Nejhorší čerpací stanice v Česku: Nový seznam pro rok 2025. Jestli natankujete právě tady, riskujete poškození motoru

Jak rozlišit kvalitní palivo od nekvalitního? Pomůže seznam čerpacích stanic, které dostaly za prohřešek proti jakosti pokutu.

i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
                   

Nevím jak vy, ale já to většinou beru jako samozřejmost. Dojedu na čerpací stanici, otevřu víčko nádrže, zasunu pistoli a natankuji. Vlastně si ani nepřipouštím, že bych do svého auta dávkoval palivo, které by nemělo být v pořádku. Které by nemělo být kvalitní. Pravdou je, že jezdím stále dokola na vybrané čerpací stanice. Mám některé oblíbené značky, některé ne. Jdu po penězích a hledám nejlepší nabídku, ale ne za každou cenu. Přesto může tankování na některých čerpacích stanicích v Česku mít pro auto vážné následky. V extrému doslova katastrofické. Přestože čerpací stanice musí dodržovat přísná pravidla kvality paliva, někdy je bohužel neplní.

Kde tankovat a kde ne, to je řidičská otázka za dost peněz

A to vede k tomu, že je palivo nekvalitní. A poškodí motor automobilu. Česká obchodní inspekce (ČOI) průběžně monitoruje kvalitu paliva na trhu. V případě pochybení pak uděluje pokutu. Nicméně jde o běh na dlouhou trať, celý ten proces, takže pokud je udělena pokuta „teď“, k samotnému pochybení mohlo dojít už před docela dlouhou dobou. A také se může stát, že padne pokuta, ale za nějaký legislativní přešlap, ne nutně že by benzín či nafta byly pro auto ohrožující. Vhodný příklad je třeba poslední záznam na webu ČOI, jde o Rozhodnutí obviněné společnosti Dopravní podnik města Děčína a.s.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Věc se stala na začátku února 2024, ovšem vykonavatelným se stalo rozhodnutí až v listopadu 2024, tedy téměř na konci roku. A když se člověk začte do dokumentace, tak zjistí, že pokuta padla i za to, že čerpací stanice podle „zákona o pohonných hmotách dne 9. 2. 2024 nezajistila označení výdejního stojanu pohonných hmot – motorový benzín Natural 95 (E10) symbolem pro bezolovnatý benzinový typ paliva v souladu s příslušnou českou technickou normou … pro potřeby uživatelů, a to z pohledu grafické podoby značení a jeho velikosti.“ Jinak řečeno, pochybení spočívalo ve nedostatečném označení.

3800 litrů benzínu za tři dny: Kradli palivo způsobem, jaký by vás v životě nenapadnul. Už zbývá jen UFO

Nejenom, nejsem advokát zmíněné společnost, takže druhá část rozhodnutí řeší to, že čerpací stanice pochybila tím, že „prodávala PHM – motorový benzín Natural 95 (E5), která nesplňovala požadavky na jakost a složení stanovené prováděcím právním předpisem, (…) neboť nevyhověla v jakostním parametru „ethanol“, kdy naměřená hodnota tohoto jakostního parametru byla 6,5 % V/V (maximální hodnota při zahrnutí nejistoty měření je 5,21 % V/V) a v jakostním parametru „celkový obsah kyslíku“, kdy naměřená hodnota tohoto jakostního parametru byla 2,90 % m/m (maximální hodnota při zahrnutí nejistoty měření je 2,81 % m/m).“ Sami vidíte.

Někdy jde o drobnost, pak je pokuta v desítkách tisíc Kč

Pokuta, která byla udělena, v souhrnu šla na částku 50 000 Kč. Takže podle mého názoru spíše jen symbolika. A myslím, že stát utratil víc peněz za celý proces, než kolik na pokutě vydělal. I druhá položka v seznamu hříšníků je relativně „za málo peněz“, pokuta byla pro PRAGITRANS s.r.o. – 30 000 Kč. Pokud by někdo čekal statisícové pokuty, tak ne. Dalších 30 000 Kč padlo na vrub společnosti SILMET Plus, s.r.o. za pochybení na provozovně ČS Litovel, Uničovská 20, 784 01 Litovel. Pokuty se netýkají pouze menších čerpacích stanic, kosa padne na kámen i u velkých renomovaných značek. Třeba společnost ORLEN Unipetrol RPA s.r.o., se sídlem Litvínov – Záluží, pro nás donedávna známá „Benzina“, dostala už pokutu 250 000 Kč.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě

To když „dne 23. 8. 2023 ve své provozovně umístněné na adrese Na Kopečku 995 v Třeboni prodávala CNG – stlačený zemní plyn za cenu 29,90 Kč/kg nesplňující požadavek jakosti, …, neboť prodávaný CNG nevyhověl limitním hodnotám stanoveným ČSN 65 6517 ve zkoušeném ukazateli jakosti obsah vody, neboť u prodávaného CNG (č. vzorku 236/21/23/V) ve sledovaném ukazateli jakosti obsah vody byla zjištěna hodnota 125 mg/kg, přičemž maximální hodnota při zahrnutí nejistoty měření je 23 mg/kg.“ A pak chybovala opakovaně. RoBiN OIL s.r.o., se sídlem Libušina 172, 272 03 Kladno, dostal pokutu 150 000 Kč za chybu u čerpací stanice na adrese Plzeňská, 155 00 Praha 5 – Motol.

