Ojetá Škoda s cenou tak vysokou, že za ni koupíte byt, možná i rodinný dům. V čem je tahle Fabia tak unikátní?
Nedávno jsem psal článek o starém a legendárním autobusu Škoda 706 RTO. Narazil jsem při tom na inzerát na německém prodejním serveru. Šlo o skutečně drahý exemplář, který z autobusu dělal asi nejdražší ojetou Škodu na světě. Byla to Škoda 706 RTO z roku 1969, která se objevila na prodejním portálu mobile.de za neuvěřitelných 232 000 eur. Tedy v přepočtu asi 5,8 milionu Kč. Jen pro připomenutí, co byla a je Škoda RTO.
Autobus měl tvar jako šiška knedlíku, a také se mu tak říkalo
Autobus Škoda 706 RTO, vyráběný mezi lety 1956 a 1972, byl jedním z ikonických dopravních prostředků bývalého Československa. Ačkoli jeho technická koncepce byla už tehdy zastaralá, jeho robustnost a spolehlivost zajistily, že vydržel v provozu desítky let. Škoda 706 RTO byla konstruována jako dvounápravový autobus s nosným rámem. Byla určena především pro městskou hromadnou dopravu a meziměstskou přepravu.
Ale svou verzi měla i v podobě dálkového luxusního autobusu, který byl označován jako verze „Lux“. Tato dálková verze nabízela vyšší úroveň komfortu, s pohodlnými sedadly, zavazadlovým prostorem na střeše, a dokonce i minikuchyňkou. Model RTO byl vybaven šestiválcovým motorem o objemu 11,8 litru, který produkoval výkon 160 koní. I když výkon nebyl na tehdejší dobu závratný, autobus s maximální rychlostí mezi 65 a 85 km/h podle verze dokázal spolehlivě plnit svou úlohu.
V městském provozu byl RTO omezen na nižší rychlosti, zatímco dálková verze měla vyšší výkon a umožňovala rychlejší jízdu na meziměstských trasách. Spotřeba paliva se u těchto verzí lišila, městské provedení spotřebovalo až 28 litrů na 100 km, zatímco dálkové verze se pohybovaly okolo 22 litrů na 100 km. Díky své hmotnosti a jednoduchému designu však autobus zvládal těžký provoz a dlouhé trasy bez výraznějších technických problémů.
Z motoru pronikal do kabiny pach, který doslova dusil cestující
Co se týče interiéru, byl autobus vybaven sedačkami, které nebyly vždy pohodlné, zvláště v městských verzích. U dálkových verzí však byla úroveň komfortu výrazně vyšší. Sedačky byly pohodlné, rozkládací, a některé verze dokonce obsahovaly i sklápěcí lůžka pro delší trasy. Co však zůstalo neměnné, byl nedostatek úložného prostoru uvnitř vozu. Zavazadla se musela ukládat na střešní zahrádku, úložný prostor v kabině v podstatě chyběl.
Přístup k zavazadlům na střeše byl zajištěn po žebříku, což mohlo být v určitých situacích značně nepraktické, zvláště pokud bylo nutné manipulovat s těžkými zavazadly. Navzdory všem nedostatkům autobus Škoda 706 RTO zůstal v provozu dlouhé roky, a to jak v Československu, tak v mnoha dalších zemích, kam byl exportován. Autobus v inzerátu najezdil přibližně 100 000 km. Ano, může se zdát jako neuvěřitelně drahý, a to také je.
Cena je vysoká, ale je to veterán a bezpochyby unikát
Ovšem vzhledem k jeho historii a vzácnosti je cena relativně pochopitelná. Napadlo mne, za kolik se dá skutečně koupit nejdražší ojetá Škoda, ovšem současné produkce. Tím myslím auto několik let staré. A auto osobní, ne autobus. Vyloučil jsem tedy zmíněné RTO. A také všechny možné veterány, které jsou aktuálně v nabídce za ceny, jež jsou astronomické. Ale které odpovídají tomu, že se jedná o klasické automobily z poloviny dvacátého století.
Co jsem našel? Nejdražší ojetá Škoda v současnosti je Škoda Fabia 1.0 TSI za 209 950 Eur, to je v přepočtu tedy asi 5,23 milionu Kč. Auto nabízí Autohaus REHAG GmbH v německém Recklinghausenu. Kolik má auto najetých kilometrů? Podle všeho pouhých 5 km. Výkon motoru je 70 kW. Je to tedy benzínová Fabia s manuální převodovkou. Výbava je široká, stojí za pět milionů? Nemyslím si, určitě ne, žádný vodotrysk. Co bychom našli v seznamu?
Je tady například Android Auto či Apple CarPlay, palubní počítač. Imobilizér, multifunkční volant. Řidič má dále k dispozici elektricky ovládaná okna, asistent dálkových světel, LED světlomety. Je toho opravdu hodně. Přesto ale nic, co by mělo mít hodnotu pěti milionů. Tak v čem je zakopaný pes? Proč je tahle Fabia tak drahá? Upřímně, myslím si, že jde o chybu. Že se někdo přepsal a dal do částky jedno číslo navíc. U inzerátu není zatím žádná fotka, možná že až fotodokumentaci dodají, ukáže se, že je auto ze zlata. Ale pokud se jedná o obyčejnou Fabii, nedává vysoká cena smysl. A to ani s nízkým nájezdem.