Najít klasické auto ve staré stodole, to se může stát evidentně každému. Ne každý si pak ale auta nechá a jezdí s nimi jako šťastný majitel.
Takové štěstí mne nikdy nepotká! Přesně tohle si jistě řídká snad každý, kdo někdy četl článek o tom, jak někdo našel ve staré stodole nějaké zajímavé auto. Obvykle se jedná o nálezy někde v zahraničí, v USA či ve Velké Británii. Zajímavý nález ale proběhl i u nás, na Vysočině, ve vesnici na západ od Jihlavy. Čtenář, pan Rudolf se na nás obrátil, vylíčil nám svou situaci a ptal se na radu, co má dělat, respektive jestli se v jeho situaci dá vůbec něco dělat.
Drobný zemědělec si pronajal stodolu a našel 911
Odpověď je bohužel taková, že dělat se nedá vůbec nic a že se s auty může, přesněji řečeno musí, rozloučit. O co se přesně jedná? Pan Rudolf podniká v zemědělství, zajímá se o udržitelné zdroje a zdravé stravování. Pronajal si za tímto účelem staré hospodářské budovy, kde chce pěstovat hlívu ústřičnou. Což není pro příběh až tak zásadní. Zásadní je, že když přebral veškeré budovy, narazil za jednou stodolou na nečekaný nález.
Na Porsche 911 generace 997. Šlo o kousek v béžové barvě, zarostlý v trávě. Pan Rudolf se začal radovat. Porsche 911 generace 997 patří mezi vyhledávané modely. V horším stavu stojí do milionu, ve výborném stavu, ve specifikaci Carrera S s pohonem zadních kol a manuální převodovkou vyjde klidně na 1,3 až 1,4 milionu korun. Nalezený vůz byl navíc už z výroby po faceliftu z období 2009 až 2013. Klasická Carrera 3.6 litru s manuálem a výkonem 345 koní.
Nález ve špatném stavu, jaká je cena restaurování?
Jeho radost nabrala větší obrátky, když otevřel starou kůlnu a tam bylo druhé Porsche, raritnější generace 993. Na první pohled sice chyběly nějaké díly, ale i tak pan Rudolf, byť na problematiku spíše amatér, tušil, že má před sebou vůz v hodnotě minimálně několika set tisíc korun. Radost se začala zmenšovat se zjištěním, že klíčky od obou aut jsou k nenalezení. Pan Rudolf se obrátil na specializovanou společnost.
Oslovil servis zaměřený na značku Porsche, na nezávislou firmu Porška z pražského Braníka. S jasným dotazem, chtěl jednak nacenit nález. A pak také zjistit, kolik by stálo uvedení obou aut do provozu, včetně přihlášení na české značky, a následně odhadnout prodejní cenu obou sportovních aut. Specialisté přijeli, ohledali auto, samozřejmě v rámci legálních mantinelů, pan Rudolf nemá klíče, nemá doklady, tohle vše bude řešit, šlo pouze o technický stav a kalkulace. Specifikace prvního vozu už zazněla.
Poslední vzduchem chlazený motor je raritní
Druhý vůz byl Porsche 911 993, s atmosférickým plochým šestiválcem. Chlazeným vzduchem, v této generaci naposledy. Výkon 282 koní, manuál, pohon zadních kol. To vše by se mohlo zdát jako veselá písnička. Verdikt na renovaci však nebyl nijak příznivý. U béžové 911 chybí motor, plus další komponenty na zavěšení a podvozku. Hrubý, velmi hrubý nástřel ceny opravy, respektive restaurování, byl minimálně 600 000 Kč.
Včetně motoru, který by bylo třeba koupit z druhé ruky. Cena vozu po renovaci by pak mohla být zhruba do 1,2 milionu. U generace 993 to bylo náročnější, chybějících dílů bylo ještě více. Auto zjevně sloužilo někomu jako dárce dílů pro opravu jiného vozu. Zde byla kalkulace vypočtena velmi teoreticky, u tak starého vozu, navíc zamčeného, nešlo přesně stanovit náklady. Jednou věcí jsou chybějící díly.
Jak přihlásit auto, které nemá klíče a doklady?
Druhou ty, které sice jsou v autě, ale jsou staré či poškozené. Oprava a restaurování mohou vyšplhat klidně na jeden milion korun. Auta se pak prodávají v dobrém stavu za v průměru dva miliony korun. Unikáty v top stavu i za více. Vše se však mělo ještě více zkomplikovat a pokazit, pro pana Rudolfa mělo být ještě hůř. Zadání znělo na předběžnou kalkulaci a uvedení obou aut do provozu.
Jak byl nálezce informován, s přihlášením by byl problém. A to z několika důvodů. Pan Rudolf si bude muset vyřešit veškerou legislativu spojenou s nálezem, to je na něm. Ale co „šťastný“ nálezce netušil, že auta jsou dovezena z USA a jako taková podléhají pravidlu, že auto starší sedmi let u nás nejde přihlásit. U 993 by byla možnost přihlásit vůz na veteránské značky. Ale 911 997 je příliš mladá na veterána, a příliš stará na regulérní registraci.
Nález může sloužit jako dárce orgánů, chce to doklady
Variantou, jak nález využít, by bylo pokračovat v plánu, jako měl zřejmě původní majitel, tedy použít náhradní díly pro opravu a renovaci jiných, v EU přihlášených nebo registrovatelných aut. A propos, původní majitel. Poslední ranou, která zcela rozbila radost z nálezu, bylo, že se původní majitel přihlásil o svůj majetek. Bratr majitele nemovitosti, který panu Rudolfovi pronajal budovy, se nechal slyšet, že automobily jsou jeho a odvezl je.
Vše hravě doložil dokumentací. Panu Rudolfovi tak z myšlenky, že bude mít dvě klasická Porsche, zůstala jen vzpomínka na radost a naději ze chvíle, když poprvé auta uviděl. Nedostal ani nálezné, nešlo totiž o nález v pravém slova smyslu, majitel auta neztratil, měl je na místě odložené z doby, kdy vlastnil pozemky s bratrem napolovic. Pan Rudolf tak definitivně nemá nic, jen svou vizi s hlívou ústřičnou. Najít stará auta ve stodole neznamená vždy, že s nimi nálezce bude za čas jezdit a dělat parádu, bohužel.