Veřejnost nemá leckdy ani páru o tom, že je neustále pod dohledem státu. Stačí drobná chyba, a pokutě se občan s osobním autem nevyhne.
Sledují nás, a ani o to nevíme. Teď nejde o problém nějakého špionážního thrilleru, stejně tak nejsem paranoidní. Nečtu konspirační weby a nemám pocit, že v každém stínu je nějaký bubák. Tohle je ale fakt. Stát, pokud má nějaký nástroj, jak občana sledovat, tak to dělá. A klidně prostřednictvím soukromých firem. Že nevíte, o čem je řeč? O to je to smutnější. Ale pokud někdy jezdíte po dálnici, a vlastně nejen po ní, setkali jste se s tím. A skutečně, může se stát, že o tom ani nevíte.
Kamery a radary na každém rohu, člověk oku státu neunikne
Nejenom to, bez vašeho vědomí, aniž byste to tušili, už se na vás třeba chystá někde nějaká pěkná a mastná pokuta. Víte, co je to mýto? Určitě. A myslíte si, že se vás netýká? Primárně možná ne, pokud jezdíte osobním autem. Ale díky mýtným branám, které sledují nákladní auta, se vás to dotýká bezprostředně a mnohem víc, než si uvědomujete. Co zřejmě nevíte, pokud nejste z oboru, že 1. prosince 2019 uvedla Česká republika do provozu nový systém elektronického mýtného. Je od konsorcia společností SkyToll a CzechToll.
Jistě, nejde o nic jiného než o peníze. Kdo jede po dálnici, musí platit. Osobní auta prostřednictvím dálničních známek, nákladní vozy mají své mýtné. A že je opravdu dost silnic, kde může stát vydělávat. A nejenom stát. V České republice je v současné době zpoplatněno více než 2 400 kilometrů dálnic a silnic I. třídy. Povinnost platit mýtné se vztahuje na vozidla s hmotností nad 3,5 tuny. Běžný občan má občas pocit, že velké firmy jsou prostě mimo soukromý sektor. Že jde o nějaké nadnárodní, globální infrastruktury, za kterými nejsou skuteční lidé.
Opak je pravdou. CzechToll patří do skupiny PPF a je součástí dlouhodobých strategických plánů skupiny v oblasti telekomunikační infrastruktury. Společnost zvítězila společně se slovenským provozovatelem elektronického mýta, společností SkyToll a. s., ve výběrovém řízení Ministerstva dopravy ČR na vybudování systému elektronického mýtného. O tom, jak fungují mýtné brány v rámci sledování řidičů, už jsem psal v jiném článku. Mám osobní zkušenost, stejně jako vím o zkušenostech čtenářů. Nemáte zaplacenou dálniční známku?
Policie nemusí udělat krok a pěkně z tepla sleduje řidiče
Policie nemusí stát u krajnice s dalekohledem v ruce. Připojí se z teplíčka na systém mýtných bran, sleduje vás online. Když projedete pod mýtnou bránou, ta nahlásí že nemáte zaplacené dálniční poplatky. A policie si na vás na dalším sjezdu počká. Jednoduché jak pomyslná facka. Během prvního pololetí letošního roku mýtný systém v České republice zaznamenal přes 300 000 přestupků, což se týkalo 54 827 vozidel. Tento nárůst, oproti stejnému období loňského roku, představuje zvýšení o 44 000 přestupků, tedy o více než 17 procent.
Nejčastější příčinou chyb byl nesprávně uvedený počet náprav, jízda bez registrace v mýtném systému nebo nedostatečný kredit v předplaceném režimu. Podle společnosti CzechToll, která mýtný systém spravuje, se počet přestupků neustále zvyšuje. V roce 2020 systém zaznamenal 135 000 přestupků, ale letos je tento počet mnohem vyšší. Z celkového počtu incidentů tvoří téměř dvě třetiny (57 procent) případy, kdy dopravci nesprávně nastavili počet náprav vozidla.
Desítky tisíc aut neuniknou, počítač nemusí jíst ani spát
Sedmnáct procent případů tvoří jízda bez platné smlouvy s provozovatelem mýtného systému. To je další častá chyba, kterou dopravci dělají. Dalších 11 procent přestupků pak představuje jízda s nedostatečným kreditem u vozidel, která jsou registrována v předplaceném režimu. Mýtný systém využívá 66 pevných kontrolních stanic, denně zpracuje přibližně 270 000 vozidel s hmotností nad 3,5 tuny. Tyto vozy jsou také kontrolovány Celní správou, ta denně prověří v průměru 140 vozidel. V loňském roce bylo kontrolováno průměrně 4 500 vozidel denně.
Celní správa za první pololetí letošního roku vybrala na pokutách za mýtné přestupky 2,5 milionu korun, což je výrazně méně než loňských 14,5 milionu. Česká nákladní auta se podílela na celkovém počtu přestupků z 38 procent, což je stejně jako loni. Následují vozidla z Polska s 21 procenty, vozidla z Rumunska se šesti procenty a vozidla z Německa s pěti procenty. Incidenty, které systém zaznamená, předává společnost CzechToll Celní správě.
Soukromá firma kontroluje řidiče a pak je udává státní správě
Ta pak uděluje pokuty a rozhoduje o jejich výši. V letošním prvním pololetí Celní správa zahájila 11 206 řízení o mýtných přestupcích. Při každém řízení jsou projednávány všechny incidenty, které byly detekovány systémem elektronického mýtného u konkrétního vozidla. Za první pololetí tohoto roku zaplatili provozovatelé nákladních vozidel na mýtném v České republice celkem 8,5 miliardy korun.
To je o jednu miliardu více než ve stejném období loňského roku. V České republice je v současnosti zpoplatněno 2 835 kilometrů dálnic a silnic první třídy, což je meziročně nárůst o 435 kilometrů. Povinnost platit mýtné se vztahuje na všechna vozidla s hmotností nad 3,5 tuny. Jistě, tohle bylo hodně o náklaďácích. Ale jak jsem zmínil, není to jen o nich. Sám jsem toho důkazem, jak se dá systém mýtných bran využít i pro sledování obyčejných řidičů v osobních autech. Takže pozor, když vyjedete bez zaplacené dálniční známky nebo třeba bez platné STK, daleko nedojedete. Velký bratr se dívá.