Existují technická řešení v interiérech ojetých vozů, které vás totálně překvapí a „dostanou do kolen“ i tehdy, když to vůbec nečekáte. Tohle je přesně jedno z nich.
Přiznám se, že když jsem tohle poprvé uviděl, myslím fotku s takovouto vychytávkou, propadl jsem v hurónský smích. Nemám popravdě úplně špatnou prostorovou představivost a když jsem si zkusil byť jen matně představit, jak to v tak stísněném prostoru, jakým toto kupé disponuje mohlo fungovat, měl jsem o zábavu postaráno. Tohle že vážně někoho napadlo a někdo to vyrobil? I když vlastně chápu, když si uvědomím rok výroby a značku tohoto vozu. Byla zcela jiná doba. Zcela naprosto jiná doba.
Porsche na rozcestí svojí historie
Ta doba byla mezi lety 1977 – 1995, ta značka se jmenuje Porsche a ten model je Porsche 928. Ano, legendární Grand Tourer slaví 45 let od zahájení výroby. Neskutečně to uteklo. Porsche kdysi stavělo i sportovní auta s klasickou koncepcí, tedy s motorem vpředu a pohonem zadních kol. Když se však podíváte na fotografii, kde vlastně ta ikonická „vé osmička“ leží, tak je to spíše „vpředu uprostřed“, neboli za přední nápravou. A převodovka naopak vzadu, tedy systém Transaxle. Téměř ideální vyvážení 50/50? Vypadá to tak.
928 vznikla v době, kdy „devětsetjedenáctka“ neměla svoji budoucnost vůbec jistou a novotou ještě vonící 928 měla být předzvěstí světlých zítřků Porsche. Že to nakonec celé dopadlo úplně jinak dnes už víme. To však nesnižuje pokrokovost řešení modelu 928 ani odvahu Porsche něco takového postavit. Mimochodem, rok po jejím představení, v roce 1978 se Porsche 928 stalo evropským Vozem roku. Dovede si dnes někdo představit, že by se jakékoli Porsche stalo Vozem roku?
Nadčasový design i technické řešení
Design Porsche 928 navrhnul Wolfgang Möbius a během svého dlouhého života vůz prošel mnoha změnami a vylepšeními, poslední model z roku 1995 se od toho prvního z roku 1977 liší především motoricky. Osmiválci se postupně zvětšoval objem i výkon, z počátečních „důstojných“ 240 koní (na objem 4,5 litru) končil s objemem 5,4 litru a 350 koňmi. To už je slušné. Speciálně tato poslední, nebo i předposlední verze by mi opravdu, ale opravdu nevadila v garáži. Při představě zvuku motoru po nastartování mám husí kůži už teď.
Co je však na Porsche 928 opravdu neskutečná vychytávka, je to, co je patrné na videu od stopáže zhruba 1:30 a na fotografiích v naší galerii. Ano, dámy a pánové, Porsche 928 má sluneční clony. To je pochopitelné, samozřejmě, ty má i Cinquecento. Jenže Porsche 928 je má – i vzadu. Tohle je přeci tak neuvěřitelný rozmar, že si popravdě nedokážu představit, jak se v kupé 2+2 dají vzadu vyklopit sluneční clony… Tak, aby fungovaly. Ale evidentně nějak daly. Stínění pak muselo být dokonalé.
Potřebujete další důkaz, že tohle auto naprosto předběhlo dobu? Tady je. Oba nárazníky byl kryty speciálním plastem, jenž vydržel bez poškození náraz do 8 km/h. Zejména vzadu byl plast natolik pružný, že jste jej mohli bez jakéhokoli rizika poškození zkusit promáčknout i rukou. Dnes nic divného, ale jsme o 45 let zpátky, nezapomeňte. Něco mi říká, že se musím nutně podívat, za kolik je tohle auto aktuálně k mání. I když vím, že na něj nikdy mít nebudu. Co se dá dělat. Ale jako tip pro vás na skvělý youngtimer? Rozhodně ano!