Co dělat, aby naftový motor vydržel co nejdéle? Nepodcenit pravidelnou péči, základem je starost o kvalitu motorového oleje.
Dalo by se říct, že nejlepší časy mají naftové motory už za sebou, že nás čeká globální elektrifikace. Těžko ale odhadovat, co se stávajícím odklonem od spalovacích motorů udělá energetická krize a vysoká cena elektřiny. Nicméně s vývojem nových naftových motorů už mnoho automobilek nepočítá, a tak se vyplatí starat se o ty, které mají řidiči doma v garáži.
Diesel funguje skvěle. Pouze s pravidelným servisem
Dieselové agregáty trpí bez rozdílu značky, objemu či výkonu na určité specifické neduhy. Problémy leckdy umocňuje počasí a klesající teploty. Pokud není naftový motor správně a pravidelně servisován, zhoršuje se jeho kondice a roste poruchovost. Aby se jim řidič vyhnul, musí pravidelně kontrolovat určité parametry. Některé úkony zvládne sám svépomocí a nemusí s nimi jezdit do servisu.
Zoxidovaný olej v motoru
Jde o velmi závažný problém, extrémně rozšířený mezi majiteli naftových aut. Pokud se dieselová pohonná jednotka dlouho nepoužívá, mívá často problémy s oxidací oleje. A nezáleží na tom, zda je v garáži a nejezdí, protože majitel vůz nevyužívá. Anebo jestli je dlouho na prodejní ploše autobazaru. V druhém případě je to varovný prst pro zájemce, kteří kupují vůz a sledují co nejnižší nájezd.
Pokud auto najede za rok opravdu velmi málo kilometrů, je nutností před koupí zkontrolovat servisní knihu a četnost výměny oleje. Jestliže auto stálo rok, dva a pak by mělo jít do prodeje a začít jezdit, výměna motorového oleje, v podstatě okamžitě, je nepřehlédnutelnou nutností. Při oxidaci oleje dochází k tomu, že do oleje vstupuje vzduch a vytváří bubliny, které mohou narušovat správné mazání.
Měnit olej se musí, i když auto nejezdí
To může způsobit nestabilitu nebo vážné poškození motoru. To, že motor není znečištění, a při vizuální kontrole vypadá v pořádku, je irelevantní. Nezáleží na tom, za jakého důvodu automobil dlouhodobě nejezdil. Pokud má za sebou auto delší dobu nečinnosti, výměna motorového oleje by měla proběhnout co nejdříve, rozhodně před znovuzahájením běžného provozu.
Vlhkost vzduchu
Dalším prvkem, který může kontaminovat mazivo motoru, je voda. A nemusí jít jen o přímé přívaly deště, stačí vlhkost obsažená ve vzduchu. Pokud diesel stojí příliš dlouho, dostane se vlhkost do agregátu a kontaminuje motorový olej. Hydratace může způsobit klepání motoru. Voda také zvyšuje oxidaci, ta byla podrobně vysvětlena výše. Vlhkost objektivně narušuje proces mazání a tím ohrožuje životnost motoru.
Zanesené výfukové potrubí
Naftový motor generuje více kouře než motor benzínový. Může také vydávat nepříjemný zápach. Pokud si řidič všimne, že se mu na výfukovém systému usazuje černý kouř, respektive saze, měl by to řešit. Vyčištění je jen odstranění důsledku, jde o symptom, že může být poškozený vstřikovač, čerpadlo vstřikovače, vzduchový filtr nebo EGR ventil. V krajním případě se může jednat o poruchu turbodmychadla.