o problém nějakého špionážního thrilleru, stejně tak nejsem paranoidní. Nečtu konspirační weby a nemám pocit, že v každém stínu je nějaký bubák. Tohle je ale fakt. Stát, pokud má nějaký nástroj, jak občana sledovat, tak to dělá. A klidně prostřednictvím soukromých firem. Že nevíte, o čem je řeč? O to je to smutnější. Ale pokud někdy jezdíte po dálnici, a vlastně nejen po ní, setkali jste se s tím. A skutečně, může se stát, že o tom ani nevíte.

Kamery a radary na každém rohu, člověk oku státu neunikne

Nejenom to, bez vašeho vědomí, aniž byste to tušili, už se na vás třeba chystá někde nějaká pěkná a mastná pokuta. Víte, co je to mýto? Určitě. A myslíte si, že se vás netýká? Primárně možná ne, pokud jezdíte osobním autem. Ale díky mýtným branám, které sledují nákladní auta, se vás to dotýká bezprostředně a mnohem víc, než si uvědomujete. Co zřejmě nevíte, pokud nejste z oboru, že 1. prosince 2019 uvedla Česká republika do provozu nový systém elektronického mýtného. Je od konsorcia společností SkyToll a CzechToll.

Konečně: Nová dálnice, která změní dopravu v Česku. 35 let čekání se vyplatilo, přinese i speciální výhodu

iZdroj fotografie: Czechtoll

Jistě, nejde o nic jiného než o peníze. Kdo jede po dálnici, musí platit. Osobní auta prostřednictvím dálničních známek, nákladní vozy mají své mýtné. A že je opravdu dost silnic, kde může stát vydělávat. A nejenom stát. V České republice je v současné době zpoplatněno více než 2 400 kilometrů dálnic a silnic I. třídy. Povinnost platit mýtné se vztahuje na vozidla s hmotností nad 3,5 tuny. Běžný občan má občas pocit, že velké firmy jsou prostě mimo soukromý sektor. Že jde o nějaké nadnárodní, globální infrastruktury, za kterými nejsou skuteční lidé.

Dopravní značka je nečitelná. Jestli platí je podle zákona jasné, zda hrozí pokuta také

Opak je pravdou. CzechToll patří do skupiny PPF a je součástí dlouhodobých strategických plánů skupiny v oblasti telekomunikační infrastruktury. Společnost zvítězila společně se slovenským provozovatelem elektronického mýta, společností SkyToll a. s., ve výběrovém řízení Ministerstva dopravy ČR na vybudování systému elektronického mýtného. O tom, jak fungují mýtné brány v rámci sledování řidičů, už jsem psal v jiném článku. Mám osobní zkušenost, stejně jako vím o zkušenostech čtenářů. Nemáte zaplacenou dálniční známku?

Policie nemusí udělat krok a pěkně z tepla sleduje řidiče

Policie nemusí stát u krajnice s dalekohledem v ruce. Připojí se z teplíčka na systém mýtných bran, sleduje vás online. Když projedete pod mýtnou bránou, ta nahlásí že nemáte zaplacené dálniční poplatky. A policie si na vás na dalším sjezdu počká. Jednoduché jak pomyslná facka. Během prvního pololetí letošního roku mýtný systém v České republice zaznamenal přes 300 000 přestupků, což se týkalo 54 827 vozidel. Tento nárůst, oproti stejnému období loňského roku, představuje zvýšení o 44 000 přestupků, tedy o více než 17 procent.

Brňák přišel na způsob, jak využívat dálnice zdarma bez placení dálničních známek. Otestovali jsme ho, funguje

iZdroj fotografie: Policie ČR

Nejčastější příčinou chyb byl nesprávně uvedený počet náprav, jízda bez registrace v mýtném systému nebo nedostatečný kredit v předplaceném režimu. Podle společnosti CzechToll, která mýtný systém spravuje, se počet přestupků neustále zvyšuje. V roce 2020 systém zaznamenal 135 000 přestupků, ale letos je tento počet mnohem vyšší. Z celkového počtu incidentů tvoří téměř dvě třetiny (57 procent) případy, kdy dopravci nesprávně nastavili počet náprav vozidla.

Desítky tisíc aut neuniknou, počítač nemusí jíst ani spát

Sedmnáct procent případů tvoří jízda bez platné smlouvy s provozovatelem mýtného systému. To je další častá chyba, kterou dopravci dělají. Dalších 11 procent přestupků pak představuje jízda s nedostatečným kreditem u vozidel, která jsou registrována v předplaceném režimu. Mýtný systém využívá 66 pevných kontrolních stanic, denně zpracuje přibližně 270 000 vozidel s hmotností nad 3,5 tuny. Tyto vozy jsou také kontrolovány Celní správou, ta denně prověří v průměru 140 vozidel. V loňském roce bylo kontrolováno průměrně 4 500 vozidel denně.

GLOSA: Zdražení dálničních známek na 9 900 Kč ročně. České dálnice to potřebují, už se nedá čekat

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Celní správa za první pololetí letošního roku vybrala na pokutách za mýtné přestupky 2,5 milionu korun, což je výrazně méně než loňských 14,5 milionu. Česká nákladní auta se podílela na celkovém počtu přestupků z 38 procent, což je stejně jako loni. Následují vozidla z Polska s 21 procenty, vozidla z Rumunska se šesti procenty a vozidla z Německa s pěti procenty. Incidenty, které systém zaznamená, předává společnost CzechToll Celní správě.

Soukromá firma kontroluje řidiče a pak je udává státní správě

Ta pak uděluje pokuty a rozhoduje o jejich výši. V letošním prvním pololetí Celní správa zahájila 11 206 řízení o mýtných přestupcích. Při každém řízení jsou projednávány všechny incidenty, které byly detekovány systémem elektronického mýtného u konkrétního vozidla. Za první pololetí tohoto roku zaplatili provozovatelé nákladních vozidel na mýtném v České republice celkem 8,5 miliardy korun.

150 km/h na dálnicích je znovu ve hře, chce ji nová vláda. Dopravní experti se k tomu ale ostře postavili

iZdroj fotografie: Se souhlasem Jana A.

To je o jednu miliardu více než ve stejném období loňského roku. V České republice je v současnosti zpoplatněno 2 835 kilometrů dálnic a silnic první třídy, což je meziročně nárůst o 435 kilometrů. Povinnost platit mýtné se vztahuje na všechna vozidla s hmotností nad 3,5 tuny. Jistě, tohle bylo hodně o náklaďácích. Ale jak jsem zmínil, není to jen o nich. Sám jsem toho důkazem, jak se dá systém mýtných bran využít i pro sledování obyčejných řidičů v osobních autech. Takže pozor, když vyjedete bez zaplacené dálniční známky nebo třeba bez platné STK, daleko nedojedete. Velký bratr se dívá.

Už jste dostali letos pokutu?

Zdroj: Czechtoll
Diskuze Vstoupit do diskuze
70 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články