Naboural do nenápadné dodávky a je před osobním bankrotem. Z nehody za pár korun je škoda v desítkách milionů

Základ při nehodě v zahraničí je, nepodepisovat protokol, kterému člověk nerozumí. Nikdy.

i Zdroj fotografie: Thomas doerfer / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Jezdit autem bez povinného ručení je nelegální, každé auto u nás musí mít sjednáno pojistku tohoto typu. Když se stane dopravní nehoda, je z tohoto pojištění placena škoda na automobilu poškozeného řidiče. Ten, kdo nehodu spáchal, platí ze svého. Řada řidičů navíc ještě volí nějakou pojistnou nadstavbu v rámci takzvaného havarijního pojištění. Právě pro případ úhrady škody na vlastním autě v případě zavinění. A také pro pokrytí speciálních a neočekávatelných případů.

Povinné ručení je základ, havarijní pojištění se hodí

Do redakce se nám dostal příběh pana Štěpána. Čtenář se „pochlubil“ něčím, co by nikdo nechtěl zažít a ubožák teď hluboce lituje, že sice měl sjednané příplatkové havarijní pojištění, ale díky chybě možná bude platit ze svého. Dostal se totiž do situace kontroverzní dopravní nehody. Na první pohled nevinné nabourání se ukázalo jako škoda v řádech desítek milionů korun. A jak se zdá, platit by měl právě pan Štěpán. Ten vyrazil na cestu do zahraničí, měl namířeno autem do Španělska s vínem.

Snažil se prosadit se svou vlastní značkou, i když by se mohlo zdát, že vozit víno z Moravy do jižní Evropy je pomyslným nošením dříví do lesa. Pan Štěpán, jak objížděl restaurace a nasmlouvané schůzky u odběratelů, měl své vzorky na sedačce spolujezdce. Když projížděl Francií, měl pocit, že už za pár okamžiků bude v cíli a po dlouhé cestě možná na chvíli ztratil pozornost a ostražitost. V centru městečka, kterým projížděl, naboural do kompaktní dodávky. Řidič před ním zjevně nevěděl, kam má jet, nečekaně zabrzdil a pan Štěpán nedobrzdil a do auta naboural.

Kdo nečte smluvní podmínky, může narazit. I s pojištěním

Dvě lahve s vínem se mu rozbily a rozlily v autě. Řidič dodávky vyskočil z auta, začal běhat kolem a skákat jak smyslů zbavený, pan Štěpán netušil proč. Pravdu měl zjistit bohužel až příliš pozdě. Cizí řeči nabouraného motoristy český řidič nerozuměl, anglicky komunikovat druhá strana nechtěla či neuměla. Přijela policie, sepsala protokol. Pan Štěpán, byť nerozuměl, snažil se lámanou angličtinou vysvětlit, že škoda na dodávce je malá.

Že on má naražený nárazník, v autě rozlité jen víno. Větě „I have wine, 2 litres, kaput“ francouzská policie tak nějak rozuměla. Částečně. Pan Štěpán dostal dýchnout, sice trochu pil, ale ve Francii je tolerance 0,5 promile, takže i když něco málo nadýchal, bylo to zjevně v pořádku. Pak ale český motorista udělal zásadní chybu. Protokol, kterému nerozuměl, podepsal. Na místě prý zaplatil pár desítek euro pokuty, škoda na autě skutečně nebyla velká, a všichni se z místa nehody rozjeli.

Nehoda nebyla uzavřena, v tom se řidič hrubě zmýlil

Bohužel po nedlouhém čase přišla panu Štěpánovi domů do Čech obálka. Obsah si nechal přeložit a zůstal stát jako opařený. Automobil, do kterého naboural, převážel bedny s nádobím. Toho si pan Štěpán všiml. Co ale netušil, že mělo jít o drahý porcelán ze sbírky staré několik staletí v hodnotě desítek milionů korun. Majitel, kterému vznikla na rozbitém porcelánu škoda, pana Štěpána žaloval o náhradu.

Pan Štěpán si musel najmout právníky s mezinárodní praxí a vstoupil do sporu, který i kdyby vyhrál, jej přijde na pěkný majlant. Ale mluvit o vítězství nelze, výsledek je ve hvězdách a vsadit na pana Štěpána by si nikdo netroufal. Podepsal totiž protokol, ve kterém zcela přiznal svou vinu.

Náklad byl drahý a majitel se soudí o jeho náhradu

Navíc netušil, že tam bylo uvedeno, že „měl víno“ a k tomu tam byla poznámka o nadýchaném alkoholu. Že prý měl řidič dva litry. Podtrženo a sečteno, pojišťovna se proti vyplacení pojistného ohradila, v podmínkách pojištění bylo uvedeno, že je možné krátit plnění v případě požití alkoholu. Začalo šetření. Bohužel zpětně je už jen těžké dokazovat, jak se vše událo.

Co je psáno, je dáno. Že alkohol řidič požil, ale v zemi, kde je to dovolené. Dokonce ani není jisté, kolik porcelánu a zda vůbec nějaký byl při nehodě rozbitý. Jeden podpis a pan Štěpán se dostal do situace, že po něm chce zahraniční žalující dvacet tři milionů v přepočtu z eur a pana Štěpána čeká dlouhý a vleklý soudní proces. Který, když prohraje, bude znamenat totální bankrot. 

Co vy, máte zkušenost, že pojišťovna nechtěla platit?

Diskuze Vstoupit do diskuze
116 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články