Koupit Volkswagen může být ošemetné, pokud kupující nehledí na prověřené modely. Ty naopak nemusí jezdit často do servisu, jsou spolehlivé.
Žádný motor pod kapotou automobilu se neobejde bez pravidelného servisu, žádný není zcela bez chyb. Jsou ale pohonné jednotky, které s odpovídají údržbou umí najet stovky tisíc kilometrů, s minimálními náklady na opravy. Samozřejmě existují výjimky, na kterých se podepsal konkrétní řidič, specifický provoz v náročných podmínkách nebo zásah tunera. Zde je výběr motorů značky Volkswagen, které by v celkovém měřítku měli fungovat spolehlivě a s velmi nízkými náklady. Které to jsou a na co je třeba si dát pozor?
1.6 MPI BSE
Dnes už ho najdeme jen pod kapotou ojetin. Ovšem ještě před několika roky šlo koupit jako nový motor, který neměl žádné zásadní technické problémy. Vynikající benzínový agregát 1.6 MPI nabízel s ohledem na verzi a rok výroby výkon od 75 do 105 koní. Hliníkový blok, osmiventilová hlava válců, vyměnitelný rozvodový řemen a vícebodové vstřikování paliva.
Rychlost nic moc, ale spolehlivost příkladná
To byly ingredience receptu na nesmrtelný motor. Pohonná jednotka hravě snesla instalaci vestavby na plyn a fungovala zcela bez problémů. s pravidelnou revizí a dobrým servisem. Najet s tímto motorem 400 000 km nebylo nemožné, řidič se jen musel obrnit trpělivostí s a smířit se s nijak oslnivou dynamikou. Důchodci si libovali.
1.8 Turbo AJL
Dnes už legendární benzínový čtyřválec koncernu Volkswagen z konce 90. let minulého století, který se vyskytoval v řadě modelů koncernových značek. Agregát byl a stále je oceňován jak řidiči pro své dynamické vlastnosti, tak autoservisy pro svou konstrukci a trvanlivost. Přeplňované motory 1.8 a 1.8 Turbo vycházejí ze staršího agregátu známého mimo jiné z Golfu druhé generace.
První ereso se stalo hitem i díky motoru 1.8 Turbo
Výrobce provedl řadu modifikací, použil dvacetiventilovou hlavu. Atmosférická verze nabízí 125 koní, přeplňovaná 150 až 225 koní. Vícebodové vstřikování sneslo instalaci plynu a umožnilo snížit provozní náklady, výkon zase potěšil sportovněji laděné řidiče. Jedinou pihou na kráse je vyšší spotřeba oleje. Tuneři motor od začátku milovali a dokázali z něj hravě dostat až 300 koní výkonu.
2.0 MPI AEG
Motor, který se ukázal jako bezporuchový, byl v nabídce ještě před pár lety v nových autech pod označením 2.0 MPI. Našli bychom ho mimo jiné v Passatu B5 a Golfu IV. Benzínový čtyřválec dostal od výrobce osmiventilovou hlavu válců, rozvodový pohon s levnou a snadnou výměnou řemene a vícebodové vstřikování paliva. V závislosti na verzi a roku výroby lze najít mezi ojetinami jednotky s výkonem od 115 do 130, respektive 140 koní. Motor hravě snesl instalaci plynu nasazení v segmentu C a D a nájezd půl milionu kilometrů.
2.8 VR6 AAA
Velký hit Volkswagenu z 90. let měl označení 2.8 VR6, šlo o atmosférický šestiválec, který bychom našli například ve Volkswagenu Passat B5 nebo v modelu Corrado. Ale také v dalších značkách a modelech, které do koncernu WV spadají. Zbožňovali jej sportovní řidiči a milovníci tuningu pro jeho charakter zvuk, odolnost, motor šlo poměrně snadno ladit a zvyšovat výkon.
Slušná porce výkonu, navíc zajímavá koncepce
Revoluční koncepce umožnila u motoru snížit rozměru, což se projevilo příčným uložením v motorovém prostoru. Klíčem ke kompaktní velikosti je úhel válců 15 stupňů, pod jednou hlavou. Motor disponuje výkonem 174, 193 nebo 204 koní. Provozní náklady jsou přijatelné s ohledem na vícebodové vstřikování a rozvodový řemen, řidič však musí počítat se spotřebou nad 13 až 14 litrů paliva.
2.5 TDI AAT
Volkswagen si dokázal vybudovat pozici výrobce naftových motorů známých svou životností a odolností. Populární byl například pětiválec 2.5 TDI, který pod kapotou řady Multivan lámal rekordy v nájezdu. Stejně tak exceloval v modelech značky Audi. Jeho sláva začala na konci 80. let minulého století a v nových autech trvala do roku 2009.
Velké nájezdy jsou běžné, pečlivý servis nutný
Populární je i dnes, pokud člověk najde slušnou ojetinu. Výrobce použil vstřikovače, kterými nahradil primitivní čerpadlo. Motor byl nabízen ve výkonových liniích od 88 do 174 koní, s pevnou geometrií lopatek u slabších variant. Silnější verze disponovaly geometrií variabilní. Filtr pevných částic se prakticky nevyskytoval.
1.6 TDI CAYC
Pokud lze o nějakém motoru mluvit jako o kultovním, je to naftový čtyřválec 1.9 TDI. Ten byl nahrazen menším a modernějším agregátem 1.6 TDI o výkonu 75 až 105 koní. Blok čtyř válců je kryt šestnáctiventilovou hlavou, disponuje moderním vstřikováním common-rail, přeplňováním turbem a dvouhmotovým setrvačníkem.
Náhrada ikonického motoru se povedla, neduhy zmizely
Výrobce se vyhnul nákladným chybám z většího modelu 2.0 TDI. Výměnu rozvodového řemene lze označit za levnou, u všech jednotek je třeba hledět na kvalitu tankovaného paliva, pravidelnou kontrolu a citlivou údržbu. Zejména je důležitá péče o turbodmychadlo. Motor se pak umí odvděčit bezporuchovostí a nízkou spotřebou paliva.
3.0 V6 TDI
Naftový šestiválec byl k mání zejména v modelu Touareg, nelze ale zapomenout na ojedinělý Phaeton. Po technických nedostatcích jednotky 2.5 TDI inženýři připravili motor s velmi složitou konstrukcí. Agregát byl vybaven přeplňováním turbodmychadlem s variabilní geometrií lopatek, filtrem pevných částic a přímým vstřikováním paliva.
Klasika mezi naftovými šestiválci, prémiová třída
Výkon pohonné jednotky se pohyboval mezi 204 a 313 koní v závislosti na verzi a roku výroby. Při koupit motoru 3.0 TDI V6 je třeba počítat s náklady spojenými s výměnou kompletní rozvodové sady. Systém se složen ze čtyř řetězů, spodního, horního, pravého a levého. Odměnou za pečlivý servis je kultivovanost a dynamika.
2.0 TDI EA189
První roky výroby ukázaly, že prodejní trhák 2.0 TDI má řadu chyb a technických nedostatků. V roce 2007 byla představena kompletně modernizovaná verze, výrobce opustil nespolehlivé řešení a vybavil motor přímým vstřikováním common-rail. Byl nahrazen poruchový rozvodový řetěz bezproblémovým řemenem. Nechybí dvouhmotový setrvačník a filtr pevných částic. Výkonové lze najít motory od 140 do 240 koní.