Motoristé netuší, že používání některých aplikací s navigováním je zakázané a trestné. Stačí přejet kilometr od Rozvadova a je to problém.
Víte, co je to papírová mapa? Pro spoustu mladých lidí je možná dnes toto relativně trefná otázka. Starší ročníky vědí, o co jde, a umí mapu používat. Umí se v ní nejenom zorientovat, ale také ji správně číst. A pak podle ní cestovat. Já patřím mezi ty lidi, kteří jsou s klasickou mapu zajedno. To není vychloubání, ale spíše poznámka, která mně samotnému potvrzuje, že už nejsem nejmladší. Dříve totiž práce s mapou byla zahrnuta i do školních osnov. Nicméně abych si vzpomněl, kdy jsem měl papírovou mapu naposledy v ruce, to si nevzpomenu, snad nějaký plánek v zoologické zahradě? Digitální technologie ve spojení s GPS de facto mapy vytlačily z obecného zájmu a běžných potřeb.
Papírová mapa je dnes už spíše archaismem než pomůckou
Téměř každý má v mobilním telefonu nějakou aplikaci nebo mapové podklady. Řídí se podle nich. Technologie je dnes tak pokročilá, že umí nejenom navigovat z místa A do místa B, ale také zvládá plánovat cestu, počítat náklady, vyhledávat restaurace či čerpací stanice. A varovat před policejními hlídkami. A to je velký problém. Ne všichni řidiči totiž vědí, že to je zakázané. Minimálně v některých zemích Evropy, což je v zásadě „skoro doma“ ve smyslu běžného cestování za naše státní hranice. V současné době se řidiči na cestách stále více spoléhají na navigační aplikace jako Waze a Google Maps. Ty patří asi mezi ty nejvíce používané.
Právě ty nejenže ukazují cestu, ale také upozorňují na rychlostní radary a policejní hlídky. Nicméně při používání těchto funkcí v zahraničí hrozí vysoké pokuty, zejména v západních státech Evropy. V Německu je používání těchto aplikací, které upozorňují na radary, přísně zakázáno a může vést k pokutě v přepočtu až 2 500 Kč. Belgické zákony jsou ještě přísnější, zde za používání podobných aplikací hrozí dokonce až tři měsíce vězení. Právě v Německu je používání aplikací, jež informují o radarech, skutečně přísně zakázáno.
Někteří řidiči se to snaží obcházet a balancovat na hraně možného. Spekulují, zda zákaz platí nejen pro řidiče, ale i pro spolujezdce, kteří mají aplikaci spuštěnou na svém telefonu. Německé soudy radikální přístup podporují, což potvrzují soudní rozhodnutí. Pokutu dostal řidič, přestože navigaci s varováním měl zapnutou spolujezdec. Judikát tedy existuje. V Rakousku je situace podobná. Používání navigačních aplikací s funkcemi detekce radarů je zde také zakázáno. Porušení může vést k vysokým pokutám. Rakouské zákony zakazují nejenom aktivní používání těchto aplikací, ale také jejich instalaci na mobilní zařízení.
Zapomenete aplikaci vypnout, za hranicemi už je problém
Policie může při kontrolách požadovat vymazání aplikace a v případě porušení zákona uložit pokutu. Jinak řečeno nejenom, že to nesmíte používat, ale ani to nesmíte mít u sebe. Je to podobné jako s antiradarem. Porušením zákona není jen to, že ho máte na skle a aktivně ho používáte. Tamní policie bude nesmlouvavá, i když vám ho jenom najde v autě. Vypnutý, odpojený, v neaktivním režimu. A to se bavíme o pasivním detektoru, ne aktivní rušičce.
Výjimkou v Evropě je pouze Rumunsko, kde zatím žádná omezení neplatí. V některých zemích je možné používat aplikace, ale ne antiradary. Například francouzské zákony také zakazují používání zařízení upozorňujících na radary. Tamní policie má právo zařízení zabavit a uložit vysoké pokuty. V Itálii je používání těchto zařízení rovněž zakázáno a může vést k pokutám a zabavení zařízení. Ve Velké Británii jsou pravidla mírnější, nicméně i tam existují omezení a v některých případech mohou být za používání aplikací upozorňujících na radary ukládány pokuty.
Jak je tomu u nás? Půjdu pomyslně od konce, od aktivních radarových rušiček. Ty jsou u nás zakázané. Nebudu plně citovat zákon, ale laicky řečeno platí, že aktivní bránění v měření je nelegální. To znamená, že pasivní radarové detektory jsou legální. Jsou zde ale určité detaily. Nesmí například být na skle tak, aby clonily ve výhledu. A mimochodem, neumí odhalit všechny typy měřicích systémů.
Aplikaci ano, antiradar ano, ale aktivní rušičku mít nesmíte
Aplikace, které upozorňují na výskyt radarů a policejních hlídek, jsou u nás legální. Nejde o aktivní bránění v měření. Přesto je ale třeba mít na paměti situaci v zahraničí. Zejména to platí pro řidiče, kteří navigace s varováním aktivně používají. Stačí přejet přes hranice, mít aplikaci zapnutou už z Čech a motorista během okamžiku porušuje tamní zákony. Riskuje popotahovačky s policií a v lepším případě vysoké pokuty. Pozor na to.