Elektrická auta mají několik zásadních problémů, dohromady jde o past na řidiče a slepou uličku. EU nám je přesto vnucuje.
Elektrická auta jsou pro jednoho symbol budoucnosti, pro druhého noční můra plná kompromisů. Ať už patříte do kteréhokoliv tábora, jedno je jisté – elektromobily jsou tady a jejich počet na silnicích roste. Neříkám že exponenciálně. Ale je jich víc a víc. Automobilky se předhánějí v tom, kdo nabídne delší dojezd, rychlejší nabíjení nebo lepší technologie. Ale i přes všechny tyto pokroky mají elektrická auta jeden zásadní problém, který je často přehlížen. A co je na tom nejhorší? Že tento problém může být pro majitele elektromobilů nejen nepříjemný, ale také pořádně drahý. Když se řekne „problém elektromobilů“, většina lidí si okamžitě vybaví dojezd.
Kdo si koupí elektrické auto, musí počítat s jednou slabinou
Ano, dojezd je stále žhavé téma, ale ruku na srdce – moderní elektromobily už dnes zvládnou 400, 500, nebo dokonce 600 kilometrů na jedno nabití. A pokud máte doma nabíječku, není to taková tragédie, jak se může zdát. Další častou výtkou je nabíjecí infrastruktura. Ano, není dokonalá, ale i tady se situace zlepšuje. Nabíjecí stanice snad přibývají jako houby po dešti a rychlonabíječky už dnes zvládnou dodat energii na dalších 200 kilometrů za pouhých 20 minut. Takže co je ten skutečný problém? Baterie. Přesněji řečeno, jejich chlazení.
Možná si teď říkáte: „Chlazení baterie? To jako vážně existuje?“ Ano, vážně ano. Baterie v elektromobilech jsou složité a citlivé systémy, které vyžadují patřičnou péči. A jedním z klíčových faktorů, jenž ovlivňuje jejich životnost a výkon, je právě teplota. Pokud se baterie přehřívá, může dojít k jejímu poškození, snížení kapacity, nebo dokonce k úplnému selhání. A co to znamená pro běžné řidiče? Jednoduše řečeno, pokud se něco pokazí, vyjde to na pořádný balík peněz. Výměna baterie totiž není levná záležitost. U některých modelů se cena nové baterie pohybuje kolem 200 000 až 400 000 korun, což je částka, která může snadno překonat zůstatkovou hodnotu celého vozu.
Najednou ta elektromobilita přestává dávat smysl, že? Představte si, že jedete na dovolenou. Auto je plně naložené, venku je 35 stupňů a vy se rozhodnete využít rychlonabíječku, abyste mohli co nejrychleji pokračovat v cestě. Co se stane? Baterie se začne zahřívat. Pokud má váš vůz kvalitní systém chlazení, nemáte se čeho bát. Ale pokud ne, může dojít k přehřátí, což může vést k omezení výkonu, nebo dokonce k úplnému vypnutí nabíjení. Nemůžu nevzpomenout na patálie s Nissanem Leaf. Nedávno jsem o tom psal v jednom svém článku.
Co se přehřívá, nemůže fungovat tak, jak by skutečně mělo
Nebudu tedy rozebírat znovu, jen připomenu zásadní data. Cesta z Prahy do Ostravy a nazpět. Nissan Leaf. Baterie, která se začala přehřívat. Automobil, který nejel tak, jak by měl jet. Zpět ale k podstatě věci. Některé automobilky stále používají pasivní chlazení, jež spoléhá na proudění vzduchu, místo aby investovaly do moderních kapalinových systémů. Výsledek? Stojíte u nabíječky, baterie se neuchladí a vy ztrácíte čas. Dalším problémem je degradace baterie. Každá baterie má omezený počet nabíjecích cyklů, po nichž začne ztrácet kapacitu.
A co to znamená? Po několika letech už váš elektromobil nemusí mít dojezd, na který jste byli zvyklí. Například u některých starších modelů Tesla se ukázalo, že po 200 000 kilometrech může kapacita baterie klesnout až o 20 %. A to není málo. Pokud tedy plánujete elektromobil používat dlouhodobě, musíte počítat s tím, že jeho baterie nebude věčná. A to nemluvím o tom, co se děje, když teplota klesne pod nulu. Zimní provoz, to je další kapitola.
Problémem je jak horko, tak také teploty pod bodem mrazu
Baterie nemají rády ani extrémní horko, ani mráz. V zimě se jejich kapacita může snížit až o 30 %, což znamená, že místo slibovaných 400 kilometrů ujedete sotva 280 km. A pokud k tomu přidáte topení, vyhřívání sedadel a další komfortní funkce, může být výsledný dojezd ještě nižší. A co to znamená pro nás, běžné řidiče? Jednoduše řečeno, musíte plánovat. A to není vždy pohodlné. Přičemž to někdy nestačí.
Zase musím vzpomenout na své zážitky, tentokrát s Peugeotem iOn. Ten jen tak tak v zimě přejel Prahu tam a zpátky. Moderní elektromobily často používají kapalinové chlazení, které je mnohem efektivnější než starší systémy. Navíc se pracuje na nových typech baterií, jež by měly být odolnější vůči teplotním výkyvům a měly by mít delší životnost. Baterie, které by měly přijít na trh během několika let, slibují revoluci v oblasti elektromobility. Ale zatím jsme stále v přechodné fázi, kdy se musíme smířit s tím, že baterie jsou Achillovou patou elektromobilů. Kdo chce jistotu, volí spalovací motory.