Nejvyšší pokuta v posledním aktuálním seznamu je půl milionu

Společnosti RAPID OIL, s. r. o., IČO: 25579941, se sídlem Obilní 904/12a, 643 00 Brno byla udělena pokuta 70 000 Kč za to, že „porušila povinnost podle ustanovení § 3 odst. 1 téhož zákona, neboť dne 30. 10. 2023 na čerpací stanici RAPID provozované obviněnou na adrese Vysoké Popovice 268, PSČ 664 84, prodávala pohonnou hmotu BA 95 Super (NATURAL 95) – vzorek č. 280/30/23/V, která nevyhovovala normě ČSN EN 228+A1/Z1/O2:2020, a to ve sledovaném ukazateli konec destilace, kdy zjištěná hodnota činila 224,5 °C, zatímco příslušnými normami specifikovanými ve výroku napadeného rozhodnutí je stanovena jako maximální hodnota tohoto ukazatele teplota 214,0 °C.“ Ono se řeší i řada jiných věcí.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Je třeba zajímavé projít si jiný případ. Kde se řeší, že „kontrolou dne 24. 10. 2023 v provozovně Čerpací stanice, na adrese Roviny 4, 643 00 Brno-Chrlice, bylo zjištěno, že obviněná nesprávně účtovala celkovou peněžní částku nákupu (4,2 l pohonná hmota DIESEL, 39,40 Kč/l), když při konečném účtování prodaného výrobku celkovou částku 165,48 Kč zaokrouhlila na částku 166,00 Kč, místo na částku 165,00 Kč, čímž vznikl rozdíl 1,00 Kč (po zaokrouhlení) v neprospěch spotřebitele.“ Jinak řečeno, je tady postih za korunový rozdíl. Nejvyšší pokuta za loňský rok, podle aktuálního seznamu, je pak 500 000 Kč pro SILMET Plus s.r.o.

Některé firmy se objevují v seznamu pokutovaných opakovaně

Za špatnou naftu na provozovně ČS SILMET, Bezděkov 2922, Žatec. Mimochodem, pokud se divám do historických záznamů, tak tohle by měla být pumpa, která dostává pokuty opakovaně. Co tedy dělat, jak se vyvarovat natankování špatného paliva? Ideálně tak, že budete jezdit na prověřené čerpací stanice. Pokud vím, je také možné požádat obsluhu k nahlédnutí do technických listů aktuálně prodávaného paliva. Tedy pokud víte, na co se dívat a co hledat. Tohle jsem zažil osobně právě u jedné z výše uvedených „postižených“ společností.

Motorista studoval na místě technickou dokumentaci paliva. No, já nevím. I já jsem věděl, že jde o problémovou pumpu, tak jsem si dal kafe, koupil jsem si vodu a jel jsem natankovat jinam. Pro motoristy celá věc znamená to, že je důležitá opatrnost při výběru čerpací stanice. Nekvalitní palivo může nejen snížit výkon motoru, ale také vést k drahým opravám. To je fakt, a stalo se to. Nekvalitní palivo může obsahovat příměsi, které snižují mazivost, a to může poškodit vstřikovací zařízení motoru. Což může mít za následek i jeho úplné zadření. Smíchání nafty s benzínem může například způsobit nižší bod vzplanutí, to zvyšuje riziko přehřátí motoru a jeho poškození.

Pokuta nutně neznamená špatný benzín nebo nekvalitní naftu

Snížený obsah metylesterů v bionaftě může mít také negativní účinky. K dalším rizikům patří vysoký obsah síry v LPG, což může poškodit katalyzátor a motor a vést k okyselování motorového oleje, což způsobuje korozi palivového systému a zkracuje životnost filtrů DPF ve vznětových motorech. I když se provozovatelé mohou bránit různými výmluvami, nakonec musí zaplatit vysoké pokuty. Jak jsem zmínil, čerpací stanice, která byla pokutována, se často odvolává nebo prochází procesy dokazování.

iZdroj fotografie: ČOI

Takže pokuta může být výsledkem kontroly, která proběhla už několik let zpátky. To znamená, že čerpací stanice, která dnes dostane pokutu, už mohla zlepšit kvalitu svého paliva. Doporučuje se pravidelně sledovat stránky České obchodní inspekce, kde jsou zveřejňovány aktuální výsledky kontrol. Je to pár okamžiků a člověku to pomůže zorientovat se. Nebo vy to řešíte jinak? Každopádně já bych bral aktuální seznam na webu ČOI jako inspiraci pro rok 2025, kam (ne)jezdit tankovat palivo.

Kde tankujete vy?

Zdroj: ČOI
Diskuze Vstoupit do diskuze
85 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články