Řešením veřejné mobility mají být elektromobily. Už teď tady je několik cest, které fungují, proč se tedy držet jen čistě elektrického proudu?
Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.
Každý přechod na nové zdroje energie přináší problémy. Stačí se podívat do minulosti. Kdysi byli lidé proti nahrazení tažných koní, děsili se parního stroje. Pak se obávali práce se spalovacím motorem. Výměna zvířat za motory se ukázala jako změna k lepšímu. Mohlo by totéž platit pro elektromobily? Větší a větší rozšíření elektromobilů nutí zamyslet se nad otázkou, zda je současný automobilový průmysl připraven na tuto technologickou změnu.
Na první pohled jde o řešení, v reálu se žene lidstvo do potíží
I když elektromobily přinášejí řadu výhod, je zde i nemalá řádka negativních aspektů, sporných bodů, nezodpovězených otázek. Třeba jako jsou limity současných lithium-iontových baterií. Současné lithium-iontové baterie mají svá omezení, jako je nižší energetická hustota, dlouhá doba nabíjení a problémy s chlazením. Ty mohou vést k přehřátí a požárům. Pokud dojde k požáru, tak je problém články uhasit. Hoří i pod vodou.
Navíc výroba a recyklace těchto baterií nejsou ekologické. To nutně vyžaduje další inovace. Rozsáhlé zavedení elektromobilů vyžaduje zvýšení kapacity elektrických sítí a vytvoření rozsáhlé nabíjecí infrastruktury. Problémem je také zdroj energie pro tyto sítě, který v mnoha případech pochází z fosilních paliv. U nás máme jaderné elektrárny, ale ty byly v ostatních zemích EU zrušeny. A nabíjet tisíce a tisíce aut ze sluneční energie a větru nelze.
Pořizovací cena elektromobilu je vysoká. To omezuje dostupnost pro běžného spotřebitele. Jinak řečeno, je snazší koupit si ojetou Fabii než elektrické auto. V neposlední řadě jsou tady jiné možnosti, které nejsou vyloženě slepou uličkou. Hybridní auta jsou jistě rozumným přechodovým krokem, když ne řešením. Hybrid kombinuje výhody elektromobility s vyspělou technologií spalovacích motorů.
Plug-in hybridy nebo syntetická paliva jsou řešením už teď
Emise hybridu jsou minimální, pokud jezdí na elektrický pohon. Což dnes už není problém, sofistikované hybridy toto umí. Díky spalovacímu motoru se nestane, že řidič zůstane s autem někde „viset“ s vybitou baterií. Dojezd je výtečný, právě díky benzínu v nádrži. A odpadá nabíjení. Respektive plug-in hybridy je možné dobíjet, ale často to není povinností. Každopádně právě toto je podle mne cesta.
Slibnou alternativou může být vodíková technologie. Již teď fungují syntetická paliva, která plně nahrazují benzín. Problémem je pouze cena, nic moc jiného. Syntetika funguje beze změn u většiny moderních spalovacích aut. Závěrem lze říci, že automobilový průmysl má před sebou ještě dlouhou cestu. A těžko říct, kdy a zda vůbec bude plně připraven na rozsáhlé zavedení elektromobilů. Násilné protežování elektrických aut tomu jistě nepomáhá.