Otázka, kterou neradi slyší ti, co si koupili elektrické auto: není náhodu na provoz levnější benzín? Odpověď nepotěší.
Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.
S elektrickými auty jezdím jen z donucení. Abych byl přesný, přežiju jezdit s nimi v rámci testovací novinářské jízdy. Sednu do auta s nabitou baterií, odkroutím si povinný počet kilometrů, ideálně po Praze, a vrátím auto dřív, než kapacita klesne na mez, která by pro mne znamenala stres z toho, že nedojedu. Řeknu to jinak, abych nepůsobil jako diletant. Pokud mohu, tak elektrickými auty nejezdím. To, co mi na nich vadí asi nejvíce, je omezený dojezd, ale dobře, když přijmu, že bych jezdil jen po Praze, tak v pořádku.
Dobíjet EV je složitější než natankovat plnou nádrž benzínu
Skutečně nejvíce iritující je pro mne dobíjení. Už jen ten samotný proces. Dojet někam, kde je nabíječka, a modlit se, aby byla volná. Pak se pachtit s dobíjecím kabelem. Špinit si s ním ruce. Samozřejmě čekat, než se auto nabije. Pak zase kabel uklízet. Nic pro mne. Jediný argument, který by mne mohl obměkčit, je cena. Ujedu 100 km v elektromobilu levněji než ve spalovacím autě? Vzhledem k tomu, že jezdím s přeplňovaným Subaru, určitě. Ale jak by to bylo v porovnání srovnatelných aut. Takže kolik vlastně stojí nabití elektromobilu na 100 km?
Ptám se sám sebe. A mimochodem, tato otázka mi v poslední době přistála v e-mailu už několikrát. Zatímco u spalovacích motorů vidíme cenu paliva na každé pumpě, u elektromobilů je to trochu hra na vyšší matematickou. Náklady na elektřinu pro elektromobil se odvíjejí od dvou hlavních faktorů – ceny za kilowatthodinu a spotřeby konkrétního vozu. Cena elektřiny kolísá mnohem víc než cena benzínu nebo nafty. Závisí na tom, kdy nabíjíte (denní nebo noční proud), kde nabíjíte (doma nebo na veřejné nabíječce) a u jakého poskytovatele.
Nemohu sloužit vlastními výpočty – jak jsem řekl, do elektrického auta nesedám, ale mám kolegu, který si koupil „elektrický Golf“. Tedy nějaké to ID. A ten mi poreferoval, plus jsem prošel zajímavé průzkumy a testy na německých serverech. Podle tamních aktuálních údajů stojí kilowatthodina pro nové zákazníky v průměru 29,18 centu, což je přibližně 7,30 Kč. Pro stávající zákazníky je to v průměru 36,51 centu, tedy asi 9,13 Kč. A to je jen domácí nabíjení – na veřejných nabíječkách to může být jinak. Nejlevnějším elektromobilem je u nás myslím Dacia Spring. Model stojí od 419 900 Kč, ale to teď není důležité. Dacia Spring se prodává s výkonem 45 nebo 65 koní.
Elektrické auto se u nás nedá jako nové koupit pod 400 tis Kč
Při reálné spotřebě 15,4 kWh na 100 km vyjde stovka kilometrů na 141 Kč při domácím nabíjení. Pokud ale nabíjíte na rychlonabíječce, zaplatíte už 227 Kč, u sítě Ionity dokonce 266 Kč. Je tedy levnější elektrické, nebo spalovací auto? Zkusím jinou značku a porovnáme si to. Příkladem budiž VW ID.3 Pro S s výkonem 204 koní, od roku 2024 dokonce 231 koní. Podle testů spotřebuje tento kompaktní elektromobil v průměru 21,3 kWh na 100 km. Při průměrné ceně elektřiny tedy stovka kilometrů vyjde přibližně na 195 Kč.
Ale znovu – to platí jen v případě, že nabíjíte doma na vlastním wallboxu. Pokud využijete veřejnou nabíječku, zaplatíte za stejné množství elektřiny výrazně více, asi 314 Kč. A jak je na tom elektromobil ve srovnání se spalovacím motorem? Porovnejme VW ID.3 s jeho benzinovým sourozencem, VW Golfem 1.5 TSI se 150 koňmi. Golf v běžném provozu spotřebuje asi 6,5 litru benzínu na 100 km. Při aktuální ceně 44 Kč za litr benzínu E10 vás sto kilometrů vyjde přibližně na 286 Kč. To znamená, že náklady na palivo jsou u benzínového Golfu asi o třetinu vyšší než u elektrického ID.3 – pokud nabíjíte doma.
Doma nabíjíte levněji, ale jak člověk vyjede, levnější je benzín
Pokud ale musíte využívat veřejné nabíječky, situace se obrací. Ve veřejné síti už je to asi padesátikoruna k dobru pro benzínový Golf. Když bych měl seřadit auta za sebou tak, jak je srovnali němečtí kolegové, na prvním místě by tedy byla Dacia Spring. Na druhém místě v rámci německého žebříčku úspornosti je Renault Twingo E-Tech s baterií o kapacitě pouhých 22 kWh. Tento malý Francouz se tedy už nevyrábí (nahradil ho Renault 5 E-Tech).
Ale na trhu je stále dost skladových vozů a mladých ojetin. S průměrnou spotřebou 16,4 kWh na 100 km vás sto kilometrů vyjde na 150 Kč. Na rychlonabíječce zaplatíte 242 Kč. Bronzovou příčku obsadil Fiat 500 Elektro. V reálném provozu spotřebuje 16,7 kWh na 100 km. To znamená náklady 153 Kč na sto kilometrů při domácím nabíjení. Na rychlonabíječce 246 Kč a u Ionity v přepočtu 288 Kč.
Takže jaký je závěr? Náklady na elektřinu pro elektromobily jsou relativně nízké, zvláště pokud máte možnost nabíjet doma. V takovém případě jezdíte výrazně levněji než s benzínem nebo naftou. Pokud ale musíte spoléhat na veřejné nabíječky, výhoda se rychle ztrácí. Pak je tady také fakt, že jakmile se u nás zvýší počet elektromobilů a stát začne mít pocit, že nevydělává dost na naftě a benzínu, provoz elektromobilů jistě zatíží nějakou „vhodnou“ daní.