Jeden den bude vaše Škoda Octavia 1.9 TDI v pořádku, a druhý den to samé auto neprojde kontrolou na STK a vy o ně přijdete.
Ohledně nových pravidel a emisí je toho tolik, že se v tom někdy veřejnost ztrácí. Ve vzduchu visí zákazy, ne každý ví, jaké a kdy začnou platit. Někdy je to i tak, že v rámci Evropské unie některá nařízení v různých státech začnou platit jinak. Některé státy si umí vyjednat výjimky na jednotlivé regule, jiné ne. Teoreticky se tak může stát, že třeba v Německu něco začne platit a u nás nezačne. Příkladem je třeba zákon o zbraních.
Máte Škodu Octavia 1.9 TDI a 2.0 TDI? Pak o ně můžete přijít
Ale naopak, existují nařízení, která jsou u nás přísná, jindy si je naopak uměli vyjednat lépe. Což mi koneckonců hlava nebere, Evropská unie by tady měla být pro všechny, měla by být nakloněná všem svým členským státům. A ne aby členské státy musely vyjednávat o tom, co je pro ně dobré nebo lepší. No nic, toto bych asi nikdy nedokázal pochopit, tak zpátky k emisím. Nové emisní plány Evropské unie představují vážnou hrozbu pro miliony dieselových automobilů, které aktuálně splňují emisní normy Euro 5 a Euro 6.
Situace by mohla od ledna dramaticky ovlivnit provoz těchto aut, a to i přesto, že momentálně plní platné emisní předpisy. V Německu by se tento problém mohl týkat až 8,2 milionu automobilů. Tento potenciální dopad přiměl spolkového ministra dopravy Volkera Wissinga k tomu, aby napsal dopis předsedkyni Evropské komise Ursule von der Leyenové. V dokumentu žádá o naléhavé řešení.
Já mám obavu, že žádat sice může, ale to je tak všechno. Že ho EU pošle slušně řečeno k šípku. Nicméně Wissing v tomto dopise zdůraznil, že by Evropská unie měla ukončit svou protiautomobilovou politiku. Podle jeho názoru lidé prostě potřebují svá auta a nepřipustí, aby jim byla odebrána kvůli novým předpisům. Evropská komise by měla rychle zareagovat a zajistit, aby se situace nevyhrotila. Jak říkám, já s tím samozřejmě souhlasím, ale mám obavu, že Evropská unie je tady doslova hluchá.
To, co platilo dnes, už zítra platit nemusí. Auta budou na odpis
Klíčový problém spočívá v plánované změně způsobu měření emisí, kterou chce Evropská unie zavést. Namísto měření emisí ve stacionárních střediscích by se zplodiny měřily za skutečných jízdních podmínek. Tento posun v metodice by mohl negativně ovlivnit i vozidla, která již byla schválena podle dřívějších předpisů. V důsledku toho by mohlo dojít ke zpochybnění povolení k provozu pro osobní vozy, které splňují emisní normy Euro 5 a Euro 6. Co by se mohlo stát? Auta, která doteď byla v pořádku, by najednou neodpovídala předpisům.
Je klíčové, aby se předešlo tomu, že by miliony automobilů byly najednou považovány za nevyhovující. V souvislosti s těmito plány Evropská unie usiluje o to, aby po roce 2035 prakticky zakázala prodej nových automobilů se spalovacími motory. V případě, že by bylo skutečně zpochybněno povolení k provozu pro auta s normami Euro 5 a Euro 6, řidiči by se mohli ocitnout v situaci, kdy by jejich vozy již nebyly legálně způsobilé k provozu na veřejných komunikacích. Co by to znamenalo? Některé hlasy říkají, že by to vedlo k masivním nákladům na nákup nových aut.
Kupovat auta levně z Německa? U nás STK také neprojdou
Jinak řečeno, lidé by museli kupovat drahá elektrická auta. Jenže na ta prostě veřejnost nemá, a mít nebude. Pokud by se někdo chtěl radovat, že Němci přijdou o svá auta, která bude možné levně kupovat a vozit do Česka, nebyl bych tak nadšený. Myslím si totiž, že opatření by platilo pro celou Evropskou unii. A jakkoliv si lze v rámci některých legislativních věcí vyjednat určité výjimky, tady by to prostě nešlo.
Tento balvan by spadl i na nás. Upřímně, pokud odbočím, nechápu, že si tohle automobilky nechají líbit. Musí jim být přece jasné, že lidé nebudou kupovat masivně elektrická auta tak, jako kupují ta se spalovacími motory. Z toho důvodu nebudou mít automobilky takové příjmy, takový zisk. Pokud ho budou chtít dosáhnout, budou muset zdražovat už tak drahá elektrická auta. A o to méně je lidé budou kupovat!
EU neví, co dělá, a lidi zavírají oči. Tohle chcete, přijít o svá auta?
On je to pro Evropskou unii problém. Přechod k elektromobilitě neprobíhá tak rychle a tak plynule, jak se původně očekávalo. Evropská unie tak hledá další cesty, jak dosáhnout svého ambiciózního cíle uhlíkové neutrality do roku 2050. Aniž by si připouštěla, že daného cíle prostě možná není reálné dosáhnout. Kromě zákazu prodeje nových vozidel se spalovacími motory od roku 2035 tak EU může ze zoufalství přijmout ještě zmíněné drastické opatření – zákaz provozu již existujících automobilů.
Pozor, ono je to opravdu jednoduché. Stačí změnit pravidla, stačí změnit metodiku, a vaše auto bude nevyhovující. A máte smůlu. A nic s tím neuděláte. Tohle by postihlo především dieselová auta splňující normu Euro 5, vyráběná od roku 2009. A také některé modely, které splňují normu Euro 6, čili automobily vyráběné až do roku 2014. To je šok, co? Ruku na srdce, kolik z našich čtenářů má právě takto stará auta?
Znovu to opakuji, tohle není žádná fikce. Je to myšlenka, že by se změnila pravidla, a auta, která doteď byla v pořádku, by se stala nepatřičnými. Nic víc, nic míň. Najednou se stane, že auto, které je v pořádku současnou optikou legislativy, neprojde STK. Tento zdánlivě nerealizovatelný scénář by mohl být skutečností již od ledna příštího roku. Co na tom, že by takový krok byl nejen absurdní a obtížně realizovatelný?
Že by znamenal popření základních demokratických principů? Já si říkám, jak dlouho vlastně ještě veřejnost strpí to, že po ní Evropská unie takto šlape. Copak je každému jedno, že přijde o to, co má? A že bude jenom platit a nebude moct jezdit autem a svobodně se pohybovat tak jako teď? Tohle hraničí s totalitním režimem tak, jak jsme ho znali dřív. A neříkejte, že ne.