Co dělat, když se začne z naftového motoru ozývat klepání a skřípání? Nečekat na nic a velmi rychle se objednat do autoservisu.
Nemažete, klepe to! Pamětníci a odborníci na českou filmografii ihned poznají hlášku z ikonického filmu Jáchyme, hoď ho do stroje! Bez ohledu na děj a zápletku je zřejmá ta věc, že pokud začne motor klepat, jedná se o nežádoucí stav. Nejde jenom o klepání, jakýkoli jiný zvuk než ten, který je obvyklý, tedy pravidelný odraz bezchybného chodu, je známkou pravděpodobného poškození a technických potíží.
Skřípaní, klepání a ťukání znamenají problém
Jak odhalit podle sluchu, co se děje? Vznětový motor, stejně jako benzínový, vydává při svém provozu různé zvuky. A to je v pořádku, nejedná-li se o anomálie a zvuky, které se začnou ozývat nečekaně. Jsou ale chvíle, kdy práce pohonné jednotky zní jinak, než by měla. Z pod kapoty se začnou linout zvuky, na které není řidič zvyklý.
Nový zvuk lze zpravidla popsat jako „kovový,“ připomínající skřípání. Navíc zní odlišně v závislosti na tom, zda je motor studený po nastartování, anebo jde o zahřátý agregát po delší jízdě. V takovém případě se jedná s největší pravděpodobností o poškozené čerpadlo chlazení. Vzhledem k pravděpodobnému rozsahu poruchy, která mlže auto potkat, je nutné brát zvukové projevy jako vztyčený prst a jasné varování. Jde o vážnou věc.
Klepání ustane se zahřátím motoru, to je běžné
Náklady na opravu nejsou nízké. Dokonce to může skončit nutností koupit nové čerpadlo chladící kapaliny a nový pohon rozvodů. Skutečný rozsah servisu a kalkulace opravy zazní až při demontáží vozu na dílně. Zvuky z pod kapoty se mohou lišit, a ne každý je od sebe dokáže rozpoznat.
Z dieselového motoru se může ozývat matný, kovový klapot, který se zvyšuje s otáčkami motoru. To indikuje opotřebování pouzder. Drnčení zase signalizuje poruchu alternátoru. Klapot od motoru, který ustane? Když se motor zahřeje a dojde k roztažení materiálu, vůle na ventilech je potlačena a klapání zmizí.
Zvuky od motoru někdy nesouvisí s motorem
Skřípání, rány, rázy a bouchání od motoru obvykle nesouvisí s chodem motoru jako takového. Ale motoru se mohou týkat, tedy jeho uložení. Když řidič slyší rány z motorového prostoru, buď při akceleraci nebo při brždění, popřípadě v ostrých zatáčkách, jsou pravděpodobně opotřebované silentbloky. Zde není jiná šance, než dojet do autoservisu a objednat si výměnu. Nehrozí poškození motoru, určitě ne akutně.
Je důležité prohlásit, že auto není hudební nástroj. Žádné zvuky či „melodie“ nejsou dobré. Jakmile se začne ozývat nějaký nový zvuk, neměl by řidič na nic čekat a měl by vyhledat odbornou pomoc. Zanedbání preventivní prohlídky a analýzy zvukových anomálií se může prodražit, v extrému dokonce až výměnou motoru.