Výborná ojetina, která popírá fyzikální zákony a jezdí jako hatchback. Je tady ale lepší možnost, s velkým kufrem.
Při své práci spolupracuji s řadou autobazarů a prodejců ojetých automobilů. Zaujalo mě, že zmiňují zajímavý trend. Čeští zákazníci masivně vykoupili Ford Kuga první (potažmo druhé) generace. Nic proti, mám to auto rád, pamatuji si na první mezinárodní prezentaci, tuším kdesi v Portugalsku. Auto skvěle jezdilo, zcela přesně si vybavuji na okamžik, kdy jsme skákali novinkou přes můstek nad malou říčkou tak, že auto skutečně létalo vzduchem. Nerozumím, proč ale čeští zákazníci vykoupili právě tento model, protože autu chyběla jedna zásadní věc. Velký kufr. To, co Češi milují, obrovský zavazadlový prostor, první generace Fordu Kuga neměla.
SUV od Fordu bylo fajn, jezdilo jako kompaktní hatchback
Jezdila parádně, za pár litrů, na výběr byly sice jenom dva motory, přeplňovaný benzín a dvoulitrový turbodiesel, ale ten kufr autu prostě chyběl. Když občas přijde do redakce dotaz na ojeté auto značky Ford a dojde na diskuzi o Fordu Kuga, doporučil bych raději jiný automobil. Ford S-Max první generace z let 2006 až 2015, to je podle mne ojetina, která umí nadchnout, a má velký kufr. Ovšem vyžaduje pečlivý výběr. Ford S-Max první generace je auto, jež si i po letech drží pověst jednoho z nejlepších MPV na trhu. A není divu. Kombinuje praktičnost rodinného vozu s nádechem sportovnosti. To z něj dělá zajímavou volbu pro ty, kteří nechtějí klasické „krabice na kolech“.
Jenže jak už to u ojetin bývá, i tady platí, že ne každá verze je bezproblémová a některé závady mohou pořádně provětrat peněženku. Pokud ale víte, na co si dát pozor, může být S-Max skvělým společníkem na dlouhé roky. Design auta nestárne a jízdní vlastnosti překvapí. S-Max se od svého uvedení na trh v roce 2006 stal oblíbeným autem pro rodiny, které hledají něco víc než jen prostorný vůz. Na rozdíl od svého sourozence Galaxy, jenž je zaměřený čistě na praktičnost, S-Max přidává sportovnější design a nižší střechu. To sice znamená o něco menší vnitřní prostor, ale pořád se jedná o velmi prostorné auto, které zvládne i sedmimístné uspořádání.
Tady Kuga hraje až třetí housle. Podvozek je naladěn tak, aby kombinoval komfort s jistotou v zatáčkách. Přesné řízení a dobře odstupňovaná manuální převodovka dělají z S-Maxu jedno z nejlépe ovladatelných MPV své doby. Pokud jste zvyklí na jízdu s klasickým rodinným autem, S-Max vás příjemně překvapí. Jede jako hatchback. Jen za sebou máte „víc auta“. Interiér je navržený s ohledem na pohodlí a praktičnost. Sedadla jsou široká, pohodlná a snadno nastavitelná, což oceníte zejména na delších cestách. Kvalita zpracování je na slušné úrovni, i když některé detaily, jako například odstávající okenní lišty, mohou po letech působit lacině. Motory? Diesel dominuje, ale benzín má své kouzlo. Pod kapotou S-Maxu najdete především diesely, které jsou mezi ojetinami nejčastější.
Benzínový motor nedává moc smysl, nafta je ideální spotřebou
Nejlepší volbou je dvoulitrový TDCi s výkonem 120 kW, který nabízí plynulý průběh výkonu, dostatek síly i při plném zatížení a relativně nízkou spotřebu kolem 7,5 litru na 100 km. Dá se jezdit i za méně, jednou jsem se s ním dostal i na 5 litrů. Přiznávám ale, že se sebezapřením a jenom na chvíli. Zpět ale k pohonné jednotce. Tento motor je navíc spolehlivý a jeho filtr pevných částic (DPF) regeneruje vstřikem nafty do výfuku, což eliminuje problém s ředěním oleje naftou. Naopak verze 1.8 TDCi, která nemá DPF vůbec, může být lákavá pro ty, kteří chtějí ušetřit na údržbě. Ale pozor na výrazný turboefekt, který znamená, že při rozjezdu musíte více „pálit“ spojku, jinak motor zhasne.
A právě spojka a dvouhmotový setrvačník jsou u této verze častým problémem, který se objevuje už kolem 100 000 km. Pokud preferujete benzín, můžete narazit na přeplňovaný pětiválec 2.5 Turbo od Volva. Tento motor nabízí skvělou dynamiku, ale za cenu vyšší spotřeby, která se pohybuje kolem 11 litrů na 100 km. Navíc se u něj občas objevují problémy s elektronickou škrticí klapkou nebo odvětráváním klikové skříně. Novější čtyřválce EcoBoost, například 1.6, jsou úspornější a spolehlivější, ale na trhu ojetin nejsou příliš časté. Typické závady aneb na co si dát pozor? S-Max má několik slabých míst.
Vybírat pečlivě je potřeba, člověk snadno může sáhnout vedle
U dieselů se často objevují problémy s dvouhmotovými setrvačníky, opotřebenými spojkami nebo regulačními ventily vstřikovacího čerpadla. Starší automaty (zejména u verzí do roku 2010) mohou trpět na závady mechatroniky, což je oprava, která se může prodražit. Další časté závady zahrnují vůle v zadní nápravě, klepající tyčky stabilizátoru, oxidující konektory elektroinstalace, problémy s klimatizací, poruchy parkovací brzdy. U benzínových motorů, zejména u pětiválce 2.5 Turbo, se občas vyskytují problémy s rozvody, které mohou selhat ještě před výrobcem doporučeným intervalem výměny. Verdikt: Stále zajímavá volba, ale vybírejte pečlivě.
Ford S-Max první generace je i po letech skvělou volbou pro rodiny, které hledají prostorné a pohodlné auto s dobrými jízdními vlastnostmi. Pokud si dáte pozor na typické závady a vyberete správnou motorizaci, může vám tento model sloužit ještě dlouhá léta. Nejlepší volbou je dvoulitrový diesel TDCi s výkonem 120 kW, který nabízí ideální kombinaci výkonu, spolehlivosti a spotřeby. A pokud máte rádi benzín, pětiválec 2.5 Turbo vám nabídne skvělý zážitek z jízdy – ovšem za cenu vyšších provozních nákladů. S-Max je zkrátka auto, které má co nabídnout, ale neodpustí chyby v údržbě. Je to pouze předokolka, ale za mne – čtyřkolku v našich podmínkách nepotřebujete. Pokud bych se měl vrátit na začátek a volit mezi Kugou a S-Maxem, volba bude jasná. SUV jede parádně, ale MPV taky, a má ten obrovský kufr.